Vad skall man ge sina unga äppleträd (3-4 år gamla) för att dom skall utveckla sig bäst och snabbast.
Jag har sett att man kan sätta vissa blommor (honungsfacelia) runt äppelträdets ytterkant. Men det gäller väl mest större träd?
Om jag vattnar med nässelvatten vet jag att bladmassan tar sig bra...men hur blir det med blomningen.
Jag har funderat på "cannapaska" som vi säger här i Finland. Hönsskit som finns att köpa på påse i trädg.butikerna.
Någon med erfarenhet av bra äppelgödning?
Sedan vill jag uppmana ALLA att sätta äpplekärnor varje gång ni äter äpple :-)
Jag har snabbt fått upp 12st. 3 cm plantor (påca 1 vecka) Bara genom att lägga kärnorna på jorden efter dagens lunchäpple.
Jag har läst boken Om Svenska Äppelsorter, och dom flesta av våra bästa äppelsorter idag, har inte kommit från någon planerad korsning. Utan oftast genom att någon helt enkelt satt en äppelkärna 'på skoj' i en kruka.
Varför skulle vi inte kunna få fram nya sorter på samma sätt idag. Jovisst tar det tid...och det mesta blir väl inget bra av... men möjligheten att ympa in en fin kärnymp på bra grundstam längre fram, borde ju inte avskräcka någon från att pröva.
12 plantor x 52 veckor = 624 plantor om året... ganska stor sannolikhet att någon några har chansen att bli bra... :-)
Mvh /Bengt :-)
--------------------
Mvh /Bengt, bor i Kyrkslätt Finland zon1 (=2-3 i Sverige) Tips! Spara dina äppelkärnor i blomkrukor... för senare utplantering på hösten! :-) ...det gör jag och hoppas på ny god äppelsort om ca. 5-10 år
|