Stort tack för klokt och utförligt svar. Korta in skottet lagom mycket låter bra. Jag antar att om jag gör det tidigt i vår kommer trädet att skjuta nya skott från snittet, vilket gör att jag får något att jobba med och forma under de kommande åren. Är det rätt uppfattat?
CITAT (August @ 06-11-2024, 07:55)

Du undrade varför plantskolan beskurit trädets toppskott och jag svarade att de antagligen ville åstadkomma en form med en relativt låg stam. Prunus cerasifera är egentligen ett buskliknande träd som gärna växer flerstammigt. Vill man skapa ett stamträd får man göra det med lämplig uppbyggnadsbeskärning. Det sker i plantskolan innan trädet är klart för leverans.
Vi har nog knappast kvar några plantskolor i Sverige som producerar träd och buskar. Dessa kommer idag från länder som Tyskland, Polen, Nederländerna. I Sverige säljs de hos återförsäljare som kallar sig för Garden Center, Handelsträdgård, Växtmarknad eller t o m i livsmedelsaffärer. På många sådana ställen är trädgårdskompetensen mer eller mindre obefintlig. Träd eller buskar som blir stående länge blir inte formbeskurna och det kan hända sådant som du beskriver, alltså att ett skott får växa sig kraftigt på andras bekostnad. Observera att det inte rör sig om toppskottet eftersom det redan skurits bort.
Du får nu reparera det. Det behöver inte betyda att du helt tar bort det här lite kraftigare skottet utan kortar in det lagom mycket. Exakt hur du nu skall fortsätta formbeskära ditt träd är lite vårt att beskriva så här. Du kanske känner någon med erfarenhet som kan visa dig. Annars får du använda sunt förnuft.
Jag har utgått ifrån att det inte är ett skott från ympunderlaget om trädet är toppympat. I så fall skulle bladen ha avvikande utseende. Om det ändå är det får det tas bort helt och hållet. Annars tar det över.