Full version: orchide
miss piggy
Hej gott folk!

Jag fick en orchide i precent för några månader sedan. Har aldrig ägt en sådan tidigare.
Fick då reda på att den inte skulle vattnas på en vecka vilket jag inte heller gjorde. Under denna veckan tappade den alla sina vackra blommor och har sedan dess bara sett mer och mer skrumpen ut i bladen. Bladen är hängiga och liksom "skrynkliga".... Rötterna har torkat ihop och lossnat. Alla utom en liten rackare som ser ut att leva....
(Det där med rötterna upptäckte jag först nyligen.....)

Någon som vet vad det är för fel på den eller vad JAG gjort för fel???

Jag har funderat på om den blivit kall innan jag fick den eftersom det gick så snabbt utför med den... (Vill ju helst inte vara ansvarig för blommans hastiga död....)

Kommer den att ta sig igen?...

Tacksam för svar!
Nymphaea
Den kan mycket väl klara sig!

Vad är det för orkidé?
Det 'låter' som att du beskriver en phalaenopsis; växer med stora köttiga blad (brukar kallas 'brudorkidé').
Dessa vill ha hög luftfuktighet och varmt (gärna 25 grader).
Att de tappar blommor beror ibland på att de inte fått tillräckligt med ljus, men det borde den ju fått (vi har ju sommarljus nu).
Du har den väl inte stående mitt inne i något rum eller så? (östfönster är bra!).

Om hela växten torkar, bladen skrumpnar och allt bara mjuknar till så tyder det på att rötterna mår dåligt.
En orkidés rötter är lite speciella. Epifyter, (alla orkidéer är inte epifyter, men phalaenopsis är det), växer i träd, eller rättare sagt 'på träd'. De växer aldrig ner med rötterna i jord.
Orkidérötter som hålls fuktiga på sådant vis ruttnar bort.

Rötterna mår bra när de är silvrigt-vit-glansiga och spänstiga. När de nås av ljus 'vill de växa' och blir ofta gröna (de har fotosynteserande celler i sig).

Grejen är altså den att en orkidé generellt sätt är anpassad för att klara torka och sedan snabbt kunna ta upp svag näring och vatten. Vilket den sedan 'sparar' i bladstruktur (eller rötter i vissa fall). Endel orkidéer har bulber (egentligen pseudobulber) men phalaenopsis, brudorkidén, har köttiga blad som reservoar.
Det innebär att en phalaenopsis vill ha hög luftfuktighet och kan ofta vattnas något mer än orkidéer med bulber.

Lite om vattning:
Vänta hellre med att vattna än att vattna för mycket.
Känn på krukan om den är tung, isåfall är den fuktig inuti och ska inte vattnas.
Genomskinliga PLAST krukor skulle jag rekommendera! De gynnar rottillväxt och så ser man om det finns kondens i krukan (kondens är fukt => orkidén ska ej vattnas.)

Så. Vad gör du nu för att rädda din orkidé?
Om rötterna i stor sett är kaputt och bladen känns mjuka och konstiga så kan du tvätta plantan, ta bort dåliga delar (var radikal, dött är dött och svårt skadat dör -> ruttnar) .
Ta färsk vitmossa (sphagnum; gå ut och hämta lite från en lämplig skog.) och slå om plantans rotdel med sådant. Låt mossan vara fuktig och sätt 'paketet' i en genomskinlig kruka (av plast) eller lägg plantan i en plastpåse.
Ställ det hela ljust (ej i direkt solsken).
Om orkidén har en stängel med blommor bör du ta bort den...

/ Markus
miss piggy
Tack Markus för ditt utförliga svar!

Jag har som sagt ingen som helst koll på Orkideér. vet därför inte vilken sort det var/är...

Den hade tjocka blad så som du beskrev och blommorna var ljusa, vita tror jag. Nu är bladen rätt tunna och skrynkliga...

Jag har plockat bort de döda rötterna så nu lever den bara på en enda ynklig rot...

Det där med mossa som du skrev om.... hur fungerar det? Jag menar hur den hjälper min Orkide´att må bättre??

Nu sitter den i en genomskinlig kruka. "Pinnarna" där blommorna satt en gång i tiden börjar vissna uppifrån, (torka ut ca 5 cm....)

Känns som min Orkide´ har gjort sitt.... men jag ska vänta lite och se vad som händer...

Tyvärr har jag ingen digital kamera så jag kunde visa hur ynklig den ser ut...
kristerh
Det verkar som din phalaenopsis har fått för mycket vatten,
lyd det tidigare rådet att linda in rotdelen med spagnum, spagnum har en läkande effekt samt lockar fram rotbildning. Jag skulle inte tvätta plantan, om du gör det, var noga med att inte få vatten i bladrosetten eller mellan bladen då ruttnar den garanterat.

en phalaenopsis klarar vanlig rumstemperatur och behöver inte heller speciellt hög luftfuktighet, (men den har inget emot om den får det) kan även stå en bit inne i rummet men gärna ljust utan direkt sol.

När den fått nya rötter och du skall ge den näring så skall du absolut inte ge den vanlig blomnäring, utan köp speciell orkideé näring.
vattna hellre för lite än för mycket, när rötterna är vita vill den ha vatten om de är gröna behövs inget vatten, eller som Markus skrev känn på tyngden.
Krister
miss piggy
Hej Kristerh!

Tack för ditt svar!

Ok. Nu har jag fått lite tips som jag ska testa så får vi se hur det går....

Jag hör av mig igen om resultatet.

rolleyes.gif
Nymphaea
Vitmossa är fantastiskt!

Den användes till att slå om sår med förr i tiden. Mossan har antimikrobiella egenskaper.
Den är egentligen inte vit utan grön (den vanligaste sorten, det finns väl ca 30 olika arter i sverige). Torr vitmossa är vit (dessutom har torr vitmossa en fantastisk uppsugningsförmånga av vatten, betydligt bättre än bomull).

I en orkidékompost brukar man blanda ner vitmossa bland barkbitar, kokosflisor, träkol, frigolit (och allt vad man nu använder). Som en 'komponent' i en sådan blandkompost är mossan jättebra. Den torkar till och mister volym så att hela plantans rotsystem luftas. När man sedan vattnar sin växt suger vitmossan blixtsnabbt upp vatten, förstorar sin volym och behåller fukt länge.

En sjuk orkidé som sätts i fuktig vitmossa (och låts stå ljust) får fasta blad och utvecklar nya rötter. Den kan helt enkelt friskna till. Klipp av stänglarna...

Jag var på blomsterlandet för ett par månader sedan och fick då syn på en vacker grön-gul phalaenopsis hybrid. (korsningen var känd: Timothy Christopher x Chiali; har däremot tyvärr inte funnit information om den...). Hursomhelst ville jag gärna ha en sådan. Den enda plantan som fanns kvar var mjuk och slapp i bladen och hade urusla rötter. Det hela slutade med att jag fick plantan gratis av butiken... snällt tyckte jag och tog hem plantan varvid jag genast klipte bort blommstänglar (med fina blommor), tog bort dåliga rötter, tvättade plantan och satte den i färsk vitmossa. (jag förslöt plantan i en plastpåse; är så dålig på att sköta vattningen).

Se denna orkidé
Emilia
Hej!

Jag har samma problem med min orkidé ska prova med mossa men ska man bara ha mossa, ingen jord?
kristerh
Till emilia;
om den är i väldigt dåligt skick med få eller inga rötter kan du använda enbart mossa, jag brukar använda mossa som jag bakar in rötterna med när jag planterar om, även om mina orkisar inte mår dåligt, alltså mossa runt rötterna och sedan en kompost bestående av barkbitar i olika storlekar, och lite kokosfibrer.
Krister
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon