Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

3 sidor V  < 1 2 3 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Round-up, Beslut om förbud
          azofia
          Inlägg 14-05-2004, 12:22
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 148
          Medlem nr: 2 542

CITAT (MRLINDELL @ 14-05-2004, 10:28)
          Jag minns när man förbjöd metaller i bottenfärgerna till båtar, det kom ännu farligare saker som sedan tog 10 år att förbjuda. Samma sak kommer att hända med Roundup som många är så hysteriska kring, miljömupparna vet inte ens vad det är och hur det oxideras bort. Det är grymt effektivt och försvinner ganska fort. Det når inte något grundvatten, då skulle bönderna inte få använda det. En del är så förbannat korkade att det är meningslöst att diskutera något. Det har passerats mer skit genom oss konsumenter än vad någonsin någon kommer att lägga i sina trädgårdar. Hysterin, inkompetensen, dubbelmoralen och klimakterie index dödar inte fakta. LÄS PÅ är ni snälla.

Ja om samma sak händer med Roud Up är dete ju pga sådana som du. Inte pga att ett gift har förbjudits.

Hur sjutton kan du skriva att miljömuppar (vad nu det är? folk som har någorlunda förnuft och ser längre än till sin egen lilla plätt kanske?) inte har en aning om vad RoundUp är? Hur vet du det?
          Hur vet du vad jag vet och inte vet? Det verkar snarare vara du som är ignorant när det gäller miljögifter.

Dessutom har du inte den blekaste vad jag använder i min trädgård.
          Att sen mycket skit kommer från jordbruket är något som vi konsumenter aktivt kan jobba för att förbättra.

Hysteri och dubbelmoral är något som jag tycker ditt läger i debatten verkar stå för.
          Det där med "klimakterie index" är så oerhört korkat och schauvinistiskt att jag inte ens tänker kommentera det.

Och du: ett säkert tecken på att någons argument tagit slut i en debatt är att kalla någon "förbannat korkad" bara för att de inte håller med.

LÄS PÅ själv!!!!

Citera
          MRLINDELL
          Inlägg 14-05-2004, 12:34
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 1 190
          Medlem nr: 2 101

Roundup är inte förbjudet heller som många tror. Det är bara uppklassat en nivå med krav på "utbildning" för att få använda det. Dvs det lägsta av kraven på bekämpningsmedel. EU direktivet förbjuder länder att införa egna förbud. Nu är det bara tillgängligheten som minskar, man kan få tag på roundup i alla fall via någon trädgårdsmästare eller odlare om du kan påvisa att du kan hantera det efter kraven som ställs på användningsområde.

Citera
          azofia
          Inlägg 14-05-2004, 12:42
          Länk hit: #23

Medlem

CITAT (MRLINDELL @ 14-05-2004, 13:34)
          Roundup är inte förbjudet heller som många tror. Det är bara uppklassat en nivå med krav på "utbildning" för att få använda det. Dvs det lägsta av kraven på bekämpningsmedel. EU direktivet förbjuder länder att införa egna förbud. Nu är det bara tillgängligheten som minskar, man kan få tag på roundup i alla fall via någon trädgårdsmästare eller odlare om du kan påvisa att du kan hantera det efter kraven som ställs på användningsområde.

Och du reflekterar fortfarande inte över varför det är så?
          Förbud och restriktion att använda det har ju samma konsekvens eller hur.
          Dessutom använde du själv ordet förbud....

Citera
          MRLINDELL
          Inlägg 14-05-2004, 12:43
          Länk hit: #24

Medlem

Mijömuppar klagar på allt ovesäntligt och silar mygg och sväljer elefanter. Ni som är så rädda om vårt vatten. Varför drar ni inte igång förändringar på vattenområdet som verkligen drabbar vanliga människor. Klorering av dricksvattnet t ex, tillsatser av fluor mm. Man gör allt för att ha ihjäl oss.
          Klor är en mycket giftig kemikalie på så sätt att den förenar sig med allt som kommer i dess väg och bildar klorföreningar utan kontroll, en del mycket giftiga men än så länge i små mängder så att man satt upp gränsvärden. Det finns andra metoder att rena vatten utan att använda bara klor. Det är dessutom billigare med nya elektriska metoder där man i stort kan halvera kloranvändandet. Det klorfria pappret håller på att dö ut, idag använder 90% av industrin klorblekt papper.
          Varför? Jo folk har slutat bry sig, allt är så farligt att inmatningströskeln hos Svenson har domnat och orkar inte höra mera.

Citera
          azofia
          Inlägg 14-05-2004, 12:48
          Länk hit: #25

Medlem

Och jag upprepar frågan: vad vet du om vad jag gör och inte gör?
          Döm inte alla efter dig själv och gör inte antagandet att alla är lika passiva som du.

Citera
          vihemma
          Inlägg 14-05-2004, 17:05
          Länk hit: #26

Medlem
          Antal inlägg: 176
          Medlem nr: 1 937

Here we go again, and again, and again... blink.gif

Same story different names, i´m tired and will go out to my haven: The Garden. rolleyes.gif

--------------------
          »Få är de som ser med sina egna ögon och känner med sitt eget hjärta.«
          Albert Einstein

Citera
          Copycat
          Inlägg 14-05-2004, 17:38
          Länk hit: #27

Gäster

--

Citera
          Hannele
          Inlägg 14-05-2004, 17:45
          Länk hit: #28

Medlem
          Antal inlägg: 9 732
          Medlem nr: 22

CITAT (MRLINDELL @ 14-05-2004, 13:43)
          Det finns andra metoder att rena vatten utan att använda bara klor. Det är dessutom billigare med nya elektriska metoder där man i stort kan halvera kloranvändandet. Det klorfria pappret håller på att dö ut, idag använder 90% av industrin klorblekt papper.

Ja, och de används också. På olika orter i Sverige har börjat använda nya elektriska metoder för att rengöra vatten i simhallar och halvera klorutsläppen.

Dina siffror är från 80-talet. Svenssons ”gröna” efterfrågan ändrade företags miljöhänsyn och utveckling av miljövänliga produkter, pappers- och massaindustrin minskade kraftigt utsläppen av klor.

rolleyes.gif Svenska konsumenter är aktivast i världen och tänker miljövänligt, när de handlar.

--------------------
          Carpe Diem. Fånga dagen.

Ta ingen skit, tjejer! Grynet

Citera
          MRLINDELL
          Inlägg 14-05-2004, 19:03
          Länk hit: #29

Medlem

Öh menar ni stackars mig? Är jag snitzofrän? eller vad menar ni? tongue.gif
          Jag bara kollade läget, några är lika hysteriska som tidigare. Går man med i odla.nu och småprat bara för att häckla kan man lika gärna ägna sig åt något annat.
          Miljöpolitiker idag på riksnivå är makthungriga rövslickare som gör allt för att stå på maktens sida oavsett vilket ärende det gäller. Det handlar inte om miljön längre.
          Kommer miljömuppen sedan till Brüssel med 100.000 i månaden skattefritt och fria resor, kost & logi hör man inte en enda protest längre, de gillar läget. Bara att gratta till feta inkomster utan att behöva göra något. Miljöpartister är de som trivs bäst i EU parlamentet trots att de är för ett utträde, förestår ni ...

Citera
          Copycat
          Inlägg 14-05-2004, 19:15
          Länk hit: #30

Gäster

--

Citera
          MRLINDELL
          Inlägg 14-05-2004, 19:21
          Länk hit: #31

Medlem

Men jag har en innekatt, en Norsk skogskatt jag haft i 16 år, lydig som en hund. Jag går ut och katten efter, var jag än gräver är missen där och snokar. Jag går in och katten följer med in.

Jag är inte för en massa förbud, har heller inget ogräsmedel även om jag inser både för och nackdelar med dem. Mycket av de påståenden angående olika preparat är dessutom helt felaktiga. Klart att det blir knäppa diskussioner med sanslösa förutsättningar.

Jag har rökt lite för länge länge sedan, kan feströka ibland men tycker det är OK att man tar bort röken från restauranger trots att jag är i princip emot förbud i största allmänhet. Tobak behövs inte egentligen. En god öl eller ett glas gott vin (eller två) är lika mycket hälsosammare som rökning är skadligt.

Citera
          Näcken
          Inlägg 14-05-2004, 19:24
          Länk hit: #32

Medlem
          Antal inlägg: 383
          Medlem nr: 2 375

En förtydligan
          Glysofat (Roundup) är inte förbjudet nu, men beslut är taget i dagarna om förbud. SÅ snart finns det inte längre för hobbyodlare. Stod i dagens Sydsvenska

--------------------
          Bor med härlig villaträdgård i Skåne zon 1

Citera
          MRLINDELL
          Inlägg 14-05-2004, 19:25
          Länk hit: #33

Medlem

Det är sedan inte heller ett förbud, utan en uppklassning som kräver påvisad utbildning att få använda preparatet. Därmed kommer det bort från vanliga affärer men finns fortfarande att få tag på.

Citera
          Copycat
          Inlägg 14-05-2004, 19:31
          Länk hit: #34

Gäster

--

Citera
          LenaTuring
          Inlägg 14-05-2004, 19:33
          Länk hit: #35

Medlem
          Antal inlägg: 349
          Medlem nr: 3 326

Minst fyra guldblommor till de inlägg här som förstår att gift inte har i trädgård/natur att göra!!

Tror att vissa behöver läsa på om de ekologiska sammanhangen och sambanden. smile.gif

--------------------
          "Den som söker den letar"

Citera
          MRLINDELL
          Inlägg 14-05-2004, 19:36
          Länk hit: #36

Medlem

Jag har stora fötter #46-47 med ett himla problem att hitta något att ha på fötterna, inte lätt att vara stor.
          Jag påverkas inte ett dugg, inte det minsta. Jag har mina gulliga tomater och dom bryr jag mig om ...
          Privat (yrket) håller jag på med något helt annat, har egentligen inte tid att vara här, men hänger kvar i alla fall.

Citera
          Catarina
          Inlägg 14-05-2004, 19:44
          Länk hit: #37

Medlem
          Antal inlägg: 76
          Medlem nr: 3 474

rolleyes.gif Hmmm...en kanske korkad fråga...men så är jag nybliven trädgårdsägare också tongue.gif . Vad är detta Roundup? Att det är miljöfarligt har jag förstått...men vad har man det till? Utrotar ogräs eller vad?

--------------------
          "Den som sårar andra, bryr sig heller inte om sig själv"
          ~Leonardo Da Vinci~

Citera
          MRLINDELL
          Inlägg 14-05-2004, 19:51
          Länk hit: #38

Medlem

Man penslar det på bladen så drar det verksamma ämnet ner i roten och hela plantan snabbväxer i princip ihjäl sig. Det finns ogräs som inte går att få bort på annat sätt, typ Kirskål. Den som har haft t ex Kirskål hemma på tomten vet vad det är. Inget annat än det som penslats tar skada. Men penslar man växter, träd vad det än är så går det samma väg beroende på storlek förstås. Det skall användas på rätt sätt på rätt typ av ogräs.
          Många tror att man använder det på hela tomten ... minst en liter om dagen, du vet .. men de har tomtar på loftet. Det räcker med att doppa en pensel till ganska många Kirskål blad. Det är då en slutlig lösning på sitt ogräs. Mekanisk bekämpning, elda med gasol, täcka med plast, you name it .. hjälper inte mot en del ogräs.

Citera
          Fenja
          Inlägg 14-05-2004, 21:13
          Länk hit: #39

Medlem
          Antal inlägg: 11 272
          Medlem nr: 2 892

Catarina!
          Round Up är ett mycket effektivt medel för utrotning av ogräs, idag kan du köpa det på många stora varuhus och handelsträdgårdar. Man kan spraya, pensla och blanda i vatten och vattna ut det. Efter några dagar börjar växten gulna, det går ända ner i rotsystemet och den dör. Det är ingen fara för till exempel husdjur att gå på ett behandlat område. Efter ett år lär allt i hop vara helt nedbrutet och omöjligt att finna rester av.
          Den största användningen sker idag inom yrkesodling och jordbruk, så den relativa miljöförtjänst som göres på att förbjuda envar att handha det torde kunna diskuteras i det oändliga... proffsen kommer att fortsätta som innan.
          Mvh
          Fenja

--------------------
          "För länge sen dyrkade Egyptierna katten som en gud.
          Det har katten aldrig glömt."

Citera
          Catarina
          Inlägg 14-05-2004, 23:36
          Länk hit: #40

Medlem
          Antal inlägg: 76
          Medlem nr: 3 474

Okej, tack för svaren! Vet inte om jag kommer använda det dock....är inte så bra på det där med ogräs tongue.gif ..att veta vad som är vad menar jag! biggrin.gif

--------------------
          "Den som sårar andra, bryr sig heller inte om sig själv"
          ~Leonardo Da Vinci~

Citera

3 sidor V  < 1 2 3 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 04-09-2025, 17:10

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon