Vitmossa är fantastiskt!
Den användes till att slå om sår med förr i tiden. Mossan har antimikrobiella egenskaper.
Den är egentligen inte vit utan grön (den vanligaste sorten, det finns väl ca 30 olika arter i sverige). Torr vitmossa är vit (dessutom har torr vitmossa en fantastisk uppsugningsförmånga av vatten, betydligt bättre än bomull).
I en orkidékompost brukar man blanda ner vitmossa bland barkbitar, kokosflisor, träkol, frigolit (och allt vad man nu använder). Som en 'komponent' i en sådan blandkompost är mossan jättebra. Den torkar till och mister volym så att hela plantans rotsystem luftas. När man sedan vattnar sin växt suger vitmossan blixtsnabbt upp vatten, förstorar sin volym och behåller fukt länge.
En sjuk orkidé som sätts i fuktig vitmossa (och låts stå ljust) får fasta blad och utvecklar nya rötter. Den kan helt enkelt friskna till. Klipp av stänglarna...
Jag var på blomsterlandet för ett par månader sedan och fick då syn på en vacker grön-gul phalaenopsis hybrid. (korsningen var känd: Timothy Christopher x Chiali; har däremot tyvärr inte funnit information om den...). Hursomhelst ville jag gärna ha en sådan. Den enda plantan som fanns kvar var mjuk och slapp i bladen och hade urusla rötter. Det hela slutade med att jag fick plantan gratis av butiken... snällt tyckte jag och tog hem plantan varvid jag genast klipte bort blommstänglar (med fina blommor), tog bort dåliga rötter, tvättade plantan och satte den i färsk vitmossa. (jag förslöt plantan i en plastpåse; är så dålig på att sköta vattningen).
Se denna orkidé