Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Rimfrostliknande svamp på spaljerat äppelträd, Grenar täckta med rimfrostliknande svamp-döende träd?
          kgkarl
          Inlägg 02-10-2024, 22:30
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 3
          Medlem nr: 99 161

Bifogad fil  svamp_cox_orange_1.jpg ( 272.16k ) Antal nedladdningar: 3
          Hej!

Jag har i många år haft och vårdat ömt ett spaljerat äppelträd av sorten Cox Orange. Står mot en garagevägg mot sydsydväst.

Trädet blommade fint i år och jag förväntade mig en fin skörd (precis som har skett med alla andra äppelträd på tomten och i grannsskapet). Men i mitten av sommaren såg jag på grenarna något som såg ut som rimfrost. Först brydde jag mig inte men det här växte vidare och spred sig till nästan alla grenar i trädet. Nu har alla blad ramlat av på nederdelen av trädet och jag börjar bli allvarligt oroad av att trädet faktiskt är under ett allvarligt svampangrepp. Även äpplena är täckta av samma rimfrostliknande beläggning.

Vad är detta för något? Har googlat som en vilde på detta men hittar inte någon information. Är det så allvarligt att jag måste ta ned trädet eller finns det någon sorts bekämpning som biter på detta?

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 08-08-2025, 09:59

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon