CITAT (Christoffer @ 30-05-2004, 15:27)
Jag läste att det har börjat producerar smör med hampfrön i, i öst främst, men tror även att det stod i Finland. Undrar om den kommer till Sverige. Hampfrö ska tydligen vara nyttigt.
Japp, man odlar industrihampa här i finland (har åtminstone om inget ändrats). Detta i första hand för att EU gav ett väldigt högt arealstöd för den. Don odlades alltså och brändes upp på åkrarna bara för stödets skull. Har sett massa bra saker man kan göra av hampa, olika oljor (både till maskiner och livsmedel), slitstarka kläder (ungefär som lin), isoleringsmaterial som funkar som stenull men mycket trevligare att jobba med +en massa annat. Industrihampan går på inget sätt att använda som en drog, en kopp vanligt te ger en större kick än ett kilo industrihampa.
Ska hash/marijuana vara lagligt? Hmm... jag gissar vi får en stormig debatt om det börjar diskuteras. Jag har flera bekanta, vissa av dem över pensionsåldern, som prövat hash i olika former någon gång, mera och mindre regelbundet. Alla lever normala Svensson-liv och har normala jobb och familj. Ingen av dem har vad jag vet prövat starkare droger eller ens tänkt tanken. Att man prövar en drog som inte är accepterad i vår kultur innebär inte att man vill och kan tänka sig att kasta i sig vad som helst, ex heroin.
Låt oss i stället fantisera så här:
Alkohol har aldrig existerat, ingen har någonsin sett någon eller varit berusad. Plötsligt uppfinner någon SPRIT och tycker att det är en jättehäftig grej. Han ansöker om att få sälja produkten och regeringen/livsmedelsverket kräver att få testa produkten. En hela brännvin konsumeras av försökspersson X. X blir först glad och pratsam, efter en timma börjar han sjunga falskt till Svenska Dansbandsfavoriter 107. En timme senare vill han väldigt gärna slå sin fru och sina barn av någon oförståelig orsak. Ytterligare en stund senare börjar han gråta och prata ännu mera strunt vartefter han spyr ner sig och somnar.
Tror ni att den produkten skulle bli godkänd och hamna på våra butikshyllor?
Varje kultur har sin drog. I anderna tuggar man coca, i indien, jamaica är det inte konstigt med lite gräs. I bl.a afrika tuggar man cat, listan kan i princip göras oändligt lång. Här använder vi normalt alkohol, vilket är socialt accepterat. Om man ser på de betenden som uppstår av att använda olika droger så är jag inte så säker på att har fått det bästa allternativet.