Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

3 sidor V  < 1 2 3 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Någon Marijuana-liknande växt?
          Virgo
          Inlägg 15-05-2004, 12:33
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 1 934
          Medlem nr: 17

CITAT
          Mitt VISA-kort visade sig inte ha ett öre kvar och jag hade inga kontanter. Att ta sig från flygplatsen in till stan utan ett korvöre var rätt besvärligt och jag kastades av tåget ett par gånger.

Intressant! Vääldigt intressant! Hur klarade du dig resten av dagarna?

--------------------
          mvh
          Virgo

Den som hittar stavfel får behålla dessa!

Citera
          Cilla
          Inlägg 15-05-2004, 12:39
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem nr: 126

Hur jag klarade mig innan jag träffade kollegorna är en lång historia men den har inte så mycket med växter att göra. Det är knepigt att vara i en storstad helt utan pengar - men det gick!

När kollegorna kom var det inga problem, men det har inte heller så mycket med kryddväxter att göra.

--------------------

Citera
          Copycat
          Inlägg 15-05-2004, 17:28
          Länk hit: #23

Gäster

Inte är det väl olagligt att plantera fågelfrön? unsure.gif Om det inte är det så kan det väl inte vara olagligt att vattna det som kommer upp? rolleyes.gif OM det som kommer upp råkar vara en hampa, så får väl kompisen vara glad över sitt "fågelfrö" och sköta om det. tongue.gif Jag skulle kollat med polisen om det är narkotikaklassad hampa i fågelfrön. wub.gif

Citera
          Britt-Marie
          Inlägg 15-05-2004, 20:17
          Länk hit: #24

Medlem
          Antal inlägg: 55
          Medlem nr: 3 384

Hej!
          Jag har kollat med frötillverkaren. DET ÄR inte OLAGLIGA HAMPAFRÖER. Alltså kan ingen tillverka någon drog på det. Vattna på bara1

Citera
          Unn
          Inlägg 15-05-2004, 20:33
          Länk hit: #25

Medlem
          Antal inlägg: 445
          Medlem nr: 2 288

När jag var ung läste jag romanen "Jack" av den så populäre "svenska folksångaren" Ulf Lundell....Minns inte handlingen så värst (kanske inte förf. själv heller? smile.gif Fast kul var den! .... och i bestående minne är just kritikernas epitet "generationsroman"....och nog fanns det något som en som var barn på 70-talet kunde le igenkännade inför? smile.gif
          Hur som helst, denne Jack, huvudperson och kanske lite alter-ego till författaren, cyklade på Gotland en sommar och plundrade De Badande Vännernas Trädgård på den hampa de kunde hitta där... tydligen skulle det inte gå att nyttja den som drog enligt botaniker, men enligt förf. gick det iallafall, och sedan den boken publicerades har det mig berättats att ingen typ av hampa odlas what so ever där, eftersom den ändå bara försvinner... laugh.gif
          Unn

Citera
          Christoffer
          Inlägg 19-05-2004, 19:13
          Länk hit: #26

Medlem
          Antal inlägg: 2 616
          Medlem nr: 439

Lukta på Jordrevan.

Citera
          Lottiz
          Inlägg 23-05-2004, 17:26
          Länk hit: #27

Medlem
          Antal inlägg: 160
          Medlem nr: 2 862

Hampa heter på latin Cannabis Sativa. Det finns många underarter där sativa, indica och ruderalis är de mest kända. Alla innehåller THC som är ett olagligt berusningsmedel. Det finns en på konstgjord väg framtagen industrihampa som inte innehåller THC och inte ger något rus.

I Sverige är det olagligt att odla alla former av cannabis, alltså även industrihampa.

I fågelfrön finns ofta frö av industrihampan. Dessa är behandlade och ska inte kunna gro, men hampa är värsta sortens ogräs och gror även där det verkar omöjligt. Den hampa som kan gro från fågelfrö innehåller alltså inget som helst THC och kan inte brukas som berusningsmedel. Det är ändock olagligt och gror sådana frön i din trädgård skall du ringa polisen så att de kan komma och avlägsna plantorna. Enligt polisen får du alltså inte ens klippa ner detta ogräs själv.

Även om det finns liknande, lagliga, växter bör man akta sig från att ha dessa på fönsterbrädan. Om polisen har en misstanke om att du odlar hampa kommer de att göra en husrannsakan. Jag hade en vän, som aldrig brukat narkotika och inte hade några olagliga växter, som råkade ut för detta. Polisen stormade in i lägenheten med dragna vapen och rev ner allt i hela lägenheten. Sen kördes paret till polisstationen där de kläddes av nakna och med en gyn-undersökning kontrollerades att de inte gömt cannabis i anal/slida. Urintest gjordes för att kontrollera att de inte varit påverkade under senaste tiden. Efter många timmars undersökningar visade det sig att de inte hade brukat narkotika och inte heller hade någon i sin ägo. Efter det släpptes de och fick gå hela vägen hem från polisstationen, utan så mycket som en ursäkt.

Alltså, även om plantan är vacker, vill du inte ha något som påminner om den och kan leda till husrannsakan.

Citera
          Christoffer
          Inlägg 23-05-2004, 18:27
          Länk hit: #28

Medlem

Oj, det var hemskt, får polisen verkligen göra så?
          Kan man inte få ersättning för det som blev förstört?
          Obehagligt att oskyldiga drabbas.

Då är det verkligen bra att göra en lista här
          på växter som liknar, så att man kan undvika dem.
          Själv hade jag en vacker och stor Hjärtstilla på min balkong,
          men insåg att den från långt håll kan påminna om
          den illegala plantan, så jag gav tyvärr bort den.

Citera
          Britt-Marie
          Inlägg 23-05-2004, 21:17
          Länk hit: #29

Medlem

Det är INTE olagligt att haq industrihampa i trädgården!!

Citera
          Copycat
          Inlägg 23-05-2004, 21:27
          Länk hit: #30

Gäster

God kväll ! Jag kan väl tänka mig att det inte finns några yttre skilnader på industrihampa och vanlig Hampa. Vad ska då polisen göra om jag odlar "fågelfrön" på tomten, för dom är verkligen dekorativa i bladverket. Ska dom slita upp mina små plantor, testa dom och sen komma tillbaka med dom? VAR går gränsen? Finns det ingen som arbetar inom polisen här på odla? Eller en granne som är det som det går att fråga? wub.gif

Citera
          Britt-Marie
          Inlägg 24-05-2004, 06:58
          Länk hit: #31

Medlem

Det är just det som jag har gjort, men man kan få 100 olika svar, men går man till "högsta hönset" så blir svaret att man får ha industrihampa i sin trädgård(fågelfrö). Om du tittar och läser alla svaren här på sidan så får du besked om varför det är skillnad på hampa och hampa!
          Hälsningar rolleyes.gif

Citera
          daij
          Inlägg 24-05-2004, 09:34
          Länk hit: #32

Medlem
          Antal inlägg: 7
          Medlem nr: 2 795

Såhär säger jordbruksverket:
          CITAT
          Från och med 2003 är vissa sorter av hampa godkända för arealersättning. Att odla hampa är endast tillåtet efter ansökan om arealersättning. Länsstyrelsen ska lämna information till polismyndigheten om varje ansökan om arealersättning för odling av hampa. ... Hampan ska odlas för fiberproduktion och utsädet ska vara certifierat. Fältkontroller och provtagningar för analys av THC-halten i plantorna kommer att ske på minst 30 procent av de arealer där hampa odlas.

Ni får alltså INTE odla hampa hemma, det är ganska vanligt att polisen åtalar människor för det även om det för det mesta rör sig om varianterna med knark i. Men eftersom polisen inte kan se någon skillnad och man behöver specialtillstånd även för att odla den utan THC så kanske man ska vara försiktig. Polisen kommer inte att låta dig ha kvar dina hampor i trädgården om de upptäcks och kommer förmodligen tvinga dig genomgå urinprov och beslagta eventuell odlingsutrustning. Det tar tid att testa hur mycket THC en hampa innehåller och tills testen är klara kommer du vara misstänkt för narkotikabrott. Att du skulle få tillbaka din hampa och kunna sätta tillbaka den i rabatten är nog inget att räkna med.

Polisundersökningar liknande den som Lottiz beskrev är ganska vanligt i Sverige eftersom polisen här satsar den allra största delen av sin narkotikaspaning på att leta efter människor som rökt cannabis. Sverige är det enda land i EU där det är olagligt att vara påverkad av knark, i andra länder prioriterar polisen istället att jaga langare och den organiserade brottsligheten som styr narkotikaförsäljningen. Straffet för ringa narkotikabrott höjdes 1993 till sex månaders fängelse för att polisen skulle få möjlighet att kräva blod och urinprov av vem de vill. De flesta polisstationer har dessutom en kvot av urinprov att uppfylla så de tar ofta varje chans de får. Ungefär 12 000-15 000 personer i Sverige tas in för urinprov varje år, 15% är precis som Lottiz vänner oskyldiga.

--------------------
          I have found the berries, I have thrown the first behind me,
          I have swung through the forest, I have found great berries!

Citera
          Lottiz
          Inlägg 24-05-2004, 12:58
          Länk hit: #33

Medlem
          Antal inlägg: 160
          Medlem nr: 2 862

CITAT (Christoffer @ 23-05-2004, 19:27)
          Oj, det var hemskt, får polisen verkligen göra så?
          Kan man inte få ersättning för det som blev förstört?
          Obehagligt att oskyldiga drabbas.

Japp, finns minsta misstanke så gör de så. Det sura är att de behöver alltså inget mer än hörsägen för att bete sig så. Dom får ingen som helst ersättning eller ens städhjälp efter allt som polisen ställt till med. Dom blev inte ens skjutsade tillbaka, de fick gå närmare en mil. Det var ju ingen chans att få med ens ett busskort när dom hämtades.

CITAT (Britt-Marie @ 23-05-2004, 22:17)
          Det är INTE olagligt att haq industrihampa i trädgården!!

Har ni inte hört debatterna om detta på nyheterna? Under mycket strikta regler får man odla industrihampa, men absolut inte som privatperson. En bonde nyligen satte ju igång en odling av industrihampa för att testa reglerna, efter många långa rättegångar har man kommit fram till att efter otaliga tillstånd och undersökningar kan vissa få det.

Jag har själv ringt polisen och frågat, gör det ni också om ni inte litar på mig, dom säger själva att om fågelfrö har grott i trädgården måste du ringa polisen så att dom kan komma och ta bort plantan. Hittar dom thc i plantan riskerar du också åtal.

Citera
          Mia, zon 3
          Inlägg 25-05-2004, 12:49
          Länk hit: #34

Medlem
          Antal inlägg: 1 491
          Medlem nr: 3 603

Då ska jag vara tacksam att ingen polis råkade titta in i mitt badrum på den tiden då jag bodde i lägenhet! Mina kära papegojor hade nämligen bosatt sig på torkställningen, och de spillde mycket frön när de åt. Jag märkte inte att det hamnade frön bakom badkaret förrän det växte upp cannabis! De hade grott i golvbrunnen och slingrat sig upp bakom badkarskanten.......
          Grönt & fint, men inte lagligt!
          laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif

Citera
          Christoffer
          Inlägg 30-05-2004, 14:27
          Länk hit: #35

Medlem

Jag läste att det har börjat producerar smör med hampfrön i, i öst främst, men tror även att det stod i Finland. Undrar om den kommer till Sverige. Hampfrö ska tydligen vara nyttigt.

Citera
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 30-05-2004, 14:40
          Länk hit: #36

Medlem
          Antal inlägg: 18 595
          Medlem nr: 31

Hampafrön används i allt möjligt i många länder, man kan hitta hampfröolja, hampaburgare, skalade och rostade hampfrön, hampachoklad, hampapasta mm. Verkar som om man kan köpa en del av dessa även i sverige vet dock inte vad lagen säger om div. olika produkter med hampa i.
          http://www.hampa.net/forsaljning.htm

--------------------
          Mvh Åsa

Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)

Citera
          Tubby
          Inlägg 30-05-2004, 23:34
          Länk hit: #37

Medlem
          Antal inlägg: 4
          Medlem nr: 3 651

Först när det sista trädet huggits ner, den sista floden förgiftats, den sista fisken fångats, kommer den vite mannen förstå att man inte kan äta pengar.

Cree ordspråk

Amen !!!

För övrigt kan jag säja att jag ser ett stort intesse i ämnet "THC" här.

O ja, jag felade i min ungdom ! Och jag skulle kanske göra det igen. Men att hitta "möjliga kryphål" för ens egen skull, som skulle förstöra för så många andra...
          Jag skulle inte offentlig göra min "upptäkt" i så fall.

Problemet med "legalisering" av hampa är inte "Cannabis", utan att det i 9 fall av 10 av dom som, på "heltid", tänker använda det till annat än "olja och kläder" leder till ytterligare "botanisk erfarenhet" i form av opiater, typ Heroin. Komna av Vallmo, vilken växer i de flestas trädgård i någon form.

Skillnaden är att det krävs en del kunnskap för att framställa opiater. Hampan "är bara att röka". Även om "THC:n" varierar mellan olika växt delar.

Nästa steg är att tillåta Opium vallmo i våra trädgårdar?!?
          Vi bli Druider allihopa !!!

Citera
          Tobbis
          Inlägg 31-05-2004, 08:06
          Länk hit: #38

Medlem
          Antal inlägg: 4
          Medlem nr: 3 750

Ett litet tips: Paradis blomman liknar cannabis plantan men tillhör inte någon drog växt, den blir hög vacker växt med en rosa blomma.
          Jag fann den för första gången på en handels trädgård nyligen, den kan vara svår att få tag på tyvärr, men fråga på närmaste handels trädgård eller någon privat "trädgårds odlare"

Citera
          daij
          Inlägg 04-06-2004, 13:42
          Länk hit: #39

Medlem
          Antal inlägg: 7
          Medlem nr: 2 795

CITAT
          Nästa steg är att tillåta Opium vallmo i våra trädgårdar?!?
          Det är helt lagligt att odla opiumvallmo så länge man inte försöker utvinna något opium/heroin/morfin. Den helt narkotikafria industrihampan däremot är olaglig att odla. Att använda vanlig vallmo för att göra narkotiskt te är ganska enkelt och många vanliga sorter innehåller narkotika. Det går också ganska lätt att göra opium av vallmo hemma i köket för den som är lite flink och kan läsa en bruksanvisning. ohmy.gif

CITAT
          Problemet med "legalisering" av hampa är inte "Cannabis", utan att det i 9 fall av 10 av dom som, på "heltid", tänker använda det till annat än "olja och kläder" leder till ytterligare "botanisk erfarenhet" i form av opiater, typ Heroin.

Jag vill försöka låta bli att diskutera narkotikapolitik för mycket eftersom jag är mer intresserad av hampa som jordbruksprodukt, men jag måste ändå säga emot dig lite grann. Om jag förstår dig rätt så föreslår du att cannabisbruk leder till heroinbruk. Det tror inte jag, och det är heller inte många fler än de svenska antinarkotikaorganisationerna som håller fast vid inkörsportsteorin längre. Jag är övertygad om att det snarare är så att det är förbudet mot hampa/cannabis som kan vara en anledning att cannabisrökare lättare kan få kontakt med heroin. Utan förbud skulle det inte finnas några langare som säljer både heroin och cannabis. Jag tror att någon form av statlig kontroll är bättre än att ha en så gott som frisläppt svart marknad som vi har idag. Hur som helst finns det ju ändå inget knark i industrihampan, så varför inte släppa den fri från förbud? mad.gif

--------------------
          I have found the berries, I have thrown the first behind me,
          I have swung through the forest, I have found great berries!

Citera
          andreas i uppsal...
          Inlägg 04-06-2004, 14:47
          Länk hit: #40

Medlem
          Antal inlägg: 1 664
          Medlem nr: 1 962

fatsia japonica är lite lik

Citera

3 sidor V  < 1 2 3 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 31-08-2025, 19:01

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon