chili_martin
Hela tomten är väldränerad och torr och det finns svartmyror och myrbon lite varstans.

Idag upptäckte jag en hel del myror kring en vinbärsbuske. Efter en stunds iakttagelse verkar alla myror promenerar mot vinbärsbuskens stammar och sedan försvinner ner i jorden. Så det verkar som att det blivit ett myrbo under själva vinbärsbusken.

Vad kan jag göra? Jag vill inte att de gräver sina gångar där och underminerar busken.

I vanliga fall hade jag placerat ut dosor med myrgift, men kommer inte busken ta upp giftet eftersom myrorna bor i marken under busken? Eller är det så små doser att det inte påverkar bären?

Kommer myrorna flytta om jag ser till att busken är välvattnad nu under våren?
andersen
CITAT (chili_martin @ 18-04-2020, 20:08) *
Hela tomten är väldränerad och torr och det finns svartmyror och myrbon lite varstans.

Idag upptäckte jag en hel del myror kring en vinbärsbuske. Efter en stunds iakttagelse verkar alla myror promenerar mot vinbärsbuskens stammar och sedan försvinner ner i jorden. Så det verkar som att det blivit ett myrbo under själva vinbärsbusken.

Vad kan jag göra? Jag vill inte att de gräver sina gångar där och underminerar busken.

I vanliga fall hade jag placerat ut dosor med myrgift, men kommer inte busken ta upp giftet eftersom myrorna bor i marken under busken? Eller är det så små doser att det inte påverkar bären?

Kommer myrorna flytta om jag ser till att busken är välvattnad nu under våren?

Ser inte problemet med svartmyror i trädgården,men om du störs av dom så ta trädgårdsslagen och vattna mycket, rör runt i jorden, då flyttar dom någon annan stans. Ute i naturen så kan man väl inte se myror som skadedjur?
chili_martin
På andra ställen i trädgården kan myrorna få vara, däremot vill jag inte ha de bygger bo precis under min bärbuske.

Hur ofta och hur länge ska man vattna innan de flyttar någon annanstans?

Jag tryckte ner vattenslangen i jorden och vattnade i 20 minuter idag, myrorna gjorde sitt bästa för att fly därifrån men nu på eftermiddagen är de tillbaka och promenerar ner där trots att jorden fortfarande är väldigt blöt.
Gossen Ruda
Släng på lite Myrr. Dagens Myrr är inte så otrevligt som gårdagens och verkningarna har garanterat försvunnit till bärsäsongen. Det tas dessutom inte upp av växter, är inte vattenlösligt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon