kgkarl
[attachment=91407:svamp_cox_orange_1.jpg]Hej!

Jag har i många år haft och vårdat ömt ett spaljerat äppelträd av sorten Cox Orange. Står mot en garagevägg mot sydsydväst.

Trädet blommade fint i år och jag förväntade mig en fin skörd (precis som har skett med alla andra äppelträd på tomten och i grannsskapet). Men i mitten av sommaren såg jag på grenarna något som såg ut som rimfrost. Först brydde jag mig inte men det här växte vidare och spred sig till nästan alla grenar i trädet. Nu har alla blad ramlat av på nederdelen av trädet och jag börjar bli allvarligt oroad av att trädet faktiskt är under ett allvarligt svampangrepp. Även äpplena är täckta av samma rimfrostliknande beläggning.

Vad är detta för något? Har googlat som en vilde på detta men hittar inte någon information. Är det så allvarligt att jag måste ta ned trädet eller finns det någon sorts bekämpning som biter på detta?

Gunilla T
Kan det vara ullöss? Kolla om det vita lever...
kgkarl
Jag kollade men kunde inte se någon rörelse på det vita. Sen kommer jag ihåg att vi faktiskt haft ullöss på krukväxter förut och det liknar inte detta. Här ser man snarare något som växer konstant på grenarna efter att det drabbat dem. På de grenar som nu tappat sina blad är det en tjock beläggning under det vita. Jag tror att det är någon form av svampangrepp ändå.
kgkarl
Ja, för den nyfikne kan jag meddela att vi fått en förklaring från experthåll. Det rör sig om angrepp av blodlöss! Mycket svårbekämpat och med viss risk för spridning till främst andra äppelträd.

Vi tog snabbt beslutet att "nödslakta" trädet!
Gunilla T
Tack för återkopplingen!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon