Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > Vanformat blodplommonträd, vad göra?
          Karl Kamel
          Inlägg 03-11-2024, 00:32
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 11
          Medlem nr: 96 270

Vi satte ett blodplommonträd (Prunus cerasifera "Nigra") förra hösten. Trädet är omkring 3,50 meter högt, stammens omkrets c:a 8 cm.

Mellan höjd 90 cm och 150 cm har trädet en adekvat förgrening, med blad och knoppar där man förväntar sig. Vid 150 cm har man klippt av stammen på plantskolan (varför gör man så?) och drivit upp ett nytt toppskott som nu är hela 2 meter långt. Problemet är att den första metern är helt utan förgreningar.

Vi talar alltså om ett prydnadsträd som förväntas bli 5-7 meter högt. Ska det inte ha några grenar alls mellan 150 och 250 cm? Att trädet ser märkligt ut i nuläget (väldigt långsmalt om man säger) är en sak, men man vill ju inte att det ska se märkligt ut som fullvuxet.

Jag förstår inte hur det ska kunna bli ett vettigt träd av detta och undrar om vi har gjort ett felköp. Borde vi skaffa ett nytt exemplar och plantera i stället? Finns det någon beskärning som kan hjäpa? Eller är det här normalt och kommer att lösa sig (på något sätt som jag inte förstår)? Tacksam för hjälp.

Citera
          August
          Inlägg 04-11-2024, 06:16
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 141
          Medlem nr: 14 654

Jag antar att plantskolan valt beskärningsställe utifrån förutsättningen att få en låg stam. Det är upp till dig att formbeskära kronan efter hand. Det är mindre lämpligt att släppa iväg enstaka skott. Det borde du nog ha beskurit tidigare men jag föreslår att du väntar och gör det till våren.
          Vill du ha ett träd med en högre stam får du välja det när du köper. Inte något som enkelt går att rätta till efteråt.

Citera
          Karl Kamel
          Inlägg 05-11-2024, 00:05
          Länk hit: #3

Medlem

Tack, förstår vad du menar, men det är inte jag som har släppt iväg det där skottet utan trädet såg i princip ut så här när vi köpte det. Vilket får mig att undra hur de tänkte på plantskolan. Men i vilket fall: Menar du att man får skära bort hela det där skottet/grenen och ställa in sig på ett litet träd där stammen slutar på 150 cm? Och varför i vår? Jag trodde att plommon hör till de träd som inte ska beskäras på våren eftersom de blöder.

CITAT (August @ 04-11-2024, 06:16) *
          Jag antar att plantskolan valt beskärningsställe utifrån förutsättningen att få en låg stam. Det är upp till dig att formbeskära kronan efter hand. Det är mindre lämpligt att släppa iväg enstaka skott. Det borde du nog ha beskurit tidigare men jag föreslår att du väntar och gör det till våren.
          Vill du ha ett träd med en högre stam får du välja det när du köper. Inte något som enkelt går att rätta till efteråt.

Citera
          August
          Inlägg 06-11-2024, 07:55
          Länk hit: #4

Medlem

Du undrade varför plantskolan beskurit trädets toppskott och jag svarade att de antagligen ville åstadkomma en form med en relativt låg stam. Prunus cerasifera är egentligen ett buskliknande träd som gärna växer flerstammigt. Vill man skapa ett stamträd får man göra det med lämplig uppbyggnadsbeskärning. Det sker i plantskolan innan trädet är klart för leverans.

Vi har nog knappast kvar några plantskolor i Sverige som producerar träd och buskar. Dessa kommer idag från länder som Tyskland, Polen, Nederländerna. I Sverige säljs de hos återförsäljare som kallar sig för Garden Center, Handelsträdgård, Växtmarknad eller t o m i livsmedelsaffärer. På många sådana ställen är trädgårdskompetensen mer eller mindre obefintlig. Träd eller buskar som blir stående länge blir inte formbeskurna och det kan hända sådant som du beskriver, alltså att ett skott får växa sig kraftigt på andras bekostnad. Observera att det inte rör sig om toppskottet eftersom det redan skurits bort.

Du får nu reparera det. Det behöver inte betyda att du helt tar bort det här lite kraftigare skottet utan kortar in det lagom mycket. Exakt hur du nu skall fortsätta formbeskära ditt träd är lite vårt att beskriva så här. Du kanske känner någon med erfarenhet som kan visa dig. Annars får du använda sunt förnuft.

Jag har utgått ifrån att det inte är ett skott från ympunderlaget om trädet är toppympat. I så fall skulle bladen ha avvikande utseende. Om det ändå är det får det tas bort helt och hållet. Annars tar det över.

Citera
          Karl Kamel
          Inlägg 06-11-2024, 12:44
          Länk hit: #5

Medlem

Stort tack för klokt och utförligt svar. Korta in skottet lagom mycket låter bra. Jag antar att om jag gör det tidigt i vår kommer trädet att skjuta nya skott från snittet, vilket gör att jag får något att jobba med och forma under de kommande åren. Är det rätt uppfattat?

CITAT (August @ 06-11-2024, 07:55) *
          Du undrade varför plantskolan beskurit trädets toppskott och jag svarade att de antagligen ville åstadkomma en form med en relativt låg stam. Prunus cerasifera är egentligen ett buskliknande träd som gärna växer flerstammigt. Vill man skapa ett stamträd får man göra det med lämplig uppbyggnadsbeskärning. Det sker i plantskolan innan trädet är klart för leverans.

Vi har nog knappast kvar några plantskolor i Sverige som producerar träd och buskar. Dessa kommer idag från länder som Tyskland, Polen, Nederländerna. I Sverige säljs de hos återförsäljare som kallar sig för Garden Center, Handelsträdgård, Växtmarknad eller t o m i livsmedelsaffärer. På många sådana ställen är trädgårdskompetensen mer eller mindre obefintlig. Träd eller buskar som blir stående länge blir inte formbeskurna och det kan hända sådant som du beskriver, alltså att ett skott får växa sig kraftigt på andras bekostnad. Observera att det inte rör sig om toppskottet eftersom det redan skurits bort.

Du får nu reparera det. Det behöver inte betyda att du helt tar bort det här lite kraftigare skottet utan kortar in det lagom mycket. Exakt hur du nu skall fortsätta formbeskära ditt träd är lite vårt att beskriva så här. Du kanske känner någon med erfarenhet som kan visa dig. Annars får du använda sunt förnuft.

Jag har utgått ifrån att det inte är ett skott från ympunderlaget om trädet är toppympat. I så fall skulle bladen ha avvikande utseende. Om det ändå är det får det tas bort helt och hållet. Annars tar det över.

Citera
          August
          Inlägg 07-11-2024, 07:10
          Länk hit: #6

Medlem

Det låter bra. Man kan beskära plommon och körsbär tidig vår, eller kanske det är riktigare att säga senvinter. Men i fortsättningen, om du behöver formbeskära ditt blodplommonträd, tror jag att det är bättre på sommaren, kanske i augusti. Då ser man bättre var man skall klippa och trädet läker bättre.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 23-06-2025, 01:55

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon