Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

3 sidor V  < 1 2 3 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Min trädgård... ser ut som mitt hem, vad har du för 'stil'?
          Iris i V-botten
          Inlägg 19-05-2004, 17:18
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 194
          Medlem nr: 462

Skönt att höra att det finns fler som bara samlar på växter i olika färger och blandar hejvilt.
          Jag ser nåt som jag måste ha och då hamnar den där det finns nån ledig plätt.
          Har just grävt ner två plantor som jag köpte idag på en ledig plats, trodde jag , men.... mad.gif
          Där fanns nåt som inte kommit upp ännu och som nu är en f.d. växt.
          Men mitt hem är inte alls som trädgården.
          Jag är tvärtom ganska noga med färger och vad som passar.
          Det bästa är väl att vi alla är olika och att vi alla behövs sådana som vi är.

--------------------
          Livet är vad som händer dig medan du planerar för annat

Citera
          Sylvia
          Inlägg 19-05-2004, 18:50
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 1 990
          Medlem nr: 24

CITAT (Hannele @ 19-05-2004, 09:58)
          Dessutom samlar jag på allt; grodor...

Samlar du också grodor... tongue.gif Då är du inte ensam om det!

--------------------
          Sylvia, zon 1

Green fingers are the extensions of a verdant heart. (Russell Page)
          I think that I shall never see A poem lovely as a tree. (Joyce Kilmer)
          There are always flowers for those who want to see them! (Henri Matisse)

Citera
          Cilla
          Inlägg 19-05-2004, 20:56
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem nr: 126

Mina grodor samlar sig hos mig... Idag började smågrodorna hoppa. De är hur söta som helst när de är så där små!

Hittade en bild på nätet med liten groda. Men när de är riktigt små är de mindre än så här!

--------------------

Citera
          Hannele
          Inlägg 19-05-2004, 21:48
          Länk hit: #24

Medlem
          Antal inlägg: 9 732
          Medlem nr: 22

CITAT (Sylvia @ 19-05-2004, 19:50)
          Samlar du också grodor...  :P Då är du inte ensam om det!

wub.gif Flera år har vi haft en (?) riktig groda på vårt torra berg. Vi har dock daggigt och lummigt och alltid vattenskålar framme.
          Här om kvällen höll jag på att köra över honom, men jag såg i sista stund och bar honom tillbaka.
          Han kanske var på väg ut och leta efter tjejer...?

Cillas groda är så söt, så man nästan vill äta upp den!

--------------------
          Carpe Diem. Fånga dagen.

Ta ingen skit, tjejer! Grynet

Citera
          Unn
          Inlägg 19-05-2004, 21:51
          Länk hit: #25

Medlem
          Antal inlägg: 445
          Medlem nr: 2 288

har en helt underbar, som tidsdokument betraktad, bok som heter "Mitt hem och min trädgård" .skriven kanske på 50-talet ...under de 10 år boken hängt med mig har titeln omarbetats av närstående vänner till t.ex. : "mitt hem och min brädgård", "mitt plank och min bilgård" , "mitt hem och min bråtesgård," och nu senast "mitt hem och min trädgård -en dröm"
          laugh.gif
          Unn

Citera
          Cilla
          Inlägg 19-05-2004, 22:03
          Länk hit: #26

Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem nr: 126

Mitt hem och min städgård kanske den också skulle kunna heta. På 50-talet verkar det ha varit större enighet om rätt och fel angående trädgårdsstil. Förhoppningsvis kan man välja lite friare nu, liksom man som rödhårig får ha orange träjor utan att bli stämplad som stillös.

Parallellen hemmet och trädgården är inte alls dum. Jag tillhör dem som har det ganska likt. Blandningar av det mesta. Bokhylla på toaletten och vilda blomster i rabatten. Träd i huset och utedusch i trädgården. Köper hellre 10 olika växter än 10 av en sort, och har nog ingen stol inomhus som är lik den andra. Tar gärna över växter när andra ska kassera dem, och tar över andras möbler när de ska bytas.

Men jag gillar också stilrena, enhetliga och planerade trädgårdar och innemiljöer. Där finns en vila och ro som är behaglig.

--------------------

Citera
          Tesa
          Inlägg 19-05-2004, 22:40
          Länk hit: #27

Medlem
          Antal inlägg: 3 397
          Medlem nr: 2 483

Mitt hem ser INTE ut som min trädgård....inte samtidigt iallafall...för när det ser någorlunda ur i trädgår´n så ser det ut som en smärre katastrof inne- och tvärtom.......
          Trädgården är fylld med arvegods och "fådda" växter, gammalt skrot som inte alla ser charmen i, gamla rostiga sänggavlar och gamla stolsryggar funkar som små spaljéer, en f.d grill som planteringskärl och en gammal kasserad badbassäng som minidamm.... (sönder just nu sad.gif , funderar på att "laga" med en trasig luftmadrass...)
          Växter väljer jag med hjärtat (och plånboken...) och det är viktigare med en historia än praktfull blomning....är rätt vad det är på insamlingsturer i naturen....(egen skog och mark.....och en och annan grannes rolleyes.gif )
          Köper mycket sällan mer än en planta av samma sort..... (allt går att föröka....)

Samma sak med huset- massor av gamla "ärvda" (..ratade???) möbler och auktionsfynd och "hemmabyggen" för att få det någorlunda funktionellt....ibland förbannar jag mig själv för att jag inte kan slänga saker och köpa nytt...men det är lite speciellt med ett gammalt bord som makens farfar har gjort och byrån som skulle bli SÅÅÅÅ fin om den bara blev ommålad och stolen som bara skall limmas ihop... wub.gif ( barnen hade som skoluppgift att räkna stolar hemma.....25 stycken bara... till 6 pers... )

Men även om jag har en salig röra både inne och ute stundom, så när jag riktigt lägger manken till och har gott om tid så blir här ganska harmoniskt och trivsamt ändå..men det går fort över... sad.gif
          ...men när mina barn blir storaaa.....dååå..... skall här bli fint!!...sådeså....!! sleep.gif ...jämt.....

--------------------
          Tesa
          zon 3-4
          Här finns min blogg: Uti vår hage...

Citera
          Unn
          Inlägg 19-05-2004, 23:04
          Länk hit: #28

Medlem
          Antal inlägg: 445
          Medlem nr: 2 288

CITAT (Tesa @ 19-05-2004, 23:40)
          Mitt hem ser INTE ut som min trädgård....inte samtidigt iallafall...för när det ser någorlunda ur i trädgår´n så ser det ut som en smärre katastrof inne- och tvärtom......

Tackar Tesa....då är det en till mer än jag som inte har simultankapacitet
          laugh.gif Unn, som borde ta grepen och spaden till hjälp inomhus känns det som....

Citera
          magiana
          Inlägg 19-05-2004, 23:06
          Länk hit: #29

Medlem
          Antal inlägg: 232
          Medlem nr: 2 970

Trädgård? Vilken trädgård? Här växer nästan bara gräsmatta, men det ska bli ändring på det. Jag har ju bara bott här i knappt 6 månader. Gräsmattan kommer åtminstone krympa rejält, men hur jag vill ha det vet jag inte riktigt än. Jag har grävt några rabatter och eftersom jag är hemma för det mesta (sjukskriven) så går jag och pillar bort frösådda ogräs titt som tätt.

Jag går mycket och funderar hur jag vill ha det, några ideer har jag och nu ska de förverkligas. Första projektet blir åtminstone att bygga staket runt tomten. Materialet har jag fixat gratis. Önskar bara att jag hade råd att springa iväg och köpa alla de där växterna jag vill ha. Frösådder tar sån tiiid på sig att bli nåt. Några frösådder har jag på tillväxt. Sen får jag plantor, tänker byta till mig fler plantor när jag har nåt att byta med. Två stöldplantor har jag också - violsticklingar.

På nåt sätt så är skapandet av en trädgård mer intressant än att inreda ett hem. Jag vet fortfarande inte hur jag ska möblera, vilka möbler som ska kastas eller vilka gardiner jag ska ha, men jag bryr mig inte just nu för jag är ändå mest ute...

Citera
          MariaS
          Inlägg 19-05-2004, 23:25
          Länk hit: #30

Medlem
          Antal inlägg: 12 573
          Medlem nr: 2 930

Skrev tidigare om lite Feng Shui.
          När jag flyttade in ho min sambo, hade hans mamma skött hus och trädgård i 17 år.
          Hela huset var påbörjad renovering, och i rabatterna hade det slängts ner sånt som hade spridit sig och blivit över i "svärmors" rabatter.
          Ölandstok varvat med kryptuja och blåklockor!
          Allt var så igenvuxet att det var omöjligt att få upp mer än två mm på kvickroten. mad.gif
          Nu har jag lyckats färdigställa de flesta renoveringarna på insidan under vintrarna, endast köket återstår. Men där krävs hjälp från min sambo, eftersom allt ska ut och nytt byggas upp. Under tre år har jag nu hört att det tar vi till påsk wink.gif
          Däremot trädgården har jag fritt spelrum till. Har tagit ner alla träd som fått kräfta pga plantering direkt i sur lerjord, tömt alla rabatter på "skräp" och sparat gamla dubbla pingstliljor, någon tulpan med randiga blad som blommar samtidigt som krokusen och lite annat smått och gott.

När jag tidigare nämnde Feng Shui, upptäckte jag att det mesta faktiskt fanns med i trädgården, men inte därinne.
          Annars är trädgården i toppskick under sommaren och dammsugaren har glömt hur man arbetar på insidan, om det inte är väldigt dåligt väder utomhus förstås.

MariaS

Citera
          sanna
          Inlägg 19-05-2004, 23:45
          Länk hit: #31

Medlem
          Antal inlägg: 952
          Medlem nr: 1 052

åhhh, jag har ju det också så där sjukt ostädat och ostrukturerat hemma:

Och trädgården...Ja, den är en enda äcklig röra av kirskål och oreda och grums:
          Menar ni att det på något sätt skulle höra ihop? Orolig Sanna unsure.gif

--------------------
          Sanna!

Citera
          ariana
          Inlägg 20-05-2004, 21:32
          Länk hit: #32

Medlem
          Antal inlägg: 447
          Medlem nr: 1 231

Jag gör ungefär som du Tesa
          återanvänder gärna grejor till något annat
          tycker mycket om gamla saker möbler tycker nog de har ett annat värde för mig än nytt.
          fast inte mitt tråkiga parkettgolv i sommar måste jag plocka ut allt ur rummet bara måste
          Jag jobbar nog på samma sätt ute o inne städar eller renoverar ett rum i taget samma i trädgården
          så min trädgård ser ut som mitt hem
          det finns oftast något som är städat i alla fall en liten tröst i röran rolleyes.gif

Citera
          fiffigafrun
          Inlägg 21-05-2004, 22:37
          Länk hit: #33

Medlem
          Antal inlägg: 537
          Medlem nr: 697

Nja, inomhus har jag nog en betydligt "striktare o modernare" stil (inget rysch o pysch, få gardiner etc) än vad jag har utomhus i trädgården. Men där ute i trädgården får den dolda "bohemiske romantikern"i mig flöda fritt m rosor o gammeldags perenner i vitt o rosa främst.

Men även om jag är noga med trädgården (och hemmet) ser ut är jag då definitivt ingen pedant. Dvs hos mig hänger kläderna INTE färgordning i garderoben eller är gräsmattan o häckar perfekt klippta etc. Nä knotiga äppelträd, "lummighet", rosor o högresta "mormors"-perenner, tegel/terrakotta, zinkplåt etc är nog mer min stil. Plast är portförbjudet tyvärr... Förrutom barnens leksaker då, men gillar inte att de är drällda precis överrallt faktiskt.

Är nog tyvärr inte världens bästa på att kombinera bladformer etc utan det blir lätt lite rufsigt o så men hellre det än för strikt. Men färger blandar jag INTE hejvilt utan jag ratar oftast knallgula o blå blommor t ex.

/Karin

Citera
          nalta
          Inlägg 21-05-2004, 22:53
          Länk hit: #34

Medlem
          Antal inlägg: 43
          Medlem nr: 3 665

när jag läser diverse trädgårdstidningar så ser jag hur fina och välplanerade trädgårdar "alla andra" har
          min trädgård är under uppbyggnad och liknar just nu ingenting
          men vad jag tror är att när den blir klar, om nu trädgårdar någonsin blir klara? så återspeglar den mig och min familj

Citera
          Elihe
          Inlägg 22-05-2004, 19:19
          Länk hit: #35

Medlem
          Antal inlägg: 471
          Medlem nr: 2 392

CITAT (azofia @ 19-05-2004, 16:16)
          Lustigt det där, har faktiskt inte tänkt på att min trädgård liknar mitt hem förrän jag såg den här tråden...
          I min trädgård råder något sorts organiserat kaos, många olika sorters växter, allt får plats bara jag tycker det är vackert.

Det stämmer ganska bra med min trädgård. Mycket impulsköp som jag sen får problem med var jag skall gräva ner. Just nu står en liten Rodo som jag velar om platsen. hemmet inne liknar nog mest trädgården , litet, rörigt men MITT.
          Kram på er
          wub.gif

Jag föredrar en behaglig last framför en tråkig dygd.
          Jean Baptiste Moliére

--------------------
          Bettan

Citera
          Bettson
          Inlägg 23-05-2004, 21:03
          Länk hit: #36

Medlem
          Antal inlägg: 2 745
          Medlem nr: 882

Att trädgården speglar ägaren är en klar sanning hemma hos oss.

Min man och jag är väldigt olika. VI har olika projekt i trädgården också och det är inga problem att se vems projekt det är heller.

Den mindre ytan är min, jag har lite minrde ork. Färg och form är viktigt för mig. Planerar gärna i färgstrukturer som är lite oväntade. Jag älskar blommande blommor och vill ha blom hela säsongen. Jag gillar mjuka linjer, svängar cirklar på rabatterna. Växterna står inte på rad utan i klickar och grupper.Jag vill att det skall se yppigt och generöst ut. Trots lite planerande så har naturen sin egna vilja och det blir ofta inte som jag tänkt mig men så är det i livet också, så det får man ta.

Min man projekt har raka linjer och kanter. Trädgårdlandet är minituöst skött hela sommaren och en ren prydnad mera än skördeobjekt. När sedan skörden kommer(han jobbar med lantbruk) så blir förfallet nästan totalt och jag som annars inte fått röra något får rädda vad som räddas kan.
          Det speglar också min man personlighet ganska bra. Han är otroligt grundlig och ambitiös, gör det mesta otroligt bra men inte alltid så uthålligt. Men det har ju sina förklarliga skäl med hans arbete. Det är nog han som står för det största timtalet i trädgården i alla fall och jag tycker han är duktig.

Citera
          Nanna
          Inlägg 23-05-2004, 21:14
          Länk hit: #37

Medlem
          Antal inlägg: 384
          Medlem nr: 1 783

Hmm... Min "trädgård" (rabatten) är inte alls som mitt hem. Rabatten är en salig röra med olika färger och blommor, medan mitt hem är strikt indelat i färg och stil. Lika krukor i ett rum är nästan ett krav smile.gif

--------------------
          * Dalarna i mitt hjärta.

Citera
          Killensomvillhag...
          Inlägg 24-05-2004, 11:34
          Länk hit: #38

Medlem
          Antal inlägg: 508
          Medlem nr: 2 423

Mitt hem är byggt efter tanken "less is more" . Jag har oljad ek, vita väggar, brunt skinn och mycket glas. Dessutom har jag lite möbler så att det skall bli lättstädat. Mycket mycket garderober så att inget skall ligga framme (gör det ändå ibland dock) Dessutom har vi ett stort stort kök som vi spenderar mycket tid med våra vänner i. Jag bakom spisen och de sittande med ett glas i näven eller bara en enkel kopp kaffe. Vårt hem är alltid öppet för kompisar och de behöver inte fråga om de kan komma över.
          (Som ni kanske har gissat har jag ett nybyggt hus som jag är så stolt över och inte kan låta bli att skryta lite över. Alla blåsor i nävarna och tappade sömntimmar måste känns bara härliga)

Min trädgård har en välordnad framsida som skall kunna svälja en massa bilar och vara lättskött. Grus, sten och täckbarks övertäckt geotextil i rabbaterna. Baksidan har en stor altan med en bra kubbgräsmatta biggrin.gif
          Resten ser rätt djäklig ut tyvärr wacko.gif mer eller mindre åker men det kommer i sinom tid.

Tanken är en enkel funktionel trädgård med massor av växter som ger mat åt både själ och kropp.

Att det sedan står en stor lekborg och en gungställning beror bara på att dottern min ruckar på mina principer. Va sjutton vackert och välordant är inget värt om man inte får ha roligt wub.gif

--------------------
          Magister Mundi sum!

Citera
          Heddas matte
          Inlägg 24-05-2004, 16:30
          Länk hit: #39

Medlem
          Antal inlägg: 307
          Medlem nr: 3 696

Jag går i trädgården in för "den hemlighetsfulla trädgården"-stilen.. ganska stökigt men inte för plottrigt och med intressanta färgkombinationer. Ska, bredvid högväxta rudbeckior, sätta daggkåpa och orange montbretia. Tror att det kommer att bli läckert. En annan favoritkombination är mörkröd montbretia och rostflockel. Jag är dock inte särkilt förtjust i krukodling.. de få krukor jag har befolkas av trädgårdsredskap, bandyklubbor och metspön.

Inomhus målar jag om ofta, kör med fondväggar och enkla möbler alternativt underliga solitärer som ett röd-svart motivlackat skåp i japansk stil. Alltid projekt på gång, bra på att påbörja, mindre bra på att avsluta.

Antar att det jag gör återspeglar den jag är överallt.

--------------------
          Mälaröarna, zon 2

Citera
          Pillan
          Inlägg 24-05-2004, 17:15
          Länk hit: #40

Medlem
          Antal inlägg: 39
          Medlem nr: 1 711

Ordning och reda inomhus men nästan inget utomhus. Håller på att skapa ett organiserat kaos. Men nu börjar det dyka upp "special odlingar" lite här och var dvs enliten rabatt här och en liten där....

Trädgården är alldeles nyanlagd och i avsaknad av det mesta men jag är på G biggrin.gif . Har aldrig passerat genom en handelsträdgård utan ett "byte". Och imorgon är det lön igen!

Citera

3 sidor V  < 1 2 3 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 08-09-2025, 13:07

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon