Nu när jag ser en tråd om Marijuana/Cannabis/Hampa måste jag bara skriva ett inlägg, ursäkta om detta är för mycket Off Topic. Denna vackra och oerhört användbara växt har enligt mig varit förbjuden alldeles för länge.
Hampan är förbjuden enbart på grund av att det är världens mest användbara gröda. Orsaken till förbudet är stora påtryckningar från främst olje- och träindustrin. Drogaspekten är egentligen oviktig eftersom det finns många sorters hampa som inte innehåller något av de aktiva drogämnena, trots det finns enorma restriktioner för hampodlare. Så sent som förra året försökte oljebolagen i USA förbjuda alla produkter som tillverkades av hampfibrer eller hampolja, trots att de inte ens innehåller spår av de narkotiska ämnena. För 100 år sedan byggde världsekonomin på hampa istället för olja, omställningen har fått dramatiska konsekvenser för vår ekonomi och för miljön.
Hampa kan odlas för fibrerna, som är bättre för klädframställning än bomull och bättre för papperstillverkning än träfibrer. Dessutom kan de produceras snabbare och mer miljövänligt. Oljan från fröna är mycket näringsrik och kan användas som matolja, som ersättning för vegetariska soja-produkter eller helt enkelt som en väldigt nyttig födokälla. Hudvårdsprodukter, matolja, kläder, spånskivor, isolering, papper, plast, mediciner och biobränsle är bara några av de användningsområden som hampan har.
Hampan är en möjlig lösning på oljekrisen som kommer allt närmare. Hampan kan användas för tillverkning av de allra flesta produkter man kan tillverka av den fossila oljan, som till exempel plaster och drivmedel för bilar. Detta kan dessutom göras utan någon förhöjd växthuseffekt och giftiga utsläpp. Redan Henry Ford gjorde bilar med så gott som okrossbara karosser av hampa, bilar som också drevs av metanol från hampa fram tills det förbjöds.
Hampa kan odlas utan farliga bekämpningsmedel och på samma åkrar år efter år utan att jorden blir sämre.
Hampan är också ett effektivt läkemedel mot ett flertal sjukdomar och har använts i tusentals år, men eftersom man inte kan patentera en växt är läkemedelsföretagen inte särskillt intresserade.
Jag tror att odlingen av hampa kommer att stiga kraftigt de närmaste åren, om inte annat blir vi kanske tvungna att börja odla hampa när oljan tar slut, vilket inte ligger så långt fram i tiden.
Ville bara sprida lite kunskap om denna växt som kan komma att bli så viktig för vår framtid. Läs mer om hampan och om dess förbud på
HampanätetTack för mig!