Jag fick igår en okänd planta av en vän, som i sin tur fått den från en vän. Hon gissade att det var en sorts släkting till hennes jakaranda (hon har en jacaranda mimosacae som växer så det knakar), medan jag tänkte att det såg ut som en mimosa. För att kunna sköta om den på bästa möjliga sätt så ville jag veta vad det var för en planta och vad den behöver för livsvillkor. För tillfället så ser stackaren väldigt klen och lite sjuklig ut.
Min jakt på nätet efter vad det kan vara ledde slutligen in mig på mesquite av sorten Prosopis pubescens som ser väldigt liknande ut som ung planta... eller så kan det vara en Calliandra surinamensis. Men den kan också vara något annat... så här ser den i alla fall ut:

Fler bilder finns i mitt
album.
Den fäller ihop bladen på nätterna, men bryr sig tydligen inte så mycket om man pillar och petar på den. Det finns en liten tagg (eller kanske är det ett spätt skott) under varje förgrening.
Vem vet, det här kanske är en planta som är jättevanlig i blombutikerna, men jag kan inte minnas att jag har sett just denna tidigare. Är det någon som känner igen den? Vore väldigt tacksam för förslag.