Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

4 sidor V  < 1 2 3 4 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Hur får man bäst bort cigarettrök på uteplatsen?, Det ryker från min granne, vad göra?
          Berith
          Inlägg 02-05-2004, 08:01
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 15 282
          Medlem nr: 18

CITAT (benganz @ 02-05-2004, 00:11)
          Men när grannar lägger sig i vad jag gör på min tomt eller balkong går det för långt.
          Vi rökare är en förföljd minoritet som det är OK. att ge sig på.
          ---
          Rökförbud på krogen kommer att få vissa krogar att minska personal och
          öppet tider och ökad arbetslöshet.

Fy fasen vad äckligt det är med rök från grannar och andra! huh.gif

Funderar... Om du bodde granne med en alkoholist och varje gång han tog sej ett glas så var du också tvungen att ta dej ett par klunkar - skulle du gladeligen göra det då? unsure.gif Kanske inte går att jämföra men jag gör iaf det....

Här i stan är det dom restauranger som är rökfria som funkar bäst. smile.gif

--------------------
          ----<--<-@ Att dölja ett fel med en lögn är som att dölja en fläck med ett hål. @->-->----

Citera
          Fenja
          Inlägg 02-05-2004, 09:39
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 11 272
          Medlem nr: 2 892

Jag blir lika glad varje gång det dyker upp några förnuftets röster här ute i etern. Tack Copycat och Benganz!! Om fler hade lite distans i sina åsikter skulle vi alla ha en bättre värld att leva i.
          Mvh
          Fenja

--------------------
          "För länge sen dyrkade Egyptierna katten som en gud.
          Det har katten aldrig glömt."

Citera
          Catarina
          Inlägg 02-05-2004, 10:40
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 76
          Medlem nr: 3 474

mudan~Jag har inte provat själv....men jag skulle kunna tänka mig att kryddor kan hjälpa lite. T ex mynta verkar vara en klar kandidat.. den tar över "doft-täten" i alla andra lägen.

Det bästa vore ju självklart om grannarna inte rökte så nära er, men det där är svårt, det är deras trädgård och i den har de rätt att röka hur de vill. Att förbjuda cigarettrök på offentliga platser är en sak, men inne (och ute) i våra hem går nog gränsen.

Hoppas det löser sig! biggrin.gif

--------------------
          "Den som sårar andra, bryr sig heller inte om sig själv"
          ~Leonardo Da Vinci~

Citera
          andersen
          Inlägg 02-05-2004, 12:30
          Länk hit: #24

Medlem
          Antal inlägg: 4 131
          Medlem nr: 51

Catarina. med vilken rätt har grannarna, att röka på sin egen tomt så att det förpestar för dom som inte röker.

Vad jag menar är att rätten till att avstå från grannens rök måste vara större en att utsätta sig för passivrökning.

Annars så blir det ju rökarna som får en fördel att kunna andvända, balkonger uteplatser mm varför ska vi som inte röker få en sämre sits, det borde väll vara icke rökarna som ska ha fördel, dom har väll betalat lika mycke för sitt boende.

--------------------
          Problemet är inte de onda människorna
          utan de goda människornas tystnad. Martin Luther King.

Oerhörda summor har lämnat välfärdssystemen genom de skattelättnader som nu genomförs och inte många opponerar sig. Gunilla T.

Att inte cykla är att gå för långt.

Redigerat av andersen: Idag, 45929 gånger.

Citera
          Betty
          Inlägg 02-05-2004, 13:10
          Länk hit: #25

Medlem
          Antal inlägg: 14 536
          Medlem nr: 14

CITAT (andersen @ 02-05-2004, 13:30)
          Catarina. med vilken rätt har grannarna, att röka på sin egen tomt så att det förpestar för dom som inte röker.

Med lagens rätt.
          Mig veterligt så är det inte förbjudet att röka på sin egen tomt - ännu...

--------------------
          Norrbottenskusten zon 5-6

Citera
          Inga från Närke
          Inlägg 02-05-2004, 13:11
          Länk hit: #26

Medlem
          Antal inlägg: 3 807
          Medlem nr: 29

Hej
          Jag är också rökare, gör det oss till någon andra klass eller? Men visst skall man ta hänsyn till icke rökare. På mitt jobb går jag ut och röker har gjort det i flera år. Hemma på min tomt tycker jag att det är min fulla rätt.
          Kan förståss vara lite knivig om man bor tätt som jag förstår vissa här gör. Prata med grannen om han kan gå någon annan stans om ni sitter på er uteplats. Ta upp det om ni har någon förening eller så. Förbjuda vad man gör i sin egen trädgård går nog inte.
          Restaurangers rökförbud är bra men det borde finnas ställen där vi som INTE kan eller vill sluta kan vara utan att NI icke rökare ser ner på oss.
          Hur kommer det att se ut utanför alla restauranger när folk går ut då sprids det ju till flera, fimpar över allt så småbarnen kan få tag i, än att det inom finns rökrum med bra ventilation.
          Du som var allergisk får nog prata med din granne om de eventuellt kan byta buskar för din skull, kanske erbjuda hjälp till omplanteringen. Men det är nog samma sak med detta att vi odlar vad vi vill på vår egen tomt.
          Jag har grannar som eldar i sina vedpannor vad som helst och det ryker in i vårt hus när vinden ligger åt det hållet och om vi har öppet fönster eller dörr kommer det in, men det är bara att stänga för det luktar pyton ibland. Har en bonde som sprider griskiss/skit på sina gärden ska det också förbjudas, det går ju inte så det är bara att stänga igen och visstas inomhus i några dagar till lukten försvunnit.
          Man kan hålla på att älta och tolka dessa olika frågor fram och tillbaka, alla har åsikter mot/för. Jag förstår att ni ICKE rökare tänker på vår hälsa även er men tyvärr så hjälper inte detta att få oss att sluta röka. Många gånger tvärt om.
          Jag har en fråga: Varför kommer så många ICKE rökare till platser där rökare står eller finns fast de inte röker själva. Jo en stor social bit är det, vi står och pratar en stund om ditt och datt och är allmänt trevliga eller?

--------------------
          skriver Inga från Närke i zon 3-4

Citera
          Betty
          Inlägg 02-05-2004, 13:16
          Länk hit: #27

Medlem

CITAT (andersen @ 02-05-2004, 13:30)
          varför ska vi som inte röker få en sämre sits, det borde väll vara icke rökarna som ska ha fördel, dom har väll betalat lika mycke för sitt boende.

...väntar bara på att det ska bli skottpengar på rökarna...
          t.ex. 100:- för ett nikotingult finger...

--------------------

Citera
          andersen
          Inlägg 02-05-2004, 13:18
          Länk hit: #28

Medlem

Inga. vist är det bäst att prata med sin granne, men det finns ju regler för hur man får elda osv.

Regler för Botkyrka kommun

För eldning av trädgårdsavfall och dylikt vid normal trädgårdsskötsel råder i Botkyrka kommun eldningsförbud enligt 10 § renhållningsordningen utom veckorna 16 och 42 med föregående veckoslut. Vid eldning får olägenhet för människors hälsa eller miljön ej uppstå.
          Samma regler borde gälla för rökare dvs visa hänsyn!

Ang fimpar utan för resturanger mm så är det väll så här att man ska väll inte skräpa ner med fimpar eller annat.

--------------------

Oerhörda summor har lämnat välfärdssystemen genom de skattelättnader som nu genomförs och inte många opponerar sig. Gunilla T.

Citera
          Betty
          Inlägg 02-05-2004, 13:29
          Länk hit: #29

Medlem

Många gånger räcker det tyvärr med att en ickerökare ser en rökare med cigarett i handen för att ickerökaren ska börja hosta, harkla sig och skicka anklagande blickar mot rökaren... Jag vet, för jag har själv varit rökare.

Rökare är också människor, fast inte lika länge.

--------------------

Citera
          andersen
          Inlägg 02-05-2004, 13:33
          Länk hit: #30

Medlem

Betty, en fråga du tror inte att det kan vara så att personen blir sjuk av att rökaren har en cigarett i handen, jag blir inte det men jag är övertygad om att många har ett rent helvete pga cigarett rök!

--------------------

Citera
          MimE
          Inlägg 02-05-2004, 13:40
          Länk hit: #31

Medlem
          Antal inlägg: 426
          Medlem nr: 2 502

Jag är själv allergisk mot rök och tycker dessutom att det luktar fruktansvärt illa.

Men min "taktik" är att prata med de som röker och förklara att jag mår dåligt (t.ex. i köer m.m.). 98% släcker glatt sin cigarrett utan att bli arga. De återstående 2% svarar att jag ska skita i vad de gör. Dessa kategoriserar jag inte som "rökare" utan som "IDIOTER".
          Vanligtvis löser det sig bra ändå som i kön till Liseberg i fredags då sällskapet framför oss blängde på idioten och erbjöd oss att gå före dem i kön. (Tusen tack om ni läser det här! wub.gif )

Jag ser personligen fram emot att kunna gå ut och ta ett glas vin på en fredagkväll när nya lagen kommer. Det är idag näst intill en omöjlighet.

En fråga bara:
          Varför feströker folk???
          Att rökare röker på krogen kan jag förstå men alla som inte är "nikontinslavar" i vanliga fall?

undrar
          Mimmi

Citera
          andersen
          Inlägg 02-05-2004, 13:50
          Länk hit: #32

Medlem

MimE Jag ser åxå ifram emot den nya lagen, men utan att dricka vin pga jag andvänder inga droger biggrin.gif men jag tycker om mat!

Folk som feströker ja det är en svår fråga att svara på....hmm nä jag är svarslös konstigt jag brukar alltid hitta ett svar laugh.gif

--------------------

Citera
          Betty
          Inlägg 02-05-2004, 13:57
          Länk hit: #33

Medlem

.
          CITAT
          Betty, en fråga du tror inte att det kan vara så att personen blir sjuk av att rökaren har en cigarett i handen, jag blir inte det men jag är övertygad om att många har ett rent helvete pga cigarett rök!
          Jag menar att ibland räcker det med att en rökare har en cigarett i handen för att han/hon ska utsättas för klander.
          Att rökning kan leda till svåra sjukdomar och till och med döden är även jag medveten om.
          Att man en gång var "ung och dum" och åkte dit på ett beroende man inte klarat av att ta sig ur betyder inte att det är OK för en klick självgoda att hacka på en.

Likväl som det finns "idioter" bland rökare så finns det "idioter" bland ickerökare. Blir man vänligt ombedd att fimpa för att någon i närheten mår illa av röklukten så fimpar man. Men om man blir otrevligt bemött så reagerar man därefter.

CITAT
          En fråga bara:
          Varför feströker folk???
          Att rökare röker på krogen kan jag förstå men alla som inte är "nikontinslavar" i vanliga fall?
          Jag tror att det är så att de inte inser hur pass beroende de riskerar att bli - rent oförstånd alltså

--------------------

Citera
          Catarina
          Inlägg 02-05-2004, 15:18
          Länk hit: #34

Medlem

Jag tror inte på att förbjuda rökning i folks trädgårdar, nej! Om vi börjar förbjuda sådant som är farligt för andra kanske det fortsätter. rökning, parfymer, särskilda växter osv...och NEJ, jag är inte rökare, kanske bara lite mer tolerant än många andra.

--------------------
          ~Leonardo Da Vinci~

Citera
          Catarina
          Inlägg 02-05-2004, 15:21
          Länk hit: #35

Medlem

Varför folk feströker?
          För att de tycker det är gott?
          För att de alltid gjort det?
          För att cigaretter och alkohol enligt många hör ihop?

Jag tror inte att andelen feströkare som röker för att provocera är säskilt många, faktiskt inga alls.

--------------------
          ~Leonardo Da Vinci~

Citera
          Inga från Närke
          Inlägg 02-05-2004, 15:22
          Länk hit: #36

Medlem
          Antal inlägg: 3 807
          Medlem nr: 29

CITAT (andersen @ 02-05-2004, 14:18)
          Det finns ju regler för hur man får elda. Vid eldning får olägenhet för människors hälsa eller miljön ej uppstå.
          Samma regler borde gälla för rökare dvs visa hänsyn!
          Ang fimpar utan för resturanger mm så är det väll så här att man ska väll inte skräpa ner med fimpar eller annat.

Hej igen
          Det jag pratade om var eldning inomhus och det som kommer från skorstenen. Det finns ingen som går och kollar hur/vad man eldar från min kommun. Men jag vet några som eldar sina sopor, någon eldar pallkragar personen har gjort detta i flera går (Gratis värme) tar från sitt jobb.
          När grannar och jag eldar i tunna utomhus eller grillar tänker de flesta på hur det blåser. De använder vår flagga som vindriktning.
          Rökning utanför restauranger vet du väl själv att när gästerna har tagit sig lite för mycket så fungerar inte befintliga askkoppar, tänk även på vilket liv det kommer att bli utanför varje restaurang när RÖKARE och FESTRÖKARE med lite för mycket innanför västen kommer att vara utomhus. Vi har många restaurenger nära bostadsområden. Ja nog om detta ska bli spännande se hur det går.
          Håller med Betty man behöver inte ha tänt ciggen ens utan folk börjar hosta. Är de allergiska kan dom väl vänligt säga det "Var snäll och inte tänd i min närhet för jag tål inte det" så gör man ju det i allafall jag men börjar de hosta och uppföra sig innan man ens tänt så blir man lite irriterad.

--------------------
          skriver Inga från Närke i zon 3-4

Citera
          kryddan
          Inlägg 02-05-2004, 18:35
          Länk hit: #37

Medlem
          Antal inlägg: 566
          Medlem nr: 1 716

Tillhör icke-rökarna - fast med tanke på vad jag andades in under uppväxten vete tusan förstås wacko.gif

Rökare och ickerökare är välan inte några särskilda kategorier. Det finns alla sorter i vår herres hage om man säger så. Många visar hänsyn andra tänker sig inte för. Jag är inte allergisk så jag tycker mig inte ha rätt att be folk släcka ciggen, jag mår bara illa - så det stör mig när folk tänder en cigg på alla upptänkliga ställen där man inte kan undgå röken: I vår trånga gångtunnel till bussen, i busskön, drar ett sista bloss innan de stiger på bussen och andas ut I BUSSEN mad.gif

Och JA, jag blir irriterad när jag inte kan vara på balkongen för att grannen under storröker - MEN jag säger inget, för som sagt - det är ju trots allt hans balkong.

--------------------
          zon 1
          Ett steg i taget så är man på väg

Citera
          andersen
          Inlägg 02-05-2004, 18:51
          Länk hit: #38

Medlem

kryddan jag tycker att du ska säja något för det är ju trots allt din balkong eller?

--------------------

Citera
          Fnattan
          Inlägg 02-05-2004, 18:53
          Länk hit: #39

Medlem
          Antal inlägg: 85
          Medlem nr: 1 400

smile.gif smile.gif smile.gif smile.gif smile.gif smile.gif
          Tala med grannen! Alla går att tala med!
          Skulle det visa sig vara en sur djävul så får du väl gå till motangrepp. Köp rökelser på Indiska!
          Lycka till!

--------------------
          Denna dag ett liv!

Citera
          Copycat
          Inlägg 02-05-2004, 19:21
          Länk hit: #40

Gäster

Man kan ju fråga sig varför dessa cigaretthatare överhuvudtaget bosätter sig i tätbebyggt område. Det säger sig självt att man får stå ut med både det ena och det andra. Själv spyr jag faktiskt över lukten av surströmming, hur kan en människa äta rutten fisk? Inte spyr jag galla över min granne för det (jag spyr på toaletten) och inte gnäller jag för grannen, fast dom ääälskar surströmming och inte bryr sig om s.k. surströmmingspremiär. Vad jag gör på MIN radhustomt är min ensak och vad grannen gör är deras. Om man nu är så känslig som vissa påstår får man faktiskt börja tänka på ett lämpligare boende. Tror ni att jag är rökare?

Citera

4 sidor V  < 1 2 3 4 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 03-09-2025, 11:16

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon