Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

3 sidor V  < 1 2 3  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Round-up, Beslut om förbud
          andersh
          Inlägg 15-05-2004, 10:54
          Länk hit: #41

Medlem
          Antal inlägg: 69
          Medlem nr: 2 668

CITAT (azofia @ 14-05-2004, 13:05)
          Nej, du behöver inte förklara ytterligare vad du menar men jag vidhåller att du har fel. RoundUp är farligt och därför förbjöds det, det borde vara förbjudet för alla. Tur att bruket av giftet inte var mer spritt bland oss hobbyodlare.

Att förbjuda det för hobbyodlare är bra men ett totalt förbud vore omöjligt. Jordbruket är tvunget att använda vissa kemikalier för att kunna föda befolkningen på jorden i dagsläget. Men det är vilktigt att ha utbildning och använda i minsta möjliga mån (som t ex det svenska jordbruket gör).

Vidare är det inte rimligt att använda roundup i GMO-odlingar av sojabönor som är resisitenta mot roundup som idag sker i t ex USA och Argentina.

Citera
          Ti bee
          Inlägg 15-05-2004, 11:30
          Länk hit: #42

Medlem
          Antal inlägg: 1 119
          Medlem nr: 1 447

Ett problem som kommer att växa är att en del bönder säljer ogräsmedel vidare till privatpersoner. Jag vet en hel del som köper starkare saker än Round-up direkt av bönder och använder i sina trädgårdar redan nu. Den sortens andrahands försäljning lär öka drastiskt vid ett Round-up förbud.

--------------------

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 16-05-2004, 19:46
          Länk hit: #43

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

Precis min tanke också. Varför inte postorderförsäljning från Danmark kanske? Fri rörlighet av varor och tjänster råder inom EU. Skönt att Mr Lindell tog upp försvaret av mänskliga rättigheter när jag varit på landet.

Beträffande farligheten så är den obefintlig vid normal användning. Om det nu är några molekyler som vandrat ner till grundvattnet så är det inget att bekymra sig för, det finns värre saker där.

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          birgitek
          Inlägg 17-05-2004, 08:16
          Länk hit: #44

Gäster

Copycat, du glömde att LIDL också borde förbjudas!
          Alltså förbjud rökare, katter, ogräsmedel och LIDL, sen lever vi i paradiset!
          Birgit Ek

Citera
          Copycat
          Inlägg 17-05-2004, 08:17
          Länk hit: #45

Gäster

--

Citera
          Mia, zon 3
          Inlägg 17-05-2004, 12:04
          Länk hit: #46

Medlem
          Antal inlägg: 1 491
          Medlem nr: 3 603

Men glöm för all del inte oss allergiker, och småbarnsföräldrar, vi är jättejobbiga! laugh.gif

Citera
          Ninni
          Inlägg 17-05-2004, 14:47
          Länk hit: #47

Medlem
          Antal inlägg: 103
          Medlem nr: 575

Jag blir lite förvånad varje gång jag läser om round up i det här forumet. Varför blir folk så upprörda? För mig är det självklart att trädgård och ekologi hör ihop. Att gräva och rensa ogräs (för hand) hör ihop med trädgård lika mycket som att sitta och njuta i syrenbersån med kaffe och kakor. Att bo med trädgård är ett privilegium (om man är intresserad av natur och odling av egna grönsaker), annars kanske man hellre borde bo i lägenhet...?
          I dagens samhälle ska allt gå så snabbt, nyanlagda gräsmattor ska vara gröna på en gång, rabatter fyllda av perenner och absolut ingen ogräs får vara synlig! Jag tycker att det räcker med alla miljögifter som redan finns och som man är tvingad att andas in och jag kan inte förstå hur en del frivillgt kan spruta gifter i den egna trädgården. Den borde få vara en fristad och så miljövänlig som möjligt. Kirskål går faktiskt att rensa bort för hand (det går inte på en halvtimme som det skulle ha tagit med besprutning), men att vårda en trädgård ska ta tid. Det är liksom det som är meningen med en trädgård, tycker jag.

Citera
          MRLINDELL
          Inlägg 17-05-2004, 14:52
          Länk hit: #48

Medlem
          Antal inlägg: 1 190
          Medlem nr: 2 101

CITAT (Ninni @ 17-05-2004, 15:47)
          Kirskål går faktiskt att rensa bort för hand ...

Du har alldeles rätt, allt går att avverka för hand. MEN det kommer igen precis lika mycket som tidigare, och fort går det.
          Rötterna tar över hela tomten till slut och först då kanske även de som tror att hackor & spadar löser allt förstår.
          Vill man ta bort en maskros eller vanligt ogräs är det enkelt. Men inte med Kirskål.

Citera
          Hannele
          Inlägg 17-05-2004, 14:56
          Länk hit: #49

Medlem
          Antal inlägg: 9 732
          Medlem nr: 22

wacko.gif Hur kul är det att köpa någons trädgård,
          där allt naturligt mikroliv har försvunnit...? Det tar år att återställa.

--------------------
          Carpe Diem. Fånga dagen.

Ta ingen skit, tjejer! Grynet

Citera
          Betty
          Inlägg 17-05-2004, 15:06
          Länk hit: #50

Medlem
          Antal inlägg: 14 536
          Medlem nr: 14

CITAT (Ninni @ 17-05-2004, 15:47)
          Jag blir lite förvånad varje gång jag läser om round up i det här forumet.  Varför blir folk så upprörda? För mig är det självklart att trädgård och ekologi hör ihop.

Jag uppfattar det som att det är motståndarna till bekämpningsmedel som är upprörda.
          CITAT
          Att bo med trädgård är ett privilegium (om man är intresserad av natur och odling av egna grönsaker), annars kanske man hellre borde bo i lägenhet...?
          Varför det? Det finns massor av folk som bor i eget hus av andra anledningar än odlingsintresse.
          CITAT
          jag kan inte förstå hur en del frivillgt kan spruta gifter i den egna trädgården. Den borde få vara en fristad och så miljövänlig som möjligt.

Det är inte alla som har varken tid eller fysiska föresättningar att rensa kirskål för hand...

Härmed inte sagt att jag är för bekämpningsmedel, men det finns fler än ett sätt att se på saken...
          sleep.gif

--------------------
          Norrbottenskusten zon 5-6

Citera
          Copycat
          Inlägg 17-05-2004, 17:21
          Länk hit: #51

Gäster

--

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 17-05-2004, 19:52
          Länk hit: #52

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

CITAT
          Hur kul är det att köpa någons trädgård,
          där allt naturligt mikroliv har försvunnit...? Det tar år att återställa.

Det är härligt att ha med dig på forumet Hannele, man får så goda skratt. laugh.gif laugh.gif Var har du hittat dom tokigheterna, för du har väl inte hittat på det själv? Låter nästan som nåt som miljömaffian skapat. Glyfosfat är mums för bakterier, det är dom som bryter ner det genom att käka det.

Såg idag en tjej som gick med en handtrimmer och slog en kirskålsäng i sin trädgård. Hon kommer nog snart att inse vad det är frågan om och vad som krävs. Inte kan hon klaga på tidigare ägaren för mycket heller för hon har övertagit huset efter sin pappa. Han visste nog vad han gjorde. Ni kan väl ordspråket: Har du kirskål i din trädgård? Sälj huset!

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          MRLINDELL
          Inlägg 17-05-2004, 20:08
          Länk hit: #53

Medlem
          Antal inlägg: 1 190
          Medlem nr: 2 101

Nu är jag mera orolig för "inkompetensen" än roundup i sig, det dödar inte microorganismer!!!!!! Det bryts ju ner, gissa vilka det är som bryter ner det?

Citera

3 sidor V  < 1 2 3
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 04-09-2025, 17:10

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon