|
|
  |
Dagens, eller veckans dikt. |
|
|
|
25-06-2004, 17:49
|
Medlem
Antal inlägg: 14 005
Medlem nr: 429

|
amaira... så vacker dikt  den var ny för mig. gammelnalle... nu har jag sjungit och spelat och glad är jag också... det är ju midsommar I doft av jasmin Att sitta och må, låta tiden gå som solen på himlapällen.
I sällskap av bin och doft av jasmin och solbrännsveda mot kvällen. Gustaf Nessberg
|
|
|
|
|
26-06-2004, 07:10
|

Medlem
Antal inlägg: 15 282
Medlem nr: 18

|
Godmidsommardagsmorron alla! Åh vilken härlig tråd! Hittade den först nu på morronen, hur har jag kunnat missa den tidigare?  Många tänkvärda ord ni har, både egna och andras. Den här dikten hittade jag för några år sen: När jag blir gumma... (okänd) När jag blir gumma ska jag klä mej i purpuroch hatt i rött som inte matchar och inte klär mej. Och jag skall använda folkpensionen till brännvin och genombrutna handskar och sandaler av satäng och säga att vi inte har råd med smör. Jag skall sätta mej på gatan när jag blir trött, och provsmaka i affärer och tillkalla brandkåren och dra med käppen efter staketet och ta igen för att jag var nykter som ung. Jag skall gå ut i regn i tofflor och plocka blommor i andras trädgårdar och lära mej spotta. Man kan klä sej i rysliga blusar och bli fetare och äta två kilo korv på en gång eller bara bröd och pickles en hel vecka och samla blyerts- och bläckpennor och ölbrickor och grejer i askar. Men nu måste vi gå klädda för att hålla oss torra och betala hyran och inte svära på gatan och föregå barn med gott exempel. Vi måste bjuda vänner på middag och läsa tidningar. Men kanske borde jag öva mej redan nu så att folk som känner mej inte blir alltför bestörta och förvånade när jag plötsligt blir gammal och börjar klä mej i purpur.
--------------------
----<--<-@ Att dölja ett fel med en lögn är som att dölja en fläck med ett hål. @->-->----
|
|
|
|
|
27-06-2004, 16:50
|

Medlem
Antal inlägg: 6 105
Medlem nr: 3 398

|
Mmmm det är en härlig tråd!!! *tycker om - och nynnar till doft av jasmin ... "du lindar av olvon"... * När jag blir gumma ...  kommer ingen att förvånas i min bekantskapskrets. Därtill har jag varit alltför ung när jag var ung. (lista ut det där den som kan) Bidrar med lite midsommardikt av Harry Martinsson. Nu går solen knappast ner bländar bara av sitt sken. Skymningsbård blir gryningstimme varken tidig eller sen. Insjön håller kvällens ljus glidande på vattenspegeln eller vacklande på vågor som långt innan det har mörknat spegla morgonsolens lågor. Juninatt blir aldrig av liknar mest en daggig dag. Slöjlikt lyfter sig dess skymning och bärs bort på ljusa hav.
--------------------
Zon 3, Mälaröarna utanför Stockholm. Fotoblog
|
|
|
|
|
01-07-2004, 20:59
|
Medlem

|
Till en fågel.
Säg mig du lilla fågel, där mellan almens blad, hur kan du ständigt sjunga, och ständigt vara glad? Jag hör din röst var morgon, jag hör den varje kväll, men lika ren är stämman och tonen lika säll.
Ditt förråd är så ringa, din boning är så trång, dock ser du mot din hydda, och sjunger varje gång. Du samlar inga skördar, och inga kan du så, du vet ej morgondagen och är så nöjd ändå.
Hur ges det icke mången, som gods och håvor fått, som land och riken äger, och bor i gyllne slott; men hälsar dock med suckar och tårbegjuten blick den sol, vars uppgångstimma nu nyss din lovsång fick.
Hur skulle icke mänskan din ringa lott försmå, och hon den otacksamma är mindre nöjd ändå. Ditt späda hjärta krossa; det stode henne fritt; dock prisar du ditt öde och hon förbannar sitt.
Vi blickar hon mot höjden så knotande, så kallt? Vad ägde hon att fordra då Skaparen gav allt? Då jordens glädje ligger för hennes fötter ner, vi ser hon stolt på slaven och suckar efter mer?
Nej! sjung du, lilla fågel, om njutning varje gång, och aldrig skall jag blanda en klagan med din sång. Kom, bygg ditt bo var sommar invid mitt tjäll ännu, och lär mig kväll och morgon att vara säll som du.
Johan Ludvig Runeberg.
hur många känner igen och kan sjunga dikten?
|
|
|
|
|
04-07-2004, 06:36
|
Medlem

|
[B]Nu är det sommarmorgon och jordens högtidsstund, nu ringer blåa klockor sin frid i helig lund av rönnar, björk och sälg. Nu är det jordisk helg.
Nu sänker himlen stilla sig över jorden ner och lyss till hennes klockor som den i grönskan ser. I andakt allting står som spröda klangen når.
Långt bort är kalla stjärnor, långt bort är gränslös rymd, men av det sommarblåa all sorg är undanskymd. Allt är blott stilla frid en stund vid sommartid. [/B]
Pär Lagerkvist
|
|
|
|
|
04-07-2004, 07:58
|

Medlem

|
 Letade upp den här tråden från gamla forumet där diktartalangerna frodades! Mitt bidrag i den tråden: Jaha, inte nog med att sköta alla andra plikter nu ska man också hinna med att skriva dikter! Är det verkligen nödvändigt att det ska rimma? Dom första raderna slet jag med i över en timma.
Men man får väl ta seden dit man kommer, – och alla inlägg kan ju inte handla om blommer! Här får jag svar på frågor jag inte ens har ställt, från en massa trädgårdsfolk – det är så himla snällt!
Man får veta allt om äckliga larver, liljebaggar och löss och att björkens löv kan jämföras med öronen på möss. Många av er har blivit som mina goa gamla vänner, en del har funnits här rätt länge – kan man kalla er perenner?
Dom behövs verkligen – era glada tillrop och kloka ord, när jag gräver gropar, flyttar sten och skyfflar jord, när jag står på alla fyra bland ogräs och annat elände, och nån säger – nu har jag kommit till världens ände!
--------------------
----<--<-@ Att dölja ett fel med en lögn är som att dölja en fläck med ett hål. @->-->----
|
|
|
|
|
04-07-2004, 08:24
|

Medlem
Antal inlägg: 5 511
Medlem nr: 1 130

|
--------------------
Gammelnalle  "Den som ställer många frågor, ökar mångas visdom." Kongolesiskt ordspråk
|
|
|
|
|
04-07-2004, 10:01
|

Medlem

|
Jaa så gammal är jag!  Var med på gamla forumet, till och med BC - before crashen.
--------------------
|
|
|
|
|
04-07-2004, 10:48
|
Medlem

|
CITAT (Berith @ 04-07-2004, 08:58)  Letade upp den här tråden från gamla forumet där diktartalangerna frodades! Mitt bidrag i den tråden: Jaha, inte nog med att sköta alla andra plikter nu ska man också hinna med att skriva dikter! Är det verkligen nödvändigt att det ska rimma? Dom första raderna slet jag med i över en timma.
Men man får väl ta seden dit man kommer, – och alla inlägg kan ju inte handla om blommer! Här får jag svar på frågor jag inte ens har ställt, från en massa trädgårdsfolk – det är så himla snällt!
Man får veta allt om äckliga larver, liljebaggar och löss och att björkens löv kan jämföras med öronen på möss. Många av er har blivit som mina goa gamla vänner, en del har funnits här rätt länge – kan man kalla er perenner?
Dom behövs verkligen – era glada tillrop och kloka ord, när jag gräver gropar, flyttar sten och skyfflar jord, när jag står på alla fyra bland ogräs och annat elände, och nån säger – nu har jag kommit till världens ände! Vad många duktiga poeter det verkar finnas... kul rimmat Berith..... väntar på fler alster från dig och de andra från gamla forumet
|
|
|
|
|
11-07-2004, 22:19
|
Medlem

|
och så öppnar jag en sovande... kunde inte låta bli efter att ha läst Dikter i mitt hjärta... av Lasse Berghagen Allrahelst skulle jag vilja citera hans ännu inte publicerade " NU" men jag väljer en dikt av Solja Krapu Naivt optimistisk. Jag är väl naivt optimistisk i min prickiga blus
Det är knappt jag hör tidens taktfasta harklingar påminnande klapprande steg
Jag breder ut armarna för att hejda fallet Hejdlöst entusiastiskt omfamnar jag nuet Dess odödlighetsdoft är - balsam
Jag inbillar mig en tidlöshet en tyngdlös trygghet
Jag är väl naivt optimistisk men jag har lärt mig att ta varje dag med en nypa socker.
|
|
|
|
|
12-07-2004, 08:33
|

Medlem

|
CITAT men jag har lärt mig att ta varje dag med en nypa socker. Mmmm...
--------------------
|
|
|
|
|
16-07-2004, 09:29
|

Medlem

|
Döden är inte stum. Den talar om hemliga rum. Den viskar till mig och manar, gå försiktigt på jorden du lämnar spår min vän.
- - -
Livet är påtagligt om än kort eller långt det växer och blommar och ler växlande mellan kraft och kraftlöshet. En vila, ett ljus, en dröm. Döden är inte stum.
Clary Bengtsson
Dikter kan väl ofta sägas vara ett uttryckssätt för djupa känslor. Några få ord kan ge mer känslomässig respons än många långa invecklade förklarande meningar.
Men var finns dikterna, som både "suger tag i en", och uttrycker livets starka lyckokänsla och livsglädje?
Ger sådana känslor inte behov av att skriva? Behov av att uttryckas? Behov av att synas, på samma vis som de djupa mörka känslorna gör?
funderar amaira...
edit:stavfel (som vanligt)
--------------------
|
|
|
|
|
01-08-2004, 11:16
|
Medlem
Antal inlägg: 170
Medlem nr: 4 191

|
Men var har alla diktare gått och gömt sig.... ????? Denna Dikt är skriven av Maria Wine. Den ingår i samlingen Utan längtan - Inget liv. 1997 Fantasin respekterar inga lagar far fram som en skenande häst den spelar schack med det goda och det onda den bjuder dig på en glädje där önskedrömmar uppfylls den strör salt i dina redan blödande sår den tänder begärens eld: släcker den med vardagens gråa aska Fantasin planterar en fara bakom varje gathörn skrämmer med sina djupa hemlighetsfulla skratt Fantasin är modig den fångar in sina fiender med snabba lassokast utmanar avgrundens sugande djup den balanserar på dess linsmala rand slungar ut en triumferande lovsång till Livet! Snodde jag rakt av från: http://www.folkbibliotek.lund.se/html/Last.../dikt/03maj.htm
|
|
|
|
|
01-08-2004, 12:14
|

Medlem
Antal inlägg: 5 649
Medlem nr: 208

|
--------------------
lev idag imorrn kan de vara försent min hemsidayla oldwolfie
|
|
|
|
|
01-08-2004, 12:17
|

Medlem

|
 o en till
--------------------
|
|
|
|
|
01-08-2004, 12:18
|

Medlem

|
 o en till
--------------------
|
|
|
|
|
01-08-2004, 12:19
|

Medlem

|
 en till
--------------------
|
|
|
|
|
01-08-2004, 12:22
|

Medlem

|
CITAT Är du ännu där eller ... Jag är här. Jag är åter här. /amaira
--------------------
|
|
|
|
|
01-08-2004, 22:58
|
Medlem
Antal inlägg: 316
Medlem nr: 951

|
Ändå tror jag.... att nånstans i den djupaste grunden... är alla människor där... vetskapen kan vara djupt begravd.. begravd under normer och krav! Och den skenbara tomheten... den är alltid ett försvar! Det gjorde för ont att hävda hur livet och världen borde va... då blev du inte accepterad som barn.. och det är döden för ett barn! Så du anpassade dej efter normer och krav.. och skaffade dej ett skal... Ju mer dina grundläggande instinkter förnekades desto hårdare blev ditt skal! Men under detta finns ändå vetskapen kvar!
--------------------
Söker du lyckan för en dag...ta dej ett rus.. Söker du lyckan för ett år....gift dej... Söker du lyckan för hela livet....odla din trädgård!!!!!
|
|
|
|
|
02-08-2004, 07:59
|

Medlem
Antal inlägg: 122
Medlem nr: 3 815

|
Här kommer en liten hyllning till alla underbara mammor därute. Själv blir jag alldeles varm i själen varje gång jag läser den och tänker på min underbara mamma! MammaI din kropp har vi börjat vårt liv kära mor. Du är platsen där kärlek och omtanke bor. I din närhet fanns alltid en plats som var varm, när som små vi fick tröst vid din hulda barm. Du baddade knän och plåstrade sår, och smekte vår kind när vi fällde en tår. Du har strukit och lappat och tvättat vår byk. Du har tjatat och skällt men aldrig gett stryk. Du har varit en klippa en fristad i hamn. När det stormat fanns ständigt din vidöppna famn. Vi har aldrig förvägrats nån nödtorft i livet. Du har alltid sett till att det blivit oss givet. Du har stretat och slitit och givit din rygg, och har alltid sett till att familjen var trygg. När motvinden ven tog du strid mot densamma. Vad hade vi varit utan vår mamma? Tanklös och glömsk och förvirrad ibland, ja till och med pinsam! Men det gör detsamma. Vi kan lugnt konstatera med facit i hand att du är och förblir världens finaste MAMMA! Författare okänd
--------------------
Annica i Sörmland
Det är aldrig försent att ändra på sig, så därför väntar jag ett tag till! :-)
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|