Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

4 sidor V  < 1 2 3 4 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > sharon, sharon
          Cilla
          Inlägg 31-01-2003, 01:48
          Länk hit: #41

Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem nr: 126

Hej ToT, kan inte låta bli att fnissa lite åt dina råd (som jag antar att du gör åt mina silvertejpstips också)... tongue.gif Allt är verkligen relativt!

CITAT
          fast vaddå... flytta för att det är drag i huset, vedeldat och lite kallt... ähh...
          När man kommer ner i köket under vissa vinterdagar kan det ha gått ner till åtta nio grader.
          Idag har jag eldat hela dagen... Fått upp innetemperaturen till +6, trots att det är -15 ute. Inte illa för att vara vår stuga som en natt i vinter kyldes ned till -8 grader. (Men den är som sagt under ombyggnad.) Man vänjer sig. Skorna åker av på natten, raggsockorna aldrig... Och fingervantar vid tangentbordet är inte så farligt som det verkade första året vi bodde här, och det är rätt bra att man måste röra på sig ibland också.

CITAT
          stäng av vissa rum under vintern och låt fantasin bjuda in en massa djur till dessa.

Ännu mer fniss, men tack för tipset ändå. Vi har 2 rum och en källare som är en minitoa och en hall. Lite svårt stänga av något av dem. Men djur har vi, både i fantastin och i verkligheten. Fem katter.

Men det är inte det minsta synd om oss, jag har aldrig bott på ett sånt underbart ställe som nu. Och nästa vinter kommer vi säkert att kunna vänja oss vid varmare inomhustemperaturer också, när silvertejpseran är slut och utbygget är klart. DÅ ommer mina problem om växter som torkar och svettas - inte som nu förfryser!

--------------------

Citera
          *Felix matte*
          Inlägg 31-01-2003, 06:24
          Länk hit: #42

Medlem
          Antal inlägg: 14 005
          Medlem nr: 429

CITAT (joli @ 30-01-2003, 23:04)
          Om du möjligtvis inte har en privat skog på taket....

Spydiga kommentarer tilltalar mej inte så värst
          men.... skogen börjar ca.20 meter från husväggen
          INTE PÅ TAKET.
          Till parken har jag faktiskt längre än ner till sjön
          Och .... Jo jag bor I STAN, 7 minuter till centrum

Vad menar du med "Det är vad som kallas för "stan".

Tack Betty för att du "la dej i" wub.gif

Citera
          Helen i Skåne
          Inlägg 31-01-2003, 08:25
          Länk hit: #43

Medlem
          Antal inlägg: 817
          Medlem nr: 33

Tycker det låter som ett härligt boende, den sorten som jag trivs med. Man både får kakan och kan äta den! laugh.gif

--------------------

Vänliga hälsningar Helen i Skåne

Citera
          Iris i V-botten
          Inlägg 31-01-2003, 16:25
          Länk hit: #44

Medlem
          Antal inlägg: 194
          Medlem nr: 462

Den här diskussionen om stad eller inte bottnar väl i hur olika förutsättningar vi har i Sverige .

Bor man i en småstad kan man ha lika lång väg till skogen som till krogen.

Vi som har möjligheten att välja vårt boende är lyckligt lottade.

Väljer man att bo i ett kallt dragigt hus så får man det . Likaväl har man möjlighet att välja att bo i en lägenhet 5 trappor upp.

Frihet är det bästa ting............osv

Vänskap likaså.

--------------------
          Livet är vad som händer dig medan du planerar för annat

Citera
          joli
          Inlägg 31-01-2003, 21:08
          Länk hit: #45

Medlem
          Antal inlägg: 198
          Medlem nr: 616

CITAT (Betty @ 31-01-2003, 01:15)
          CITAT (joli @ 30-01-2003, 23:04)
          Felix Matte.... du påstår att du bor i "stan" och har naturen runt hörnet...
          Ehh... jag måste då påminna dig..... om du bor i "stan" så lär din närmaste natur vara en park eller dyl. Det är vad som kallas för "stan".

Ursäkta att jag lägger mej i... det där är vad du kallar för stad joli...
          Jämför Uddevalla med t.ex. Kiruna.
          Uddevalla: 49 500 invånare varav 30 500 boende i tätorten
          Kiruna: 26 000 invånare varav 20 800 boende i tätorten
          Kiruna är Sveriges till ytan största kommun, 20 000 kvm, som halva Schweiz! Kirunaborna kan nog med fog påstå att de bor i stan med naturen runt hörnet! smile.gif

Haloj...

Jag kan inte kalla Uddevallas centrum för "stan". Jag är nyinflyttad, har bara bott här i lite mer än 1 år. Gågatan etc....är bara ett centrum för mig.

Menade naturligtvis inte att vara spydig...*sorry*

Jag är uppväxt i södertälje där invånaraantalet ligger lite över 80 000 och inte ens där kallar vi Centrum för stan. Om jag ska till stan så betyder det att jag ska åka till Sthlm, därav min reaktion.

Är man stadsmänniska ser man nog "stan" som hus och asfalt samt något träd här och där. Bor man däremot i mindre städer så kan nog centrum bli ett "stan".

Att jag vill ha en vindsvåning mitt i stan med ett rum omgjort till ett växthus, då menar jag en oas i öklnen. Hoppas att ni förstår vad jag menar. Om inte .... se "gifta på låtsas" så kommer alla frågetecken rätas ut.

rolleyes.gif

Citera
          *Felix matte*
          Inlägg 31-01-2003, 21:33
          Länk hit: #46

Medlem

Ja du Joli stan hos mej har också hus och asfalt och något träd här och där och att du inte räknar annat än Stockholm som stad
          tycker jag är underligt för i så fall skulle jag ha ca. 125 mil till stan
          Varmt och gott har jag också, inomhus +25 och 26 minusgrader utomhus just nu wub.gif
          Trots att jag har höjdskräck så förstår jag din längtan om våning högt uppe med en oas
          Fortsätt drömma och önska! Rätt som det är så har drömmen förverkligats.

PS. Gå in på www.kiruna.cc där ser du vad som just nu pågår i stan

Citera
          Cilla
          Inlägg 31-01-2003, 21:42
          Länk hit: #47

Medlem

Här på ön har vi ett centrum... En stor korsning där hela fem stigar möts och träffar logen. "The Barn City" och "Logecentrum" kallar vi det. Där har vi fredagsträffar, fester, logdanser och möten.

Vi kallar detta halvlandet. Ingen försörjer sig på odling eller djur även om flera har höns och många sätter potatis till våren, och ibland finns getter och små hästar här. Tomterna är för små, från 1000-2000kvm, för att det ska vara riktiga vischan. Ön är rätt okänd men ligger 45 minuters båtfärd från Stockholms city och 10 minuters båtfärd från en tunnelbanestation... Däremot finns inga vägar, ingen privat motortrafik ens med moped och vi har allsköns vilda djur och naturmarker.

För mina norrländska och skånska vänner är detta naturligtvis en del av Stockholm, och jag en Stockholmare. Men själv har jag aldrig identifierat mig som det eftersom jag aldrig bott i Stockholms innerstad och är mycket mer hemma i skärgården bland öarna än mellan affärsstråken i huvudstaden.

En 08 som är en glad turist när jag är "i stan" alltså.

--------------------

Citera
          *Felix matte*
          Inlägg 31-01-2003, 22:00
          Länk hit: #48

Medlem

CITAT (Cilla @ 31-01-2003, 21:42)
          För mina norrländska och skånska vänner är detta naturligtvis en del av Stockholm, och jag en Stockholmare. Men själv har jag aldrig identifierat mig som det eftersom jag aldrig bott i Stockholms innerstad och är mycket mer hemma i skärgården bland öarna än mellan affärsstråken i huvudstaden.

En 08 som är en glad turist när jag är "i stan" alltså.

Det är snudd på att jag avundas dej och din boning men när jag tänker på inomhustemperatur du brukar ha .... Då väljer jag att stanna här.
          Jag har en kompis... en gammal farbror på Möja och han räknar jag inte som en 08:a
          Han gillar inte och hälsan hans klarar inte av stan

Pst! jag har aldrig varit i stan.

Citera
          Cilla
          Inlägg 31-01-2003, 23:17
          Länk hit: #49

Medlem

Jag bodde på ett samehärbärge en gång, och kom i slang med en same som bjöd på kaffe med kask, fast mer tvärtom. Kask med liten snutt kaffe i.

Han berättade för mig om allt och alla därnere i södern, alla nollåttor och allt underligt de hittade på. Hä som bori staniståckolm, hä va ett underli folk dä. Och som de bor, rad på rad, hänte klokt. Men det begrep väl inte jag inte.

Och visst hade han varit därnere i stan och sett de allt med egna ögon, jo. En gång, ända ner till Östersund. Längre ner i stan behöver man inte komma, man ser allt ändå.

Ni ser kartbilden va? Övre Norrbotten och nedanför är det stan.

--------------------

Citera
          Virgo
          Inlägg 01-02-2003, 02:12
          Länk hit: #50

Medlem
          Antal inlägg: 1 934
          Medlem nr: 17

@Cilla,

CITAT
          Däremot finns inga vägar, ingen privat motortrafik ens med moped

En fråga. Hur hänger det ihop med dina utflykter med Saaben och torvbalarna?
          Eller bor du nån annanstans oxå?

--------------------
          mvh
          Virgo

Den som hittar stavfel får behålla dessa!

Citera
          *Felix matte*
          Inlägg 01-02-2003, 08:08
          Länk hit: #51

Medlem

CITAT (Cilla @ 31-01-2003, 23:17)
          Jag bodde på ett samehärbärge en gång, och kom i slang med en same som bjöd på kaffe med kask, fast mer tvärtom. Kask med liten snutt kaffe i.

Ni ser kartbilden va? Övre Norrbotten och nedanför är det stan.

Det är så de brukar göra ... Få det att se ut som folket häruppe
          knappt vet vad som är höger och vänster.
          Allt för att sälja så mycket som möjligt åt (dumma) sörlänningar
          (som de säger)
          Jo jag ser kartan och har också rest runt en hel del i landet
          men i stan (enl. Joli) har jag inte varit
          och det har jag själv valt tongue.gif
          Inte heller har jag varit i ett samehärbärge men sånt har jag sett på TV.
          Förresten dialekten du beskriver säger mej att du måste ha besökt
          samer som bodde 30 -40 mil neråt landet härifrån räknat.
          wink.gif biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif

Citera
          Berith
          Inlägg 01-02-2003, 09:01
          Länk hit: #52

Medlem
          Antal inlägg: 15 282
          Medlem nr: 18

CITAT (joli @ 31-01-2003, 21:08)
          Jag är uppväxt i södertälje där invånaraantalet ligger lite över 80 000 och inte ens där kallar vi Centrum för stan. Om jag ska till stan så betyder det att jag ska åka till Sthlm, därav min reaktion.

Är man stadsmänniska ser man nog "stan" som hus och asfalt samt något träd här och där. Bor man däremot i mindre städer så kan nog centrum bli ett "stan".

Visst är väl det lite typiskt, att dom som bor i Stockholm eller precis runt omkring tror att det är mitt i världen? smile.gif Tänk vilka missuppfattningar det kan bli. Jag bor nästan mitt i min stad, och åker jag nån annanstans så blir ju det en annan stad, vilket också är nån annans stad.

Har, till skillnad från Agneta, varit i Sthlm ett litet fåtal gånger, men har inte sett tjusningen med just den stan. Man kanske måste tillbringa lång tid där, eller inte veta av något annat för att tycka att det är nåt att se. smile.gif

Neej, tacka vet jag Mariestad, alldeles lagom och behändig! wub.gif

--------------------
          ----<--<-@ Att dölja ett fel med en lögn är som att dölja en fläck med ett hål. @->-->----

Citera
          Iris i V-botten
          Inlägg 01-02-2003, 12:04
          Länk hit: #53

Medlem
          Antal inlägg: 194
          Medlem nr: 462

Tänk vad ett inlägg om sharon kan utvecklas till.

Stad eller inte.......
          Norr eller söder.......
          Jag bor på landet i norr och det trivs jag med. Det är mitt fria val.
          Varje dag åker jag in till min stad och jobbar.
          På så vis får jag det jag behöver.
          Sen åker jag gärna till både Stockholm och Göteborg för det har sin tjusning det med.
          Skulle vilja åka runt i Blekinge och Skåne och titta på er natur.
          Men det som retar mig det är den bild som massmedia och även skolböcker ger av "Norrland"
          OBS! från Treriksröset till Gävle.
          Nån gumma på spark ,en gubbe i Helly hansen tröja.
          Polisen tar skotern direkt från polisstationen i Luleå. Kan nån förklara hur man bär sig åt för att lyckas med det.
          En bekant till mig fick besök av en tjej från Södertälje. Hon hade inte tagit med sig kläder och skor för att kunna gå ut på krogen. Hon trodde inte att "sånt " fanns .
          Nä, undra på det när man ser ölreklamen.

Det enda jag kan hålla med om det är att vi tidvis är mer insnöade här uppe.

--------------------
          Livet är vad som händer dig medan du planerar för annat

Citera
          ToT
          Inlägg 01-02-2003, 13:14
          Länk hit: #54

Medlem
          Antal inlägg: 59
          Medlem nr: 265

Cilla...
          det där med silvertejp har jag också testat. fast hade nog köpt någon dålig variant av den... för när våren kom och den skulle bort igen så satt det så mycket klisterrester kvar att jag var tvungen att bensinbehandla... luktade mack länge i hela huset...

tack gode gud för raggsockor! trevliga vänner som sitter på mest hela vintrarna... kul att det är andra som också sover med dem...

stan eller inte... norrland eller stockholm... hmm...

själv uppfödd stockholmare, flyttade ut i skogen för två och ett halvt år sedan... höll på att spy när jag klev ur bilen när jag kom fram, luktade så mycket äpple som jag aldrig känt i hela mitt liv... var juh van med avgaser och sånt som jag faktiskt gillade.
          fast nu är det annat... ha ha, skottar hönsskit utan att ens få hulkar nuförtiden...

stockholm... har ju faktiskt en klar fördel när man är yngre också... närheten till Arlanda som är utgångspunkt när man ska flyglifta, både nationellt som längre. som ung brukade jag och mina vänner åka ut till arlanda för att lifta till ställen vi inte besökt. kom till luleå en gång och blev på kvällen utskällda av någon lokalbo för att vi stockholmare inte vara tacksamma för att de byggde ut alla sina forsar och sånt så vi stockholmare skulle få vår elström. det är nog den enda norromstockholmbon jag pratat med IRL... ska nog se honom som ett undantag kanske...

växter som fröfryser inomhus... mmmm... känner igen det från vissa rum... fast jag kom på den yppeliga idén att ha palmliljor i fönstren...yucca filannågonting... ser sjyst ut och tål ju kylan bra.

nu har jag kommit upp till 11.9 grader... en bit kvar till de önskade 20...

tjong så länge...

--------------------
          Bättre lite skit i hörnen än ett rent helvete!

Citera
          Betty
          Inlägg 01-02-2003, 15:01
          Länk hit: #55

Medlem
          Antal inlägg: 14 536
          Medlem nr: 14

CITAT (ToT @ 01-02-2003, 13:14)
          kom till luleå en gång och blev på kvällen utskällda av någon lokalbo för att vi stockholmare inte vara tacksamma för att de byggde ut alla sina forsar och sånt så vi stockholmare skulle få vår elström.  det är nog den enda norromstockholmbon jag pratat med IRL...  ska nog se honom som ett undantag kanske...

Småler när jag läser ditt inlägg ToT. Första gången jag kom till Sthlm skulle jag åka tunnelbana ut till en förort. Hade några minuters väntetid tills tåget skulle komma, tände en cigarett som jag brukade göra hemma i Luleå när jag väntade på bussen. Fram till mej kommer då en propert klädd attachéväskbärande medelålders man och häver ur sig de värsta svordomar jag nånsin hört + några till som jag inte visste fanns. Att det var förbjudet att röka på stationen hade jag ingen aning om. Det var mitt första möte med Sthlm... ser honom som ett undantag... Arga människor finns nog både här och där.

--------------------
          Norrbottenskusten zon 5-6

Citera
          ToT
          Inlägg 01-02-2003, 15:25
          Länk hit: #56

Medlem
          Antal inlägg: 59
          Medlem nr: 265

ja du Betty... alla svordomar jag kan har jag lärt mig i Stockholm... det finns ganska gott om dem...
          vill bara tala om att folk brukade svära åt mig också ibland när jag rökte på vissa stationer... trots att de var öppna...

fast nu har jag slutat röka, slutat snusa, slutat med osund mat, slutat med godis, försöker också sluta svära... jag ska bli så rejäl...
          borde försöka sluta ljuga också... ha ha... sleep.gif

--------------------
          Bättre lite skit i hörnen än ett rent helvete!

Citera
          Betty
          Inlägg 01-02-2003, 15:34
          Länk hit: #57

Medlem
          Antal inlägg: 14 536
          Medlem nr: 14

CITAT (ToT @ 01-02-2003, 15:25)
          fast nu har jag slutat röka, slutat snusa, slutat med osund mat, slutat med godis, försöker också sluta svära... jag ska bli så rejäl...
          borde försöka sluta ljuga också... ha ha... sleep.gif

Slutat röka har jag med gjort, snusat har jag aldrig provat, osund mat kan jag inte vara utan (får hamburgerabstinens). Svära behöver man ibland när det går åt h-vete... rejäl kommer jag aldrig att bli! Små vita lögner kan ibland vara bättre än sanningen... biggrin.gif

--------------------
          Norrbottenskusten zon 5-6

Citera
          joli
          Inlägg 01-02-2003, 20:03
          Länk hit: #58

Medlem
          Antal inlägg: 198
          Medlem nr: 616

CITAT (Berith @ 01-02-2003, 09:01)
          CITAT (joli @ 31-01-2003, 21:08)

Visst är väl det lite typiskt, att dom som bor i Stockholm eller precis runt omkring tror att det är mitt i världen? smile.gif Tänk vilka missuppfattningar det kan bli. Jag bor nästan mitt i min stad, och åker jag nån annanstans så blir ju det en annan stad, vilket också är nån annans stad.

Har, till skillnad från Agneta, varit i Sthlm ett litet fåtal gånger, men har inte sett tjusningen med just den stan. Man kanske måste tillbringa lång tid där, eller inte veta av något annat för att tycka att det är nåt att se. smile.gif

Neej, tacka vet jag Mariestad, alldeles lagom och behändig! wub.gif

tongue.gif

*skrattar* högljutt. Min pojkvän bruklar säga att Stockholmare tror att världen slutar efter 50- skyltarna....

Har sett mycket vackra ställen i bohuslän och Dalsland... men det var av en slump. Tycker att alla Sthlmare ska röra på baken och försöka se resten av Sverige... (vad hända med ämnet sharon? Roten har växt ivfll)

Citera
          abborrmaster
          Inlägg 01-02-2003, 20:31
          Länk hit: #59

Medlem
          Antal inlägg: 1 594
          Medlem nr: 528

går det inte att beställa sharonfrön nånstans då unsure.gif??

/Simon

Citera
          Eva St
          Inlägg 01-02-2003, 20:35
          Länk hit: #60

Medlem
          Antal inlägg: 2 514
          Medlem nr: 58

Håller helt med dig Berith Tacka vet jag Mariestad. Sjönära, lagom stort,
          trevliga skaraborgare vad kan man mer begära.
          Eva St

--------------------
          Skjut inte upp till i morgon vad du kan ha nöje av idag.

Mitt album

Citera

4 sidor V  < 1 2 3 4 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 05-08-2025, 05:14

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon