Regna
Jag fick igår en okänd planta av en vän, som i sin tur fått den från en vän. Hon gissade att det var en sorts släkting till hennes jakaranda (hon har en jacaranda mimosacae som växer så det knakar), medan jag tänkte att det såg ut som en mimosa. För att kunna sköta om den på bästa möjliga sätt så ville jag veta vad det var för en planta och vad den behöver för livsvillkor. För tillfället så ser stackaren väldigt klen och lite sjuklig ut.

Min jakt på nätet efter vad det kan vara ledde slutligen in mig på mesquite av sorten Prosopis pubescens som ser väldigt liknande ut som ung planta... eller så kan det vara en Calliandra surinamensis. Men den kan också vara något annat... så här ser den i alla fall ut:

Fler bilder finns i mitt album.

Den fäller ihop bladen på nätterna, men bryr sig tydligen inte så mycket om man pillar och petar på den. Det finns en liten tagg (eller kanske är det ett spätt skott) under varje förgrening.

Vem vet, det här kanske är en planta som är jättevanlig i blombutikerna, men jag kan inte minnas att jag har sett just denna tidigare. Är det någon som känner igen den? Vore väldigt tacksam för förslag.
maimiti
Den ser ju väldigt "mimosa" ut wink.gif
Sulawesii
Jag tänker på indigofera australis när jag ser bladen. Fick upp en sån från frö för ett par år sedan, men, jag hade död på den rätt snabbt..... synd, för den blir fin!!
bild
eml
Tamarind (Tamarindus indica) kanske... den fäller ihop sina blad på nätterna.
zaaritha
Definitivt en tamarind! Har en så´n.
Nu undrar jag , kan man ha den utomhus i sommar?
Fenja
Tamarnindens vetenskapliga namn är Tamarindus indica och är ett städsegrönt träd som växer vilt i det torra Afrika och Indiens stäpper. Trädet blir i sina hemtrakter 30-35 m högt, varför det är svårskött som krukväxt. Ge den en ljus och solig plats, plantera i en rymlig kruka och låt jorden torka ut mellan vattningarna. Beskär det varje vår för att reducera storleken på plantan. Helst vill den stå på en inglasad balkong eller i en vinterträdgård, om sommaren gärna även ute (var försiktig med brännskador om försommaren, vänj den långsamt vid solljuset).
Mvh
Fenja
wolkenkrabber
är inte tamarinder grövre?, den där får mig att tånka på "sophia" eller hur det stavas, dom är taggiga också
Regna
Tack för alla snälla svar, det såg väldigt mycket ut som en tamarind när jag letade efter bilder nu. Blev övertygad ett tag och gladde mig åt tipsen, tills jag tittade närmare... hoppsan vad många olika undersorter av ökenträd det finns som ser så förvillande lika ut. sad.gif

Så här ser bladen ut nu i alla fall efter mörkrets inbrott:

Jag letar vidare. Försöker låta plantan torka ut lite, ser hur den reagerar till det, om den kanske mår bättre.

Zaaritha, ser din tamarind ut som ovan när den fällt ihop sig om natten? Är bladstjälkarna samlade parvis eller sticker de ut varannan gång?
zaaritha
Ja jag tycker då att de är samlade parvis.Ja, min tamarind ser ut så.
Var just o kollade på den, men i kväll har den ej fällt ihop bladen!
Undrar varför den gör lite olika . Ibland är bladen helt nerfällda, men --som
nu-- ej ihopfällda!
mari_tres
Jag tror att jag har precis en sådan som du har bild på, men jag har ingen aning om vad det är =) Dock vet jag att det är plant från frö som jag plockade på Kanarieöarna eller Kreta, och att det defenitivt var ett träd. Tror att det kan ha varit de som jag under en senare vistelse på samma plats såg hade stora vackra blå blomställningar wub.gif Var inne på funderingar kring Jakaranda ett tag, men släppte dem, minns dock ej varför...
Regna
Min växt tål i alla fall inte uttorkning. En hel del av bladen skrumpnade ihop istället för att bara gulna när jag lät jorden torka ut lite. Men den lever fortfarande, den fick en massa skjuts när jag planterade om den och genomvattnade jorden rejält, och den har skjutit ut några nya centimeterlånga skott bara det senaste dygnet.

Vid det här laget har jag tamarind (tack alla snälla som hjälpte till), Calliandra surinamensis och Albizia lebbeck på min lista över troligaste växtval. Drar mest åt albizian nu (tål inte uttorkning, måste ha fuktig jord) baserat på hur plantan växer, men jag lär nog inte veta säkert förrän plantan blir stor och blommar. Den här bildsidan var dock gullig: Albizia lebbeck, från frö till kaxig liten planta.

På The Plants Database hittade jag en begränsad lista över Mimosacae-familjen, sen har jag hittat ett större släktträd annorstädes dock utan bilder. Väldigt många av dessa fäller ihop bladen på nätterna. Att det skulle finnas så gott om dem som alla ser nära på identiska ut. blink.gif Här trodde jag att det skulle vara en hyfsat lätt identifiering.

Jag tror i alla fall att min lilla klena sak kommer att klara sig nu.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon