Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

4 sidor V  < 1 2 3 4 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Hur får man bäst bort cigarettrök på uteplatsen?, Det ryker från min granne, vad göra?
          *Felix matte*
          Inlägg 02-05-2004, 20:02
          Länk hit: #41

Medlem
          Antal inlägg: 14 005
          Medlem nr: 429

Bygg ett plank eller en boda.
          Tips nr3... prata med grannen.
          Lycka till!

Citera
          birgitek
          Inlägg 02-05-2004, 20:15
          Länk hit: #42

Gäster

Jag vet, förbjud allt! Rökning, alkohol, bilar, flygplan, blommor, parfym, pälsdjur, gräsmattor, plaskande fontäner, vindspel,vedeldning, musik, skrikande ungar m.m.
          Det mesta stör någon.
          Framförallt förbjud fåglar, jag har fågelfobi. Är livrädd för dem på samma sätt som vissa är livrädda för ormar, spindlar med mera.
          Nej, allvarligt talat tycker jag nog att man får stå ut med lite störningar ibland och acceptera att vi alla är olika och har olika vanor och ovanor.
          Birgit Ek

Citera
          evarina
          Inlägg 02-05-2004, 20:18
          Länk hit: #43

Medlem
          Antal inlägg: 428
          Medlem nr: 1 184

Svar till Mudan:
          Jag skulle sätta upp ett skjul eller en tät spalje som skydd mot röken. Är det mycket störande kan man klaga till föreningen/ägaren. Man har rätt att göra som man vill med rökning på sin egen tomt, MEN man ska visa hänsyn till sina grannar. Kan ni inte komma överens om att de t ex bara röker i ena hörnet av sin uteplats eller något i den stilen?

Som inlägg i rökdebatten:
          Nej, det är inte OK att röka hur som helst. Man måste faktiskt visa lite hänsyn till sina medmänniskor. Problemet med just rök är att man som medmänniska inte kan undvika den, man blir påtvingad ett missbruk som man inte vill ha. Om man är t ex snusare så drabbar man inte sin omgivning (mer än att det är äckligt med prillor överallt).

Och det där med att sluta, det går om man vill!! och nuförtiden så finns det massor med hjälpmedel om man så önskar.

Dessutom tycker jag att visst, rökare har rätt att röka, men jag har lika stor rätt att SLIPPA röka!!

Citera
          Ella
          Inlägg 02-05-2004, 20:42
          Länk hit: #44

Medlem
          Antal inlägg: 517
          Medlem nr: 1 209

Åter en diskussion som ballar ur. Mudan undrade hur hon skulle göra för att bli av med rökdoften från grannarna... och så blir det en helt annan diskussion.

Mitt förslag till mudan är att snällt och vänligt prata med grannarna att h*n störs mycket av det och föreslå dem att de röker på en annan plats i trädgården så att röken blåser till lämpligare plats.

Eller så borde det fungera med ett tätt vindskydd som styr röken åt ett annat håll, tex ett skjul som mudan själv skrev.

Jag har inte själv någon erfarenhet av problemet så ja är teorretiker i det här fallet men jag tycker att det är så trist att en stilla enkel och oskyldig fråga ska komma bort bara för att det finns de som gillar att diskutera näraliggande ämnen.

--------------------
          Ella

Citera
          Fenja
          Inlägg 02-05-2004, 22:06
          Länk hit: #45

Medlem
          Antal inlägg: 11 272
          Medlem nr: 2 892

Är det inte lite signifikativt på något vis, att det förekommer oresonliga icke-rökare här på tråden, men jag har inte sett röken av en slik rökare?!!
          Fenja

--------------------
          "För länge sen dyrkade Egyptierna katten som en gud.
          Det har katten aldrig glömt."

Citera
          evarina
          Inlägg 03-05-2004, 08:26
          Länk hit: #46

Medlem
          Antal inlägg: 428
          Medlem nr: 1 184

Fenja:
          Det kan bero på att rökarna inte får luften förpestad av icke-rökarna!!
          Varför ska jag finna mig i att bli påtvingad ett missbruk jag själv har valt bort?

Däremot så kan folk få ha fest på balkongen, borra i väggana, skjuta fyrverkerier, sprida gödsel eller var tusan som helst bara det inte blir alltför ofta och de förvarnar om högljuda aktiviteter som sker sent på vardagskvällar.

Citera
          Posse
          Inlägg 03-05-2004, 09:08
          Länk hit: #47

Medlem
          Antal inlägg: 2 137
          Medlem nr: 432

CITAT (Fenja @ 02-05-2004, 23:06)
          Är det inte lite signifikativt på något vis, att det förekommer oresonliga icke-rökare här på tråden, men jag har inte sett röken av en slik rökare?!!
          Fenja

Antyder du att att rökare är mer toleranta mot icke-rökare än vice versa? wink.gif
          Kanske tolerantare rent generellt? unsure.gif

(Kul formulering det där med: "...jag har inte sett röken av en slik rökare")

Citera
          anna.
          Inlägg 03-05-2004, 11:42
          Länk hit: #48

Medlem
          Antal inlägg: 241
          Medlem nr: 3 321

Jag förstår att om man är allergisk eller om man har grannar som kedjeröker rakt mot en så är det jobbigt. Men om de bara röker som "normala" rökare gör? Jag brukar sitta ute rätt mycket på uteplatsen nu när det börjar bli varmt, kan sitta några timmar. Och ibland kommer någon av grannarna ut och röker en cigarett, vilket tar ca 5 minuter, sen går de in igen. Personligen tycker inte jag att det är ett så stort störningsmoment, det är så kort tid det rör sig om. Och när det är utomhus så blir röken mycket mer utspädd än om det hade varit inomhus, och risken för rökningsrelaterade sjukdomar från så utspädd rök torde vara ganska liten. Som andra har påpekat finns det många fler störningsmoment från grannar som jag personligen tycker är mycket värre än fem minuters rök en gång i timmen. Till exempel när de borrar med betongborr i sovrumsväggen klockan nio på morgonen (jag jobbar sent på kvällen och sover länge), så att man måste ha öronproppar för att inte få ont i öronen och riskera tinnitus. Men som sagt, om man är allergisk mot rök så kan man ju prata med grannen och komma överens om något.

--------------------
          www.uglyelephant.se

Citera
          Ingo
          Inlägg 03-05-2004, 12:18
          Länk hit: #49

Medlem
          Antal inlägg: 723
          Medlem nr: 1 235

CITAT (Copycat @ 02-05-2004, 20:21)
          Själv spyr jag faktiskt över lukten av surströmming, hur kan en människa äta rutten fisk?

Surströmming är inte det minsta rutten. Den är jäst.

--------------------
          Hälsningar Ingo, zon III

Citera
          Kakaduan
          Inlägg 03-05-2004, 12:28
          Länk hit: #50

Medlem
          Antal inlägg: 789
          Medlem nr: 2 733

Tänk att sådana här frågor alltid drar igång rena kriget! Vi som inte röker är ju inte "ute" efter någon! Vi vill ju inte jävlas, men säger man något tar det alltid hus i helvete. I tidningen Metro diskuterades för ett tag sedan rökförbud på krogar och restauranger. Icke-rökarna ville ha totalt rökförbud och rökarna ville åtminstone ha delar av lokalerna att röka i. Då skrev någon en sak som jag tyckte var så bra:

"Att tillåta rökning i en del av en lokal är som att tillåta att folk pinkar i en del av simbassängen".

Jag tyckte att det var en bra illustration av problemet.

Hej hopp från en icke-rökare som gärna skulle se en lösning som passar alla, men som inte kan komma på en!
          smile.gif
          Kakaduan

Citera
          Fenja
          Inlägg 03-05-2004, 12:36
          Länk hit: #51

Medlem

Posse, ja, jag tror att rökare är betydligt mycket mer toleranta mot icke-rökare än tvärt om. Den generella toleransen torde handla mer om var och ens grundläggande syn på människor och omgivning. Jag frågar alltid om det är okay att jag röker, till och med utomhus, om det är icke-rökare med. Jag har aldrig sett en rökare bli så kategoriskt hysterisk eller fördömmande för att denne inte får röka, som icke-rökare kan bli i en situation där det röks och så vidare... Tråkigast av allt är när diskussionen förs borton allt förnuft av till exempel stadsbor i fotriktiga skor, med ergonomiskt korrekt utformad ryggsäck som är fylld med kravmat. Men de kanske har VALT, och inte påtvingats, att bli förgiftade av bilavgaser, fabriksutsläpp och annat i både luft och vatten och då är det väl inte samma sak, eller?
          Fenja

--------------------

Citera
          andersen
          Inlägg 03-05-2004, 12:59
          Länk hit: #52

Medlem
          Antal inlägg: 4 131
          Medlem nr: 51

Fenja. Det handlar inte om att icke rökare ska vara lika toleranta som rökare, det blir heldumt att ställa upp frågan så.

Jag menar att vi som inte röker måste få välja själva om vi ska bli utsatta för rök. Och då kan man inte vända på frågan som du gör eller?

Sedan är det ju så att bilavgaser fabriksutsläpp och annat jobbar man med att få en bättre miljö tex så sitter det kattalysator på bilarna i dag och olika filter på fabriksskorsternarna, så man kan inte bara säja att miljön är dålig ni som bor där får skylla sig själv.

Samma sak är det väll med olika droger i samhället iklusive tobak att det arbetas på att få ner drog andvändningen och på sikt få bort alla droger eller minska dom.

--------------------
          Problemet är inte de onda människorna
          utan de goda människornas tystnad. Martin Luther King.

Oerhörda summor har lämnat välfärdssystemen genom de skattelättnader som nu genomförs och inte många opponerar sig. Gunilla T.

Att inte cykla är att gå för långt.

Redigerat av andersen: Idag, 45929 gånger.

Citera
          Posse
          Inlägg 03-05-2004, 13:02
          Länk hit: #53

Medlem
          Antal inlägg: 2 137
          Medlem nr: 432

CITAT (Fenja @ 03-05-2004, 13:36)
          Posse, ja, jag tror att rökare är betydligt mycket mer toleranta mot icke-rökare än tvärt om. Den generella toleransen torde handla mer om var och ens grundläggande syn på människor och omgivning. Jag frågar alltid om det är okay att jag röker, till och med utomhus, om det är icke-rökare med. Jag har aldrig sett en rökare bli så kategoriskt hysterisk eller fördömmande för att denne inte får röka, som icke-rökare kan bli i en situation där det röks och så vidare... Tråkigast av allt är när diskussionen förs borton allt förnuft av till exempel stadsbor i fotriktiga skor, med ergonomiskt korrekt utformad ryggsäck som är fylld med kravmat. Men de kanske har VALT, och inte påtvingats, att bli förgiftade av bilavgaser, fabriksutsläpp och annat i både luft och vatten och då är det väl inte samma sak, eller?
          Fenja

biggrin.gif Ha, ha, ha - det är då för väl "att rökare är betydligt mycket mer toleranta mot icke-rökare än tvärt om". wink.gif

Apropå förnuft kommer jag att tänka på en typ rädda-miljön-kurs jag deltog i för några deccenier sedan. På undervisningspassen ondgjorde sig av naturliga skäl alla deltagare över alla typer av miljöförstöring och därmed förknippade hälsorisker. Och på rasterna stod rökarna och bolmade ikapp ute på trappen. wacko.gif

Citera
          Copycat
          Inlägg 03-05-2004, 13:25
          Länk hit: #54

Gäster

Är det någon som funderat över hur många skattekronor som går bort i Sverige om alla ickerökare fick som dom ville? Och kom nu inte med att rökrelaterade sjukdommar kostar si och så mycket, dom som dör i förtid vinner staten outbetalda pensionspengar på också. Så länge rökarna skall behöva betala så hög skatt på sin "last" så skall ingen komma och säga att rökrelaterade sjukdommar kostar staten en massa. Skatten från rökare bör täcka den förlusten.

Citera
          andersen
          Inlägg 03-05-2004, 13:36
          Länk hit: #55

Medlem

Kostnad för rökare i samhället är saxat

Rökning kostar samhället minst 26 miljarder per år

Sjukvård och minskad produktion på grund av rökning kostar det svenska samhället minst 26 miljarder kronor varje år. Det visar rapporten ”Rökning - produktionsbortfall och sjukvårdskostnader” av docent Kristian Bolin och professor Björn Lindgren vid Lunds Universitets Centrum för Hälsoekonomi. De har på uppdrag av Statens folkhälsoinstitut. beräknat rökningens kostnader under år 2001.

Beräkningarna bygger dels på det produktionsbortfall som orsakas av rökning genom sjukskrivningar, förtidspensioneringar och förtida dödsfall och dels på kostnaderna för sjukvård av de människor som drabbats av rökrelaterade sjukdomar. Studien är begränsad till åldersgruppen 35-84 år.

Det är endast kostnaderna för cigarettrökning som beräknats. Orsaken är att det är cigarettrökningens hälsoeffekter som är bäst kartlagda och därför ger det tillförlitligaste underlaget för kostnadsberäkningar.

Av samma skäl beräknas kostnaderna endast för ett begränsat antal sjukdomar vars samband med rökning säkerställts av den epidemiologiska forskningen. Dit hör cancer i övre luftvägarna, lungorna, bukspottkörteln, njurarna och urinblåsan, sjukdomar i andningsorganen som kroniskt obstruktiv lungsjukdom, KOL, lunginflammation och de vanligaste hjärt- och kärlsjukdomarna.

På grund av begränsningarna blir uppskattningen av kostnaderna för produktionsbortfall och sjukdom mycket försiktig.

Under 2001 beräknas omkring 7 000 människor i Sverige ha avlidit som följd av sin rökning. Det motsvarar 90 000 förlorade levnadsår och 12 000 arbetsår. 1 200 personer förtidspensionerades på grund av skadeeffekter av rökning. Det motsvarar 4 500 förlorade arbetsår.

För sjukvården medförde rökningen 73 000 vårdtillfällen och 570 000 vårddagar i sluten sjukvård.

De medicinska skadeverkningarna av rökningen kostade 8,2 miljarder. Kostnaderna fördelas på förlorade arbetsår med sex miljarder kronor och på hälso- och sjukvårdskostnader med 2,2 miljarder. Summan 8,2 miljarder motsvarar 34 procent av kostnaderna för de sjukdomar som har ett säkerställt samband med rökning och motsvarar 2,6 procent av kostnaderna för alla sjukdomar.

Utöver detta beräknas 18 miljarder kronor i kostnader för sjukskrivningar tillkomma. Den samlade kostnaden blir 26 miljarder kronor. Det är 6,7 procent av vårdkostnader och produktionsbortfall på grund av samtliga sjukdomar i Sverige 2001.

Beräkningarna visar hur mycket större produktionen och hur mycket mindre sjukvårdskostnaderna skulle ha kunnat vara i Sverige om ingen rökte.

- Kostnaderna för rökningen är oacceptabelt höga, särskilt med tanke på att de skulle gå att förebygga, säger generaldirektör Gunnar Ågren, Statens folkhälsoinstitut. Åtgärder mot tobaksbruket tillhör de mest kostnadseffektiva insatser som finns att tillgå för att förbättra folkhälsan. Alla investeringar i arbetet med att minska rökningen blir synnerligen lönsamma.

Texten finns här för den som vill läsa mera
          http://www.tobaksfakta.org/view.asp?id=2007

--------------------

Oerhörda summor har lämnat välfärdssystemen genom de skattelättnader som nu genomförs och inte många opponerar sig. Gunilla T.

Citera
          Copycat
          Inlägg 03-05-2004, 13:45
          Länk hit: #56

Gäster

Andersen ! Du som älskar att sätta in saxade saker. Hur mycket betalar Svenskarna i tobaksskatt? Det vore kul att se skilnaden. Det du belyser är enbart negativa saker. Hur många är sysselsatta i tobaksindustrin i Sverige? Vad skulle det kosta staten om man totalförbjöd rökning i form av arbetslöshet och förlorad tobaksskatt? Återkom gärna när du har dessa svar också, Andersen.

Citera
          andersen
          Inlägg 03-05-2004, 14:09
          Länk hit: #57

Medlem

copycat.år 2002 så var tobaks skatten ca 8miljarder.

men i dag är den lägre pga anpassning till EUs regler 1januari 2004.
          Övriga frågor återkommer jag till.( måste logga ut nu)

--------------------

Citera
          Copycat
          Inlägg 03-05-2004, 14:16
          Länk hit: #58

Gäster

Andersen ! Cigaretterna har INTE blivit billigare sen nyår. Det skulle vara önsketänkande att staten skulle gå med på en skattesänkning av tobak. Inte heller alkoholskatten håller samma mått som resterande EU. Jag tycker att vi tappat tråden på något vis. Problemet är ju inte bara skaderiskerna för rökare/passiva rökare, utan vad man skall göra åt obehaget. Jag säger som tidigare , är man så mycket allergisk mot grannens rök, så kanske man bör se sig om efter ett lämpligare boende. Men det var ju inte ens der som efterfrågades från början, utan vad tar bort röklukten.

Citera
          Copycat
          Inlägg 03-05-2004, 14:19
          Länk hit: #59

Gäster

Förresten, appropå borttappade trådar. Det verkar som att Andersen är expert på borttappade trådar. tongue.gif

Citera
          Fenja
          Inlägg 03-05-2004, 14:23
          Länk hit: #60

Medlem

En fråga till Andersen: Hur många av de som dött av "rökningens skadeverkningar" skulle ha dött ändå, på grund av predisposision för att få den sjukdom de avled av? DET är en fråga som jag vet att vakna forskarteam studerar närmare, har dock ej tagit del av vad de kommit fram till ännu. Men du vet kanske det med...?
          Mvh
          Fenja

--------------------

Citera

4 sidor V  < 1 2 3 4 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 03-09-2025, 11:16

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon