Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

4 sidor V  < 1 2 3 4 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Svärmor..., vad gör man?
          Virgo
          Inlägg 21-05-2004, 21:52
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 1 934
          Medlem nr: 17

Jamen nu får ni väl skärpa till er alla ni fruntimmer!
          Tänk på att ni som inte redan är kommer att bli svärmödrar vare sig ni vill eller inte! (Dom flesta i alla fall, det kanske finns en o annan ungmö här)

En del av er blir snälla o goa svärmödrar och somliga av er blir (är) rediga häxor!

--------------------
          mvh
          Virgo

Den som hittar stavfel får behålla dessa!

Citera
          Hannele
          Inlägg 21-05-2004, 22:02
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 9 732
          Medlem nr: 22

CITAT (Virgo @ 21-05-2004, 22:52)
          Jamen nu får ni väl skärpa till er alla ni fruntimmer!
          Tänk på att ni som inte redan är kommer att bli svärmödrar vare sig ni vill eller inte!

unsure.gif Det är ju samma sak; svärmor - eller få växter av svärfar...

--------------------
          Carpe Diem. Fånga dagen.

Ta ingen skit, tjejer! Grynet

Citera
          MRLINDELL
          Inlägg 21-05-2004, 22:09
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 1 190
          Medlem nr: 2 101

Hmmm ... bara att tala om att man har både en spade och en älgstudsare .. så borde allt bli tydligt tycker jag .. smile.gif

Citera
          Tesa
          Inlägg 21-05-2004, 22:12
          Länk hit: #24

Medlem
          Antal inlägg: 3 397
          Medlem nr: 2 483

....alltså....jag tycker nog att "svärmor" blir lite missförstådd nu......

Om nu hon håller på att göra om i sin trädgård och gräver upp sånt hon inte vill ha så kanske hon skickade med det för att du skulle kunna se om det var nåt du ville ha.....
          Det kanske är så enkelt.....om så inte är fallet så kan du ju låtsas som om det var så du trodde hon menade......så går båda '"skadeslösa" ur det här, du har inte varit direkt otacksam och du har samtidigt gjort markeringen att du själv väljer växter i din trädgård... (OK, ihop med sambon då... rolleyes.gif )
          ....och man måste VERKLIGEN inte ta emot allt man får och vara tacksam för det, det är ännu mer respektlöst att PRACKA på en saker som man inte vill ha än att tacka nej till dom....tycker iallafall jag.... sleep.gif

--------------------
          Tesa
          zon 3-4
          Här finns min blogg: Uti vår hage...

Citera
          Berith
          Inlägg 22-05-2004, 08:25
          Länk hit: #25

Medlem
          Antal inlägg: 15 282
          Medlem nr: 18

Skulle vara intressant att veta vad sambon sa när svärmor frågade om han ville ha växterna.... Eller hade hon redan lastat bilen full utan att fråga honom?

unsure.gif

--------------------
          ----<--<-@ Att dölja ett fel med en lögn är som att dölja en fläck med ett hål. @->-->----

Citera
          MariaS
          Inlägg 22-05-2004, 12:22
          Länk hit: #26

Medlem
          Antal inlägg: 12 573
          Medlem nr: 2 930

Här hade redan svärmor planterat! Kryptuja ihop med blåklockor, ölandstok, plymspirea och rosenspirea i SAMMA RABATT!!! blink.gif
          Efter bara någon månad insåg jag att det vore på sin plats att börja renas ut ogräset, för att se om det fanns något av värde i rabatten.
          Började lite smått i ena hörnet och grävde upp blåklockorna med rötter och allt. Satte därefter några ynkliga knölar av skäggiris och kungslilja.
          Sen kom en period med regn varmed det riktiga ogräset började visa sig, samtidigt som det var några små "grodddar" på knölarna jag hade satt.

Glad i hågen kom jag hem från jobbet och hade planerat att börja utgrävning på allvar.
          Då hade svärmor varit där mad.gif
          Rensat ut ogräset genom att dra av det jäms med marken och grävt upp ina knölar och slängt dem på komposten i gassande sol. Där hade knölarna legat HELA dagen mad.gif

Det fanns ingen möjlighet att rädda knölarna.

Jag snodde omedelbart svärmors nyckel till huset och låste in alla trädgårdsredskap. Tog fram grävmaskinen och tömde rabatten på ALLT!

Två dagar senare blev jag utskälld över varför jag hade förstört HENNES rabatt?! unsure.gif

Numera växer det storblommiga rosor, lavendel, kungsliljor, skäggiris, liljekonvalj, tulpaner, påsk- och pingstliljor i rabatten. Dessutom planterade så att de lägsta växterna är i framkant och de högsta i bakkant. (Det var tvärtom förut)
          Ölandstoken blev en häck framför parkeringen och resten gick till grannen som fylle under hans nybygda hus!

INGEN SVÄRMOR I MIN TRÄDGÅRD TACK! mad.gif

MariaS

Citera
          Copycat
          Inlägg 22-05-2004, 12:27
          Länk hit: #27

Gäster

Det förstår jag Maria ! Det hon gjorda var intrång. Skilnaden mot Sia är milsvid, hennes svärmor GAV bort av sitt, hon kom inte och ryckte upp vad Sia satt och planterade eget. Där går gränsen, JAG vill plantera själv, men tar tacksamt emot växter. rolleyes.gif

Citera
          MariaS
          Inlägg 22-05-2004, 12:33
          Länk hit: #28

Medlem
          Antal inlägg: 12 573
          Medlem nr: 2 930

Jodå. Hon kommer faktiskt hit och ställer av en massa som "blir över" i hennes trädgård fortfarande.

Brukar skylla på att jag inte hinner plantera just där och då, så skräpet hinner dö!

MariaS

Citera
          birgitek
          Inlägg 22-05-2004, 14:11
          Länk hit: #29

Gäster

Vad trist det måste vara att ha så dåligt förhållande till sin svärmor som en del verkar ha.
          Birgit Ek

Citera
          Fenja
          Inlägg 22-05-2004, 17:08
          Länk hit: #30

Medlem
          Antal inlägg: 11 272
          Medlem nr: 2 892

Vad trist det måste vara att överhuvudtaget se det man får till skänks som ett problem... som något som inskränker på envars rätt att välja själv... så andefattigt på något vis...
          Fenja

--------------------
          "För länge sen dyrkade Egyptierna katten som en gud.
          Det har katten aldrig glömt."

Citera
          netaave
          Inlägg 22-05-2004, 18:05
          Länk hit: #31

Medlem
          Antal inlägg: 8 016
          Medlem nr: 3 244

Sias svärmor gjorde naturligtvis fel när hon inte hörde sig för vad båda ville, men det kan ju faktiskt hända att sambon glatt sade ja tack.

Jag tycker att du Sia först ska prata med sambon, och att ni ska komma överens tillsammans vad som ska vara i trädgården. Ni bor ju där båda, och jag reagerar lite över jagformen i ditt inlägg.

Visar det sig att ni inte ska ha allt som ni fick så ring och säg det, och fråga om hon vill ha det tillbaks. Annars kan du väl sätta upp en lapp i affärn eller höra med andra i er omgivning som kanske vill ha detta.

Jag har haft ett liknande problem med vår gamla lekstuga, frågade sonen som tyckte den var helt ok åt deras dotter. Jag hörde sen av 5-åringen att mamma tyckte den var skruttig. Så den står här och väntar på att dom ska bli överens innan den hämtas eller ges till någon annan.
          Den behöver målas är annars helt ok.

Så det är inte lätt att vara svärmor/mamma heller alla gånger.

--------------------

Citera
          netaave
          Inlägg 22-05-2004, 18:10
          Länk hit: #32

Medlem
          Antal inlägg: 8 016
          Medlem nr: 3 244

CITAT (Copycat @ 21-05-2004, 19:36)
          Ursäkta mig så mycket Sia ! Jag hoppas för allt i världen, att min son ALDRIG kommer hemdragandes med en så otacksam och otrevlig tjej. Jag kan aldrig tänka mig att din svärmor gett dig dessa växter för att djävlas. Jag har en svärmor som är mycket generös (FAST jag har en pyttetomt) jag är tacksam för allt jag fått av henne. Om jag vore som du, så skulle jag plantera växterna och sköta dessa efter konstens alla regler. Det kan hända att du en dag kan BYTA till dig dom växter du VILL ha mot dom du så fräckt föraktar nu. Om jag vore din svärmor skulle du aldrig få något överhuvudtaget av mig. Så otacksam som du verkar är du inte värd att ge något till. mad.gif

Och varför i hela friden skulle hon vara otacksam?

Alla har väl rätt att bestämma om sitt liv och sina saker.
          Stackars din blivande svärdotter, jag skulle då inte vilja ha dig till svärmor! mad.gif

--------------------

Citera
          *Felix matte*
          Inlägg 22-05-2004, 19:29
          Länk hit: #33

Medlem
          Antal inlägg: 14 005
          Medlem nr: 429

CITAT (birgitek @ 22-05-2004, 15:11)
          Vad trist det måste vara att ha så dåligt förhållande till sin svärmor som en del verkar ha.
          Birgit Ek

Håller med till 150% och är samtidigt glad över att vi ... svärmor och svärfar (fyrdubbelt) har öppen kommunikation med våra svärsöner och -dotter.
          Varför spy galla bakom ryggen istället för att prata med svärmor och säga precis vad man tycker eller som i just detta fall så borde väl sambon ta ansvaret för hemforslingen av växterna och kunna svara på varför alllt "skit" hamnade där det gjorde.
          Förresten... varför är det alltid svärmor som framställs som ett monster?
          Var finns svärfar? Kanske var det han som greppade spaden och tog upp plantorna wink.gif

Citera
          andersen
          Inlägg 22-05-2004, 19:35
          Länk hit: #34

Medlem
          Antal inlägg: 4 132
          Medlem nr: 51

Måste få komma med ett inlägg, jag älskar min svärmor känner inte alls av den vanliga bilden av svärmödrar, för ofta är det väll så att dom är äldre och har lärt sig en del av livet under resans gång, och delar gärna med sig av råd på ett väl och moget sätt.

--------------------
          Problemet är inte de onda människorna
          utan de goda människornas tystnad. Martin Luther King.

Oerhörda summor har lämnat välfärdssystemen genom de skattelättnader som nu genomförs och inte många opponerar sig. Gunilla T.

Att inte cykla är att gå för långt.

Redigerat av andersen: Idag, 45929 gånger.

Citera
          Bettson
          Inlägg 22-05-2004, 20:30
          Länk hit: #35

Medlem
          Antal inlägg: 2 745
          Medlem nr: 882

Jag önskar av hela mitt hjärta att jag kommer att klara av att bli en bra svärmor.

Diskussionen om just händelser av den här typen när svärdottern upplever att svärmor kliver över gränsen för integriteten, bottnar nog egentligen i att svärmor och sonen inte skaffat sig ett vuxenförhållande.

När man har ett vuxenförhållande till sina barn så finns kärleken starkare än till någon annan person i hela världen. Samtidigt så skall respekten för barnens integritet vara lika stor som för vilken person som helst. Man måste släppa ungarna fria för att de skall vända tillbaka till föräldranästet och verkligen trivas där.

Samma sak gäller de vuxna barnen. Man skall inte som vuxen förvänta sig att föräldrarna skall ställa upp i alla lägen och hjälpa till med både det ena och andra som pengar, lån, saker, barnpassning osv. Efter många år som vårdande föräldrar så kanske föräldrarna vill göra något för sin egen del.

Naturligtvis finns det inget som hindrar att föräldrarna barnpassar och hustomtar i alla möjliga format, men det skall vara deras fria val och inget som barnen kräver. Och naturligtvis fortfarande med respekt för de vuxna barnen.

Jag ser fram emot att bli svärmor men är samtidigt livrädd att göra bort mig.
          Jag ser fram emot ännu mera att bli farmor. Tänk att få umgås med de små liven utan att behöva ta ansvaret för dom och att bara kunna njuta.

Förutom att jag tvivlar på min egen förmåga så är det bara ett problem till.
          Sönerna har inte lyckats hitta några flickvänner de gillar ännu. Jag lovar på heder och samvete, jag har inte skrämt bort dom...... tror jag!!!!!!!!! wub.gif

Citera
          birgitek
          Inlägg 23-05-2004, 06:55
          Länk hit: #36

Gäster

Jag skulle absolut inte vilja ha en svärdotter som beklagar sig på nätet istället för att prata med mej. Hittils har det fungerat kanonbra med mina barns pojk- resp flickvän, dom känns som en del av vår familj och vi har inga som helst problem att prata med varandra, tack och lov.
          Birgit Ek

Citera
          Elisabeth-Västku...
          Inlägg 23-05-2004, 07:37
          Länk hit: #37

Medlem
          Antal inlägg: 4 738
          Medlem nr: 45

Jag är svärmor och så sent som igår gav jag bort en massa till min sambos svärdotter och svärson. Och svärsonen var lyrisk över allt han fick ( stora tomatplantor, paprika och chiliplatnor samt en del perenner och många trädgårdsgrejor)

Jag frågade visserligen vad han ville ha men jag skulle bli mycket ledsen om jag skulle läsa att det bara var till besvär.

Men varför pratar inte folk längre med varandra och säger vad dom tycker. Jag har 6 svärsöner/svärdöttrar (mina och min sambos) och har aldrig haft några som hyelst problem med någon av dom. Men dom säger också till mig ifall jag skulle ge bort något dom inte vill ha och det är ingen problem det heller.

Also prata med varandra istället för om varandra.

Elisabeth

Citera
          Mi70
          Inlägg 23-05-2004, 10:36
          Länk hit: #38

Medlem
          Antal inlägg: 521
          Medlem nr: 1 914

Allvarligt talat är det väl inte problemet att mor (svärmor) och son inte har ett vuxenförhållande, utan att sonen och hans flickvän/fru inte har ett vuxet förhållandet, dvs i förhållandet är det sannolikt frun som bestämmer över inredning inne och ute samt hemmet, och säkert barnen. Då sonen därmed tackar ja till växter, håller hon inte med, eftersom hon i sista hand bestämmer om dessa domäner. Svärmor bör därför i detta fallet kolla med svärdottern, istället för med sonen, för det är egentligen hennes vilja som styr i sista hand.

RUTTET tycker jag, man och kvinna borde vara jämställda i förhållandet, ta lika mycket ansvar och ha lika mycket att säga till om hemma.

I det aktuella fallet, hur kommer det sig att mannen (sonen) tyckte växterna var OK, medan kvinnan (sonhustrun), inte tyckte det? JO, sannolikt för att det är kvinnan som bestämmer över trädgård och hem........... mad.gif huh.gif unsure.gif

Citera
          Sia
          Inlägg 23-05-2004, 11:31
          Länk hit: #39

Medlem
          Antal inlägg: 67
          Medlem nr: 3 172

CITAT (Copycat @ 21-05-2004, 19:36)
          Ursäkta mig så mycket Sia ! Jag hoppas för allt i världen, att min son ALDRIG kommer hemdragandes med en så otacksam och otrevlig tjej. Jag kan aldrig tänka mig att din svärmor gett dig dessa växter för att djävlas. Jag har en svärmor som är mycket generös (FAST jag har en pyttetomt) jag är tacksam för allt jag fått av henne. Om jag vore som du, så skulle jag plantera växterna och sköta dessa efter konstens alla regler. Det kan hända att du en dag kan BYTA till dig dom växter du VILL ha mot dom du så fräckt föraktar nu. Om jag vore din svärmor skulle du aldrig få något överhuvudtaget av mig. Så otacksam som du verkar är du inte värd att ge något till. mad.gif

Jag tror absolut inte hon gett mig det här för att jävlas, utan just för att vara snäll. Och anledningen till att jag skickade ut frågan här på nätet istället för att gå direkt till henne är just att jag inte vill såra henne eller så och inte visste hur 17 jag skulle tackla situationen, ok?!

Däremot så tycker jag att hon borde förstått när det var så himla mycket växter att hon verkligen morde hört sig för om vi båda ville ha dem först, och eftersom inte hon gjorde det borde verkligen min sambo ha frågat till innan han tog hem alltihop. Nu blev det ju inte så och då måste man försöka reda upp situationen på nåt bra sätt, eller hur? Anledningen till att vi ännu inte har så mycket växter är inte heller att vi inte har råd att köpa det vi vill ha utan att vi inte har tid och ork med hur mycket som helst utan försöker få det att se trevligt ut här med en rimlig arbetsinsats för oss som också har mycket annat vi vill pyssla med under somrarna. Om man ger bort så saker som mottagaren själv kan välja hur den vill placera eller hur mycket tid den vill lägga ner på att "förvalta" gåvan är det ok, tex en krukblommor, prydnadssaker etc men när folk börjar ge bort sådant som bokhyllor, soffor buskar, träd och framför allt djur då måste man verkligen kolla först! Jag undrar vad du skulle säga, ärligt Copycat, om du helt utan att att vilja det eller bli tillfrågad först förärades med en hund eller en minigris eller kaniner eller nåt sånt. Inte skulle du väl vara så glad och tacksam då heller??

Inte vet jag om jämförelsen funkar men vad jag menar är att sådana gåvor som faktiskt kräver en hel del både tid, plats, omtänke, planering etc från mottagaren inte alltid så självklart är välkomna även om tanken från givaren är god. Något att komma ihåg.

Det var allt för mig! Helt otroligt vilket intresse det här ämnet fick! Många åsikter!
          Kram på er allihop!
          /Sia

PS Svärmor har ingen dator,aldrig använt sådan heller. DS

--------------------
          [COLOR=green]Dont worry - Be happy
          tra la lala lala la....[FONT=Courier]

Citera
          Copycat
          Inlägg 23-05-2004, 12:05
          Länk hit: #40

Gäster

Hejsan Sia ! Jag vet inte hur du prioriterar, men hur kan du jämnföra perenna växter med en krukväxt? Eller ett levande djur? Jag skulle hellre ta emot perenna växter än en krukväxt. Det som växer ute sköter sig i princip självt. En krukväxt måste du däremot sköta om och pyssla med. Och vad ett levande djur har med saken att göra, det vete gudarna. Familjen skulle bli himlastormande lyckliga om det förärades med det du nämnde, inte jag lika mycket, då det är jag som skall sköta djurhållningen. Mina perenna växter mår alldeles prima och förökar sig hej vilt, utan vare sig gödning eller annan skötsel. Att gräva en grop i backen kan väl inte vara så svårt, sätt sambon på det , det var ju han som drog hem växterna.

Citera

4 sidor V  < 1 2 3 4 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 15-01-2026, 21:48

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon