Ja, effekterna av vintertorka på barrväxter brukar inte synas riktigt förrän framåt maj. Jag håller med Ewa om att skräckexemplen som man ser på fula barrväxter nog mest beror på ett felaktigt intryck att barrväxter är underhållsfria. Se bara på alla bergtallar som planterades på sjuttiotalet och nu är stora, spretiga och har förlorat sin lurviga charm. Men genom att beskära årsskotten på olika sätt kan man hålla dem kompakta och lurviga.
Vintertorkan beror på att barrväxter behöver vatten året om, eftersom de är vintergröna, och om de utsätts för stark sol samtidigt som marken är frusen kan de torka ut. Blåst förstärker problemet. Det finns olika tips om hur man kan förebygga det: En extra vattning på senhösten som en fuktreserv inför vintern. Lägga tjockt med täckbark eller vissna löv som isolering på marken under växten, så hålls fukten kvar och tjälen går inte lika djupt. Skugga växten med säckväv, särskilt i februari-mars, men det kan vara mer eller mindre svårt beroende på hur stor växten är och var den står. Men det ska väl vara måtta på allting: En bekant som ville ta det säkra för det osäkra och och gav en rejäl rotblöta i oktober OCH lade på massor med täckbark fick i stället en thuja med ruttna rötter...
Vintertorkan slår hårdare på små plantor som inte hunnit rota sig så mycket. Fast de är ju å andra sidan lättare att täcka med skuggväv.
Grejen med barrväxter är ju att de inte kräver så mycket omvårdnad, men det lilla som behövs får man inte fuska med "för en gångs skull", för eftersom de flesta barrväxter bara växer till i de gröna delarna - det kommer inte nya skott från gammal ved - så blir de sällan lika fina igen om de en gång har skadats. Se bara på alla sockertoppsgranar som har fått ett kalt eller brunt parti efter basen på ena sidan.
Sen är det förstås olika med torktåligheten. Jag är ingen expert men mitt intryck är: Enar verkar tåla mest. Tallar, också rätt tåliga i de flesta sorter, men fråga på plantskolan för det finns undantag. Ädelcypresser, varierande: Jag har en nutkacypress som verkar så där medeltålig och japansk ädelcypress som verkar vara mycket känslig. Idegran och thuja är så där: I soligt läge bör man ge dem rätt mullrik (fukthållande) jord och tillämpa tipsen ovan åtminstone de första åren.
--------------------
Hälsningar Ingo, zon III
|