Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

3 sidor V  < 1 2 3  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Ogräsmedel, vilket fungerar bäst?
          Copycat
          Inlägg 05-05-2004, 13:50
          Länk hit: #41

Gäster

..

Citera
          eml
          Inlägg 05-05-2004, 14:37
          Länk hit: #42

Medlem
          Antal inlägg: 252
          Medlem nr: 1 229

Frågan om salt klassas som miljöfarligt eller inte har tydligen varit uppe förut (jag ville också veta tongue.gif), t.ex på tråden Gammal "salt-tråd" och vad jag förstår så ska salt vara rätt OK att använda (eller finns det någon som har några argument mot salt???). Har själv inte riktigt förstått hur mycket salt som bör hällas på, men man får väl testa med "lite lagom" i början och se hur det funkar. Är själv mest rädd för att saltet inte ska hålla sig riktigt där jag vill (p.g.a regn, vattning eller annat), men om man har en "säkerhets-zon" till saker man vill ska växa och inte "klampar omkring" i det område man saltat för att sedan gå med samma skor på områden med växtlighet så torde det vara en fungerande metod.

Rapportera gärna hur väl saltet biter på kirskål om du testar det, finns nog fler än jag som vill veta det tongue.gif smile.gif.

En liten fundering bara: tänk igenom noga att de saker du odlar ovanpå den saltade jorden inte kan komma i kontakt med den ändå. Kanske kan rötterna från det man odlar i krukan alternativt pallkragarna leta sig ner till saltet (beroende på hur djupt rotsystem växterna har)...

Citera
          Copycat
          Inlägg 05-05-2004, 14:41
          Länk hit: #43

Gäster

..

Citera
          Susanne i Linköp...
          Inlägg 05-05-2004, 20:44
          Länk hit: #44

Medlem
          Antal inlägg: 1 048
          Medlem nr: 61

Tesa! Knölklocka har, enligt vissa, väldigt goda rötter! Själv har jag bara litegrann knölklocka och de få rötter jag grävde upp i våras har jag slarvat bort, så jag hann inte smaka. Du kan väl testa och rapportera hur de smakade!

--------------------
          Alla morgondagens blommor gömmer sig i de frön som sås idag.
          Kinesiskt ordspråk

Citera
          Tesa
          Inlägg 10-05-2004, 22:25
          Länk hit: #45

Medlem
          Antal inlägg: 3 397
          Medlem nr: 2 483

Absolut, Susanne.... detta ska testas...men ska dom tillagas?? eller kan jag käka råa???

Sen detta med salt..enligt min gube så kan man neutralisera saltet med kalk..bönder gör detta på åkrar intill större vägar (enligt honom alltså, så det ska man kanske ta med en "nypa salt" ha-ha-ha laugh.gif laugh.gif )

--------------------
          Tesa
          zon 3-4
          Här finns min blogg: Uti vår hage...

Citera
          Tirre
          Inlägg 11-05-2004, 14:02
          Länk hit: #46

Medlem
          Antal inlägg: 225
          Medlem nr: 2 556

Alltså, ska man fatta det här som att Round up - och dess gelikar i kemhyllan - kan användas på ogräs fastän att andra växter finns runtom, i rabatten eller t ex gräsmattan?? Sprider sig inte giftet i jorden så att de andra växterna också dör, eller stannar det liksom kvar i den oönskade plantan?

Var rädd att ens fråga i affären efter Round up till våra vansinnigt envisa och mycket gamla (stooora djupa rötter här...) maskros- och tistelplantor, bl a.

Hittade ett annat, "biologiskt" medel på Granngården, "Top Gun", vilket sades ta död på skiten på 2 timmar! Och banne mig! De slokade betänkligt efter bara en liten stund! Dagen efter var de helt bruna och döda och när vi skar bort plantor som rotat sig mellan stenläggningen, så kunde man se att de morotstjocka rötterna var alldeles bruna och döda inuti.
          Hoppas att det funkar i längden också - att verkligen HELA rotsystemet på varje planta har dött.

Ser nu att du frågade efter just Top Gun också i den ursprungliga frågan... Kan i a f säga att i ett första skede verkar det sagolikt effektivt!

Vågade prova det här i stenläggningen där inga andra plantor är i närheten av att drabbas av ev "läckage", men skulle det - eller starkare varor, om så skulle behövas - alltså kunna användas även i rabatterna?

Vissa perenner kan man ju gräva bort medan man gräver upp planteringen efter ogräs, men det är värre med buskar och stora plantor...

--------------------
          Tirre, zon 4

Citera
          Liselotte
          Inlägg 11-05-2004, 14:39
          Länk hit: #47

Medlem
          Antal inlägg: 7
          Medlem nr: 3 585

Hej!
          Vi flyttade också in till en trädgård som stått orörd under många år och kämpar också med kriskålen. Vad vi noterade är att på den del i trädgården där vi körde gångar med röjsågen så kom inte kirskålen upp året därpå. Så i år blir det rörjsåg för hela slanten smile.gif

Citera
          terraformer
          Inlägg 28-05-2004, 10:28
          Länk hit: #48

Medlem
          Antal inlägg: 27
          Medlem nr: 3 396

Ett litet tips till alla som mer eller mindre håller med om användandet av kem.prep.

Man kan göra sig en väldigt enkel, men ack så effektiv punktbekämpningsapparat för ogräsmedel.

Om du har en rull eltejp, en kork, en tvättsvamp, en sax, och en bit elrör, så har du allt du behöver. Gör så här:

* Kapa elröret till lagom längd (c:a 120-130 cm)
          * Frisera till tvättsvampen så att den går att med milt våld föra in c:a 3 cm i elrörets ena ändefixera svampen med eltejp, så att c:a 1 cm svamp sticker ut "otejpad"
          * Fyll röret med brukslösning av önskat preparat, och sätt på korken.

Sedan är det bara att knalla omkring och "dutta" alla oönskade plantor med din ogräslans. Fördelarna med denna enkla kontraption är många:
          * Ingen vinddrift
          * Säker, droppfri förvaring
          * UV säker
          * Ergonomiskt riktig.....
          ; )

Kör hårt!

--------------------
          Gör, eller gör inte. Det finns inget 'försöka'.
          -- Yoda

Citera
          Copycat
          Inlägg 28-05-2004, 11:19
          Länk hit: #49

Gäster

..

Citera

3 sidor V  < 1 2 3
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 09-08-2025, 23:36

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon