Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

4 sidor V  < 1 2 3 4 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > sharon, sharon
          abborrmaster
          Inlägg 26-01-2003, 00:45
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 1 594
          Medlem nr: 528

men ni tror inte att svensson-fröna gror? smile.gif

/Simon

--------------------
          user posted image

Citera
          Ina
          Inlägg 26-01-2003, 00:50
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 2 225
          Medlem nr: 12

Om det är tomatfrösize på dem är det förmodligen bara hopskrumpnade fröanlag d v s det som skulle ha blivit frön om bina hade fått sköta sitt jobb... De lär inte gro hur gärna vi än vill det. Du får käka fler sharon till du hittar STORA frön, är jag rädd sad.gif

Men det kostar ju inget att testa att så dem ändå...

Citera
          joli
          Inlägg 26-01-2003, 19:00
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 198
          Medlem nr: 616

CITAT (Ina @ 26-01-2003, 00:44)
          Min stackars Sharon klarade inte av växlingarna i temperatur... från 10 - 12 grader och upp till ca 25, beroende på om vi hade eldat eller inte. Dessutom stod den på fönsterbrädan som ju är placerad rakt ovanför elementet, där det kanske blev ännu större temperaturskillnader... sad.gif Den såg bara mer och mer sorgsen ut och hade till slut tappat alla blad.
          Det är fler krukväxter som har gett upp här i vinter. Vi har ett extremt dragigt gammalt hus där det är jättesvårt att hålla jämn temperatur; vedeldning, dragiga fönster, dålig isolering m m Att åtgärda alla grejer som skulle behöva åtgärdas skulle förmodligen bli dyrare än att köpa ett nytt hus....

Flytta då människa!!!!

kan ju inte låta all arbete gå åt pipan....

Citera
          joli
          Inlägg 26-01-2003, 19:02
          Länk hit: #24

Medlem

CITAT (abborrmaster @ 26-01-2003, 00:45)
          men ni tror inte att svensson-fröna gror? smile.gif

/Simon

Nope´, det ktror ljag inte. Men jag håller med Ina... testa!!!

Citera
          Ina
          Inlägg 26-01-2003, 20:52
          Länk hit: #25

Medlem

Jag SKA flytta! Ska bara plugga färdigt först så jag får råd att köpa ett tätt hus... wink.gif laugh.gif

Citera
          abborrmaster
          Inlägg 26-01-2003, 21:37
          Länk hit: #26

Medlem
          Antal inlägg: 1 594
          Medlem nr: 528

nä... Jag e liiiite trött på frön som inte gror och nu e de ändå bortblåsta sad.gif

Menn menn menn menn ...

/Simon

--------------------
          user posted image

Citera
          Cilla
          Inlägg 26-01-2003, 22:08
          Länk hit: #27

Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem nr: 126

Ina - om du inte provat det förut mot drag - silvertejp. Svindyr som tejp men billig som temporär isolering - plåster mot drag. Håller springorna täta även om det skulle regna lite på tejpen... Här i stugan håller den till och med upp ett par stora fönsterglas.

Problemet är det drag eller den kyla som kommer igenom hela väggen... Då blir det väldans dyrt att isolera med silvertejp. Men för tillfälliga lösningar är ju upphängda filtar ett alternativ. Väggdekorationer kallar vi dem här, mycket vanligt i de arabiska länder de kommer ifrån...

Känner en 7-barnsfamilj som bor i ett slott på en ö i skärgården. Låter flådigt, men de har det t o m kallare än vi (som håller 20 grader varmare än utomhus om vi eldar som tusan - de kunde bara hålla 10 grader varmare, och som ni förstår har de inte alltid rinnande vatten). Färgade, vackra blyinfattade enkelglas av mass... Ingen silvertejp där inte.

...apropå att kunna odla värmekrävande växter som Sharon inomhus alltså.

--------------------

Citera
          ToT
          Inlägg 27-01-2003, 00:45
          Länk hit: #28

Medlem
          Antal inlägg: 59
          Medlem nr: 265

fast vaddå... flytta för att det är drag i huset, vedeldat och lite kallt... ähh...
          bor själv i en gammal kåk som är tämligen oisolerad (två lager trä, med lite mossa emellan plankorna). När man kommer ner i köket under vissa vinterdagar kan det ha gått ner till åtta nio grader. Inga julstjärnor här inte... inte så länge i alla fall...

stäng av vissa rum under vintern och låt fantasin bjuda in en massa djur till dessa. Själv har jag isbjörnar inneboende i åtminstone tio rum under vintern...

när sedan våren kommer och man behöver massa ljusa fönster för gängliga småplantor är det så härligt att öppna upp dessa mkt tempererade zoner som för övrigt yppeligt fungerar som gästrum under vår, sommar och höst...

ska snart våga mig till att öppna ett par dörrar tror jag...

--------------------
          Bättre lite skit i hörnen än ett rent helvete!

Citera
          Helen i Skåne
          Inlägg 27-01-2003, 08:15
          Länk hit: #29

Medlem
          Antal inlägg: 817
          Medlem nr: 33

Jisses, jag som tycker det är otätt eftersom vi kan se ut fast att ytterdörren är stängd... jag ska ALDRIG mer gnälla trots att jag måste ha en filt om benen för att inte frysa när jag sitter vid datorn! Vårt hus är ett under av isolering i jämförelse! laugh.gif

--------------------

Vänliga hälsningar Helen i Skåne

Citera
          Christine
          Inlägg 27-01-2003, 11:09
          Länk hit: #30

Medlem
          Antal inlägg: 45
          Medlem nr: 188

Välventilerade hus är friska hus... Själv har jag ett hus med mycket självdrag i. Jag skulle måla några hyllor på vardagsrumsgolvet och täckte därför golvet med plast när jag sedan kom tillbaka så "bångnade" plasten upp ifrån golvet, självdrag!. Bästa botemedlet för detta är ett par varma raggsockor och elda i öppnaspisen.

Citera
          BELLA
          Inlägg 27-01-2003, 11:51
          Länk hit: #31

Medlem
          Antal inlägg: 64
          Medlem nr: 517

Nog för att sharon är god som den är, men pröva att ät lite vaniljglass till! Mmmmmmmm! Smaksensation! wub.gif Gammaldags vanilj är den jag provat till, men nu eftersom det är "Beach 2003" som gäller så tänkte jag prova med vanilj light åxå. Säkert inte helt fel den heller!:unsure:

Sen har jag faktiskt hittat kärnor i sharon köpt i butik. Först trodde jag att det var skalbaggar! blink.gif Så jag blev ju dubbelt så glad när jag insåg att det var frön! Ska plantera dem nu i vår.

Harebra!

--------------------
          ~*BELLA *~

Citera
          joli
          Inlägg 27-01-2003, 12:35
          Länk hit: #32

Medlem

Bella, de fröna som jag har planterat är från köpt frukt, men jag äter ofta sharon och det var första ggnen det hänt att jag fått stora körnor...

Men seriöst... Ni som bor i 10-12 graders värme... ni måste vara härdade...*ler* Fy fan... jag skulle aldrig välja att leva så. Nu lever vi i ett land med alternativ och då ska man inte välja det sämre...

Jag bor i ett "Gammalt" hus som är ombyggt till lägenheter. Har stora ljusa fönster och lite kyligt under vintern. Ringde och bad hyresvärden att höja centarlvärmen och det gjorde han. Har inte frysit en enda gng sedan dess. Gott att både ha värme och ljus rolleyes.gif
          Men det blir nog ganska dyrt att värma ett hus som man betalar värmen för....

Det får jag tar under senare år....

Citera
          Ina
          Inlägg 27-01-2003, 13:18
          Länk hit: #33

Medlem

Cilla, jag har vid några tillfällen faktiskt tejpat fönstren. Det blir bättre men det hjälper inte helt och hållet då väggarna och golven också är hemskt dåligt isolerade. Vad det gäller dörren har jag det som Helen, det går att se ut även när dörren är stängd... Innerdörren är inte helt tät den heller.

Nä, jag skall inte underhålla er med alla skavanker som mitt hus är behäftat med, men resultatet av dessa är i alla fall att det inte går att ha vilka växter som helst inomhus. De växter som strukit med är som sagt Sharon, samt en del tunnbladiga Hoyor som jag tror inte har klarat den uttorkning som blir följden av att vi måste elda som tokiga för att inte frysa ändan av oss.

Trots allt detta elände trivs jag otroligt bra med att bo som jag gör. Tyst och stilla på nätterna, stjärnhimlen är alldeles fantastisk att titta på när man inte får mörkerseendet förstört av en massa gatlyktor, jag kan gå hundra meter bort från huset och hämta trattkantareller på hösten plus en massa andra fördelar.

Sen bor jag extremt billigt, huset var inte dyrt och veden kostar ca 5000 kr per år. Så på det stora hela är jag egentligen jättenöjd! rolleyes.gif

Citera
          Helen i Skåne
          Inlägg 29-01-2003, 10:27
          Länk hit: #34

Medlem

Suck, Ina! Kan inte hjälpas att jag avundas dig, plocka kantareller inpå husknuten... Det verkar alltid så romatiskt att bo på landet/i skogen/vid havet och inte ha några grannar. Ändå skulle jag få spader av att inte kunna låna mjölk hos grannen eller inte se till någon när jag går ut. Jag är en sådan där trist förortsmänniska som trivs med villakvarter, närheten till stan och ändå SAMTIDIGT känna gödseldoften från stallen och åkrarna runtomkring. Eller doften från havet när vinden ligger på. Jag har fem minuters gång till sundsutsikt och strand och två minuter till busshållplatsen när jag ska in till stan. Ca åtta minuter till centrum av Helsingborg och stans utbud och tre minuters gång till utsikt över åkrar och hästhagar. Jag tycker att JAG är priviligerad, det är tur att det finns något för alla och envar! smile.gif

--------------------

Citera
          joli
          Inlägg 30-01-2003, 18:27
          Länk hit: #35

Medlem

Jag skulle aldrig kunna bo ute i landet... min fantasilägenhet är den som finns i filmen "gifta på låtsas" där tjejen har en vindsvåning(?) med ett "växthusrum".....det ni....

Citera
          *Felix matte*
          Inlägg 30-01-2003, 18:41
          Länk hit: #36

Medlem
          Antal inlägg: 14 005
          Medlem nr: 429

Jag kan (om jag ids) plocka lingon och blåbär ca.40 meter från huset och Hjortron 100 meter ifrån.
          Bor i stan. tongue.gif

Citera
          Helen i Skåne
          Inlägg 30-01-2003, 20:06
          Länk hit: #37

Medlem

Hmmm, bor du vid torget eller? laugh.gif

--------------------

Citera
          *Felix matte*
          Inlägg 30-01-2003, 20:15
          Länk hit: #38

Medlem
          Antal inlägg: 14 005
          Medlem nr: 429

CITAT (Helen i Skåne @ 30-01-2003, 20:06)
          Hmmm, bor du vid torget eller? laugh.gif

Inte alls!
          Jag har naturen runt hörnet wub.gif
          En sjö med en massa olika sjöfåglar (sommartid)
          har jag också bara 300 meter från huset.
          wub.gif biggrin.gif

Citera
          joli
          Inlägg 30-01-2003, 23:04
          Länk hit: #39

Medlem

Felix Matte.... du påstår att du bor i "stan" och har naturen runt hörnet...

Ehh... jag måste då påminna dig..... om du bor i "stan" så lär din närmaste natur vara en park eller dyl. Det är vad som kallas för "stan".

Om du möjligtvis inte har en privat skog på taket....

Citera
          Betty
          Inlägg 31-01-2003, 01:15
          Länk hit: #40

Medlem
          Antal inlägg: 14 536
          Medlem nr: 14

CITAT (joli @ 30-01-2003, 23:04)
          Felix Matte.... du påstår att du bor i "stan" och har naturen runt hörnet...
          Ehh... jag måste då påminna dig..... om du bor i "stan" så lär din närmaste natur vara en park eller dyl. Det är vad som kallas för "stan".

Ursäkta att jag lägger mej i... det där är vad du kallar för stad joli...
          Jämför Uddevalla med t.ex. Kiruna.
          Uddevalla: 49 500 invånare varav 30 500 boende i tätorten
          Kiruna: 26 000 invånare varav 20 800 boende i tätorten
          Kiruna är Sveriges till ytan största kommun, 20 000 kvm, som halva Schweiz! Kirunaborna kan nog med fog påstå att de bor i stan med naturen runt hörnet! smile.gif

--------------------
          Norrbottenskusten zon 5-6

Citera

4 sidor V  < 1 2 3 4 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 13-03-2026, 06:08

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon