|
Något kult!!
Jag har lyckats så Sharonkärnor, men jag vet inget om växten . Ngn som vet??
Tacksam för all hjälp jag kan få.
den är VÄLDIGT god...
Jag kan äta två om dan utan problem... men det kostar...*suck*
*Felix matte*
25-01-2003, 20:14
CITAT (joli @ 25-01-2003, 19:06) den är VÄLDIGT god...
Jag kan äta två om dan utan problem... men det kostar...*suck* Vi fick köpa dem 6st /10kr. Tråkigt nog vågade jag inte smaka men desto gladare var gubben som tyckte att de var gudomligt goda.
Hade en Sharonplanta som hunnit bli 3 dm hög innan mitt gräsliga inomhusklimat knäckte den...  Vintern är ingen nådig tid för mina stackars krukväxter.
vad hände... torkade den ihop eller vissnade den...??
CITAT (Felix matte @ 25-01-2003, 20:14) CITAT (joli @ 25-01-2003, 19:06) den är VÄLDIGT god...
Jag kan äta två om dan utan problem... men det kostar...*suck* Vi fick köpa dem 6st /10kr. Tråkigt nog vågade jag inte smaka men desto gladare var gubben som tyckte att de var gudomligt goda.  De är ju godare än godis....
abborrmaster
25-01-2003, 23:01
käkar just nu... Lite för mjuk konsistens på denna individ bara  /Simon
Mmmm... men den e goast halvhård. Fan... nu blev jag sugen och affären är stäääängd. Fick du ngra kärnor?
abborrmaster
25-01-2003, 23:06
finns väl inga kärnor i frukten????  /Simon
Jo... om man jävligt tur. Jag och min mamma fick det. Jag planterade de och en har gett rot. *lyckos*
abborrmaster
25-01-2003, 23:18
wouch! den einte uppäten men vänta det e små prickar ju!!!! måste inspektera närmare!!!
/Simon
de jag fich var ca 1 cm i diameter, de små prickarna funkar inte...
abborrmaster
25-01-2003, 23:32
DET E KÄRNOR!! Bör jag göra nåt speciellt med dem innan jag sår dem?
/Simon
abborrmaster
25-01-2003, 23:37
pluttiga... Som tomatkärnor fast annan form... och färg...
/Simon
de är vanliga ...tror inte de funkar att plantera, har försökt förr. Men prova om du har lust...
mina som jag planterat nyligen var som utplattade apelsinkärnor.
De frukterna var köpta på hötorget... har aldrig fått "kärnor" från butikssharon.
abborrmaster
25-01-2003, 23:47
mina var små och platta! Men jag kan juhandla på hötorget oxå! Vill man handla "frön" så e det ju ett perfekt ställe  /simon
Ja det är det verkligen... billigt och bra. blinkar du med ögonen och är en bra affärsman så blir det ännu billigare... försök alltid att få saker på köpet... eller ge ett förslag om ett litet lägra pris.
Många bäckar små.... Gnatt på dig... dags att sussa...
abborrmaster
25-01-2003, 23:53
ja kanske det eller näe inte äännu men gonatt iallafal
/Simon
Min stackars Sharon klarade inte av växlingarna i temperatur... från 10 - 12 grader och upp till ca 25, beroende på om vi hade eldat eller inte. Dessutom stod den på fönsterbrädan som ju är placerad rakt ovanför elementet, där det kanske blev ännu större temperaturskillnader...  Den såg bara mer och mer sorgsen ut och hade till slut tappat alla blad. Det är fler krukväxter som har gett upp här i vinter. Vi har ett extremt dragigt gammalt hus där det är jättesvårt att hålla jämn temperatur; vedeldning, dragiga fönster, dålig isolering m m Att åtgärda alla grejer som skulle behöva åtgärdas skulle förmodligen bli dyrare än att köpa ett nytt hus....
abborrmaster
26-01-2003, 00:45
men ni tror inte att svensson-fröna gror?  /Simon
Om det är tomatfrösize på dem är det förmodligen bara hopskrumpnade fröanlag d v s det som skulle ha blivit frön om bina hade fått sköta sitt jobb... De lär inte gro hur gärna vi än vill det. Du får käka fler sharon till du hittar STORA frön, är jag rädd Men det kostar ju inget att testa att så dem ändå...
CITAT (Ina @ 26-01-2003, 00:44) Min stackars Sharon klarade inte av växlingarna i temperatur... från 10 - 12 grader och upp till ca 25, beroende på om vi hade eldat eller inte. Dessutom stod den på fönsterbrädan som ju är placerad rakt ovanför elementet, där det kanske blev ännu större temperaturskillnader...  Den såg bara mer och mer sorgsen ut och hade till slut tappat alla blad. Det är fler krukväxter som har gett upp här i vinter. Vi har ett extremt dragigt gammalt hus där det är jättesvårt att hålla jämn temperatur; vedeldning, dragiga fönster, dålig isolering m m Att åtgärda alla grejer som skulle behöva åtgärdas skulle förmodligen bli dyrare än att köpa ett nytt hus.... Flytta då människa!!!! kan ju inte låta all arbete gå åt pipan....
CITAT (abborrmaster @ 26-01-2003, 00:45) men ni tror inte att svensson-fröna gror?  /Simon Nope´, det ktror ljag inte. Men jag håller med Ina... testa!!!
Jag SKA flytta! Ska bara plugga färdigt först så jag får råd att köpa ett tätt hus...
abborrmaster
26-01-2003, 21:37
nä... Jag e liiiite trött på frön som inte gror och nu e de ändå bortblåsta  Menn menn menn menn ... /Simon
Ina - om du inte provat det förut mot drag - silvertejp. Svindyr som tejp men billig som temporär isolering - plåster mot drag. Håller springorna täta även om det skulle regna lite på tejpen... Här i stugan håller den till och med upp ett par stora fönsterglas.
Problemet är det drag eller den kyla som kommer igenom hela väggen... Då blir det väldans dyrt att isolera med silvertejp. Men för tillfälliga lösningar är ju upphängda filtar ett alternativ. Väggdekorationer kallar vi dem här, mycket vanligt i de arabiska länder de kommer ifrån...
Känner en 7-barnsfamilj som bor i ett slott på en ö i skärgården. Låter flådigt, men de har det t o m kallare än vi (som håller 20 grader varmare än utomhus om vi eldar som tusan - de kunde bara hålla 10 grader varmare, och som ni förstår har de inte alltid rinnande vatten). Färgade, vackra blyinfattade enkelglas av mass... Ingen silvertejp där inte.
...apropå att kunna odla värmekrävande växter som Sharon inomhus alltså.
fast vaddå... flytta för att det är drag i huset, vedeldat och lite kallt... ähh... bor själv i en gammal kåk som är tämligen oisolerad (två lager trä, med lite mossa emellan plankorna). När man kommer ner i köket under vissa vinterdagar kan det ha gått ner till åtta nio grader. Inga julstjärnor här inte... inte så länge i alla fall...
stäng av vissa rum under vintern och låt fantasin bjuda in en massa djur till dessa. Själv har jag isbjörnar inneboende i åtminstone tio rum under vintern...
när sedan våren kommer och man behöver massa ljusa fönster för gängliga småplantor är det så härligt att öppna upp dessa mkt tempererade zoner som för övrigt yppeligt fungerar som gästrum under vår, sommar och höst...
ska snart våga mig till att öppna ett par dörrar tror jag...
Helen i Skåne
27-01-2003, 08:15
Jisses, jag som tycker det är otätt eftersom vi kan se ut fast att ytterdörren är stängd... jag ska ALDRIG mer gnälla trots att jag måste ha en filt om benen för att inte frysa när jag sitter vid datorn! Vårt hus är ett under av isolering i jämförelse!
Christine
27-01-2003, 11:09
Välventilerade hus är friska hus... Själv har jag ett hus med mycket självdrag i. Jag skulle måla några hyllor på vardagsrumsgolvet och täckte därför golvet med plast när jag sedan kom tillbaka så "bångnade" plasten upp ifrån golvet, självdrag!. Bästa botemedlet för detta är ett par varma raggsockor och elda i öppnaspisen.
Nog för att sharon är god som den är, men pröva att ät lite vaniljglass till! Mmmmmmmm! Smaksensation!  Gammaldags vanilj är den jag provat till, men nu eftersom det är "Beach 2003" som gäller så tänkte jag prova med vanilj light åxå. Säkert inte helt fel den heller!:unsure: Sen har jag faktiskt hittat kärnor i sharon köpt i butik. Först trodde jag att det var skalbaggar!  Så jag blev ju dubbelt så glad när jag insåg att det var frön! Ska plantera dem nu i vår. Harebra!
Bella, de fröna som jag har planterat är från köpt frukt, men jag äter ofta sharon och det var första ggnen det hänt att jag fått stora körnor... Men seriöst... Ni som bor i 10-12 graders värme... ni måste vara härdade...*ler* Fy fan... jag skulle aldrig välja att leva så. Nu lever vi i ett land med alternativ och då ska man inte välja det sämre... Jag bor i ett "Gammalt" hus som är ombyggt till lägenheter. Har stora ljusa fönster och lite kyligt under vintern. Ringde och bad hyresvärden att höja centarlvärmen och det gjorde han. Har inte frysit en enda gng sedan dess. Gott att både ha värme och ljus Men det blir nog ganska dyrt att värma ett hus som man betalar värmen för.... Det får jag tar under senare år....
Cilla, jag har vid några tillfällen faktiskt tejpat fönstren. Det blir bättre men det hjälper inte helt och hållet då väggarna och golven också är hemskt dåligt isolerade. Vad det gäller dörren har jag det som Helen, det går att se ut även när dörren är stängd... Innerdörren är inte helt tät den heller. Nä, jag skall inte underhålla er med alla skavanker som mitt hus är behäftat med, men resultatet av dessa är i alla fall att det inte går att ha vilka växter som helst inomhus. De växter som strukit med är som sagt Sharon, samt en del tunnbladiga Hoyor som jag tror inte har klarat den uttorkning som blir följden av att vi måste elda som tokiga för att inte frysa ändan av oss. Trots allt detta elände trivs jag otroligt bra med att bo som jag gör. Tyst och stilla på nätterna, stjärnhimlen är alldeles fantastisk att titta på när man inte får mörkerseendet förstört av en massa gatlyktor, jag kan gå hundra meter bort från huset och hämta trattkantareller på hösten plus en massa andra fördelar. Sen bor jag extremt billigt, huset var inte dyrt och veden kostar ca 5000 kr per år. Så på det stora hela är jag egentligen jättenöjd!
Helen i Skåne
29-01-2003, 10:27
Suck, Ina! Kan inte hjälpas att jag avundas dig, plocka kantareller inpå husknuten... Det verkar alltid så romatiskt att bo på landet/i skogen/vid havet och inte ha några grannar. Ändå skulle jag få spader av att inte kunna låna mjölk hos grannen eller inte se till någon när jag går ut. Jag är en sådan där trist förortsmänniska som trivs med villakvarter, närheten till stan och ändå SAMTIDIGT känna gödseldoften från stallen och åkrarna runtomkring. Eller doften från havet när vinden ligger på. Jag har fem minuters gång till sundsutsikt och strand och två minuter till busshållplatsen när jag ska in till stan. Ca åtta minuter till centrum av Helsingborg och stans utbud och tre minuters gång till utsikt över åkrar och hästhagar. Jag tycker att JAG är priviligerad, det är tur att det finns något för alla och envar!
Jag skulle aldrig kunna bo ute i landet... min fantasilägenhet är den som finns i filmen "gifta på låtsas" där tjejen har en vindsvåning(?) med ett "växthusrum".....det ni....
*Felix matte*
30-01-2003, 18:41
Jag kan (om jag ids) plocka lingon och blåbär ca.40 meter från huset och Hjortron 100 meter ifrån. Bor i stan.
Helen i Skåne
30-01-2003, 20:06
Hmmm, bor du vid torget eller?
*Felix matte*
30-01-2003, 20:15
CITAT (Helen i Skåne @ 30-01-2003, 20:06) Hmmm, bor du vid torget eller? Inte alls! Jag har naturen runt hörnet En sjö med en massa olika sjöfåglar (sommartid) har jag också bara 300 meter från huset.
Felix Matte.... du påstår att du bor i "stan" och har naturen runt hörnet...
Ehh... jag måste då påminna dig..... om du bor i "stan" så lär din närmaste natur vara en park eller dyl. Det är vad som kallas för "stan".
Om du möjligtvis inte har en privat skog på taket....
CITAT (joli @ 30-01-2003, 23:04) Felix Matte.... du påstår att du bor i "stan" och har naturen runt hörnet... Ehh... jag måste då påminna dig..... om du bor i "stan" så lär din närmaste natur vara en park eller dyl. Det är vad som kallas för "stan". Ursäkta att jag lägger mej i... det där är vad du kallar för stad joli... Jämför Uddevalla med t.ex. Kiruna. Uddevalla: 49 500 invånare varav 30 500 boende i tätorten Kiruna: 26 000 invånare varav 20 800 boende i tätorten Kiruna är Sveriges till ytan största kommun, 20 000 kvm, som halva Schweiz! Kirunaborna kan nog med fog påstå att de bor i stan med naturen runt hörnet!
Hej ToT, kan inte låta bli att fnissa lite åt dina råd (som jag antar att du gör åt mina silvertejpstips också)...  Allt är verkligen relativt! CITAT fast vaddå... flytta för att det är drag i huset, vedeldat och lite kallt... ähh... När man kommer ner i köket under vissa vinterdagar kan det ha gått ner till åtta nio grader.
Idag har jag eldat hela dagen... Fått upp innetemperaturen till +6, trots att det är -15 ute. Inte illa för att vara vår stuga som en natt i vinter kyldes ned till -8 grader. (Men den är som sagt under ombyggnad.) Man vänjer sig. Skorna åker av på natten, raggsockorna aldrig... Och fingervantar vid tangentbordet är inte så farligt som det verkade första året vi bodde här, och det är rätt bra att man måste röra på sig ibland också. CITAT stäng av vissa rum under vintern och låt fantasin bjuda in en massa djur till dessa. Ännu mer fniss, men tack för tipset ändå. Vi har 2 rum och en källare som är en minitoa och en hall. Lite svårt stänga av något av dem. Men djur har vi, både i fantastin och i verkligheten. Fem katter. Men det är inte det minsta synd om oss, jag har aldrig bott på ett sånt underbart ställe som nu. Och nästa vinter kommer vi säkert att kunna vänja oss vid varmare inomhustemperaturer också, när silvertejpseran är slut och utbygget är klart. DÅ ommer mina problem om växter som torkar och svettas - inte som nu förfryser!
*Felix matte*
31-01-2003, 06:24
CITAT (joli @ 30-01-2003, 23:04) Om du möjligtvis inte har en privat skog på taket.... Spydiga kommentarer tilltalar mej inte så värst men.... skogen börjar ca.20 meter från husväggen INTE PÅ TAKET. Till parken har jag faktiskt längre än ner till sjön Och .... Jo jag bor I STAN, 7 minuter till centrum Vad menar du med "Det är vad som kallas för "stan". Tack Betty för att du "la dej i"
Helen i Skåne
31-01-2003, 08:25
Tycker det låter som ett härligt boende, den sorten som jag trivs med. Man både får kakan och kan äta den!
Iris i V-botten
31-01-2003, 16:25
Den här diskussionen om stad eller inte bottnar väl i hur olika förutsättningar vi har i Sverige .
Bor man i en småstad kan man ha lika lång väg till skogen som till krogen.
Vi som har möjligheten att välja vårt boende är lyckligt lottade.
Väljer man att bo i ett kallt dragigt hus så får man det . Likaväl har man möjlighet att välja att bo i en lägenhet 5 trappor upp.
Frihet är det bästa ting............osv
Vänskap likaså.
CITAT (Betty @ 31-01-2003, 01:15) CITAT (joli @ 30-01-2003, 23:04) Felix Matte.... du påstår att du bor i "stan" och har naturen runt hörnet... Ehh... jag måste då påminna dig..... om du bor i "stan" så lär din närmaste natur vara en park eller dyl. Det är vad som kallas för "stan". Ursäkta att jag lägger mej i... det där är vad du kallar för stad joli... Jämför Uddevalla med t.ex. Kiruna. Uddevalla: 49 500 invånare varav 30 500 boende i tätorten Kiruna: 26 000 invånare varav 20 800 boende i tätorten Kiruna är Sveriges till ytan största kommun, 20 000 kvm, som halva Schweiz! Kirunaborna kan nog med fog påstå att de bor i stan med naturen runt hörnet!  Haloj... Jag kan inte kalla Uddevallas centrum för "stan". Jag är nyinflyttad, har bara bott här i lite mer än 1 år. Gågatan etc....är bara ett centrum för mig. Menade naturligtvis inte att vara spydig...*sorry* Jag är uppväxt i södertälje där invånaraantalet ligger lite över 80 000 och inte ens där kallar vi Centrum för stan. Om jag ska till stan så betyder det att jag ska åka till Sthlm, därav min reaktion. Är man stadsmänniska ser man nog "stan" som hus och asfalt samt något träd här och där. Bor man däremot i mindre städer så kan nog centrum bli ett "stan". Att jag vill ha en vindsvåning mitt i stan med ett rum omgjort till ett växthus, då menar jag en oas i öklnen. Hoppas att ni förstår vad jag menar. Om inte .... se "gifta på låtsas" så kommer alla frågetecken rätas ut.
*Felix matte*
31-01-2003, 21:33
Ja du Joli stan hos mej har också hus och asfalt och något träd här och där och att du inte räknar annat än Stockholm som stadtycker jag är underligt för i så fall skulle jag ha ca. 125 mil till stanVarmt och gott har jag också, inomhus +25 och 26 minusgrader utomhus just nu Trots att jag har höjdskräck så förstår jag din längtan om våning högt uppe med en oasFortsätt drömma och önska! Rätt som det är så har drömmen förverkligats. PS. Gå in på www.kiruna.cc där ser du vad som just nu pågår i stan
Här på ön har vi ett centrum... En stor korsning där hela fem stigar möts och träffar logen. "The Barn City" och "Logecentrum" kallar vi det. Där har vi fredagsträffar, fester, logdanser och möten.
Vi kallar detta halvlandet. Ingen försörjer sig på odling eller djur även om flera har höns och många sätter potatis till våren, och ibland finns getter och små hästar här. Tomterna är för små, från 1000-2000kvm, för att det ska vara riktiga vischan. Ön är rätt okänd men ligger 45 minuters båtfärd från Stockholms city och 10 minuters båtfärd från en tunnelbanestation... Däremot finns inga vägar, ingen privat motortrafik ens med moped och vi har allsköns vilda djur och naturmarker.
För mina norrländska och skånska vänner är detta naturligtvis en del av Stockholm, och jag en Stockholmare. Men själv har jag aldrig identifierat mig som det eftersom jag aldrig bott i Stockholms innerstad och är mycket mer hemma i skärgården bland öarna än mellan affärsstråken i huvudstaden.
En 08 som är en glad turist när jag är "i stan" alltså.
*Felix matte*
31-01-2003, 22:00
CITAT (Cilla @ 31-01-2003, 21:42) För mina norrländska och skånska vänner är detta naturligtvis en del av Stockholm, och jag en Stockholmare. Men själv har jag aldrig identifierat mig som det eftersom jag aldrig bott i Stockholms innerstad och är mycket mer hemma i skärgården bland öarna än mellan affärsstråken i huvudstaden.
En 08 som är en glad turist när jag är "i stan" alltså. Det är snudd på att jag avundas dej och din boning men när jag tänker på inomhustemperatur du brukar ha .... Då väljer jag att stanna här. Jag har en kompis... en gammal farbror på Möja och han räknar jag inte som en 08:aHan gillar inte och hälsan hans klarar inte av stanPst! jag har aldrig varit i stan.
Jag bodde på ett samehärbärge en gång, och kom i slang med en same som bjöd på kaffe med kask, fast mer tvärtom. Kask med liten snutt kaffe i.
Han berättade för mig om allt och alla därnere i södern, alla nollåttor och allt underligt de hittade på. Hä som bori staniståckolm, hä va ett underli folk dä. Och som de bor, rad på rad, hänte klokt. Men det begrep väl inte jag inte.
Och visst hade han varit därnere i stan och sett de allt med egna ögon, jo. En gång, ända ner till Östersund. Längre ner i stan behöver man inte komma, man ser allt ändå.
Ni ser kartbilden va? Övre Norrbotten och nedanför är det stan.
@Cilla, CITAT Däremot finns inga vägar, ingen privat motortrafik ens med moped En fråga. Hur hänger det ihop med dina utflykter med Saaben och torvbalarna? Eller bor du nån annanstans oxå?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|