Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > Misstänkt myrbo i vinbärsbuske, vad göra?
          chili_martin
          Inlägg 18-04-2020, 19:08
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 51
          Medlem nr: 85 291

Hela tomten är väldränerad och torr och det finns svartmyror och myrbon lite varstans.

Idag upptäckte jag en hel del myror kring en vinbärsbuske. Efter en stunds iakttagelse verkar alla myror promenerar mot vinbärsbuskens stammar och sedan försvinner ner i jorden. Så det verkar som att det blivit ett myrbo under själva vinbärsbusken.

Vad kan jag göra? Jag vill inte att de gräver sina gångar där och underminerar busken.

I vanliga fall hade jag placerat ut dosor med myrgift, men kommer inte busken ta upp giftet eftersom myrorna bor i marken under busken? Eller är det så små doser att det inte påverkar bären?

Kommer myrorna flytta om jag ser till att busken är välvattnad nu under våren?

Citera
          andersen
          Inlägg 19-04-2020, 15:45
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 4 131
          Medlem nr: 51

CITAT (chili_martin @ 18-04-2020, 20:08) *
          Hela tomten är väldränerad och torr och det finns svartmyror och myrbon lite varstans.

Idag upptäckte jag en hel del myror kring en vinbärsbuske. Efter en stunds iakttagelse verkar alla myror promenerar mot vinbärsbuskens stammar och sedan försvinner ner i jorden. Så det verkar som att det blivit ett myrbo under själva vinbärsbusken.

Vad kan jag göra? Jag vill inte att de gräver sina gångar där och underminerar busken.

I vanliga fall hade jag placerat ut dosor med myrgift, men kommer inte busken ta upp giftet eftersom myrorna bor i marken under busken? Eller är det så små doser att det inte påverkar bären?

Kommer myrorna flytta om jag ser till att busken är välvattnad nu under våren?

Ser inte problemet med svartmyror i trädgården,men om du störs av dom så ta trädgårdsslagen och vattna mycket, rör runt i jorden, då flyttar dom någon annan stans. Ute i naturen så kan man väl inte se myror som skadedjur?

--------------------
          Problemet är inte de onda människorna
          utan de goda människornas tystnad. Martin Luther King.

Oerhörda summor har lämnat välfärdssystemen genom de skattelättnader som nu genomförs och inte många opponerar sig. Gunilla T.

Att inte cykla är att gå för långt.

Redigerat av andersen: Idag, 45929 gånger.

Citera
          chili_martin
          Inlägg 21-04-2020, 16:21
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 51
          Medlem nr: 85 291

På andra ställen i trädgården kan myrorna få vara, däremot vill jag inte ha de bygger bo precis under min bärbuske.

Hur ofta och hur länge ska man vattna innan de flyttar någon annanstans?

Jag tryckte ner vattenslangen i jorden och vattnade i 20 minuter idag, myrorna gjorde sitt bästa för att fly därifrån men nu på eftermiddagen är de tillbaka och promenerar ner där trots att jorden fortfarande är väldigt blöt.

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 21-04-2020, 18:02
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

Släng på lite Myrr. Dagens Myrr är inte så otrevligt som gårdagens och verkningarna har garanterat försvunnit till bärsäsongen. Det tas dessutom inte upp av växter, är inte vattenlösligt.

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 15-08-2025, 12:29

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon