bdp003
Vad skall man ge sina unga äppleträd (3-4 år gamla)
för att dom skall utveckla sig bäst och snabbast.

Jag har sett att man kan sätta vissa blommor (honungsfacelia) runt äppelträdets ytterkant. Men det gäller väl mest större träd?

Om jag vattnar med nässelvatten vet jag att bladmassan tar sig bra...men hur blir det med blomningen.

Jag har funderat på "cannapaska" som vi säger här i Finland.
Hönsskit som finns att köpa på påse i trädg.butikerna.

Någon med erfarenhet av bra äppelgödning?

Sedan vill jag uppmana ALLA att sätta äpplekärnor varje gång ni äter äpple :-)

Jag har snabbt fått upp 12st. 3 cm plantor (påca 1 vecka)
Bara genom att lägga kärnorna på jorden efter dagens lunchäpple.

Jag har läst boken Om Svenska Äppelsorter, och dom flesta av våra bästa äppelsorter idag, har inte kommit från någon planerad korsning.
Utan oftast genom att någon helt enkelt satt en äppelkärna
'på skoj' i en kruka.

Varför skulle vi inte kunna få fram nya sorter på samma sätt idag.
Jovisst tar det tid...och det mesta blir väl inget bra av...
men möjligheten att ympa in en fin kärnymp på bra grundstam längre fram,
borde ju inte avskräcka någon från att pröva.

12 plantor x 52 veckor = 624 plantor om året...
ganska stor sannolikhet att någon några har chansen att bli bra... :-)

Mvh /Bengt :-)
KURT
De flesta fruktträd mår bra av att få lite mindre med kväve och mera kalium . Så man kan ge frukträden vedaska om man har (inte mer än ca 1 liter per kvm).
Cilla
Vill man ha snabba resultat kan man gödsla som de gör i plantskolorna - flytande näringslösningar som är många gånger starkare än vad som rekommenderas. Många butiker som har träd i kruka brukar ge 4% gödning i varje vattning hela säsongen. I trädgårdar brukar man säga att gödsling efter midsommar riskerar att ge dålig avmognad på träden så att de blir köldkänsliga. Har man flera ungträd kan man alltid experimentera sig fram.

Själv vill jag inte ha konstgödsel i trädgården och vill dessutom ha jordförbättring i samband med gödslingarna så jag
- lägger kogödsel i markerna kring de unga fruktträden på våren
- sår gröngödslingsväxter där (unga träd behöver det lika mycket som äldre)
- håller gräs borta under kronorna där det fungerar och där träden ser ut att behöva det
- gör en flytande blandning av vatten, nässlor, hönsgödsel, kogödsel och aska om jag har någon som legat ute ett tag och vattnar kring träden med det.

Men jag är också ute efter att öka gödselgivorna och funderar på att experimentera med nytt nästa år.
bdp003
- gör en flytande blandning av vatten, nässlor, hönsgödsel, kogödsel och aska om jag har någon som legat ute ett tag och vattnar kring träden med det. /Cilla

Tack för alla tipsen.
Det var en rejäl hästkur du ger dom Cilla.
Den skall jag pröva.

Jag har ingen aska.
Men i soprummet finns hur mycket tidningar som helst...

Kan alltid bränna av några 100 dagstidningar.
Det räcker väl ett tag ...:-)

Cilla 4% gödning säger du...vet du vad den består av?

Mvh /B
Jan af Lisö
Det jag ger mina (vet inte om det är 100% rätt, men så gör jag):

I april: 100 gram blåkorn, 100 gram kornad kalk och 1/3 säck kogödsel plus tar bort gräset under hela kronan.
I augusti: 100 gram PK gödsel.

Träden är 2 - 5 år gamla, hittills verkar att det har funkat.
I april i år sådde jag för första gången gröngödningsväxter under 2 av träden, men har inte sett något resultat ännu !!!!
Hannele
CITAT (Jan af Lisö @ 09-06-2004, 14:13)
I april i år sådde jag för första gången gröngödningsväxter under 2 av träden, men har inte sett något resultat ännu !!!!

Har du plöjt ner grönsgödselväxterna redan?
Kväve ska man inte ge till träd efter midsommar,
så det är väl hög tid att gräva ner det gröna nu?
Cilla
Jag känner inte till sammansättningen i blåkorn, det finns väl olika varianter. Den som strös på gräsmatta tittade jag på en gång och den var helt fel för träd.

Att ge träden kväve i form av gröngödsling eller grönväxter efter midsommar är nog ingen fara, inte ens i Norrland. Det tar tid innan växterna bryts ned och det brukar inte finnas risk för kväveövergödning med gröngödsling.

Jan - resultaten du ser av gröngödsling om du redan har haft området under kronorna öppet under flera år blir att du när du myllar ned de uppväxta växterna märker hur maskar och andra jordevarelser börjar arbeta i jorden högre upp. De hämtar materialet och både närings- och syresätter på de nivåer där träden har sin näringsupptagning.

Om du jämför med de gödselgivor du gav förut innan gröngödslingen - hur ser skillanderna ut? Hur hade träden vuxit så här års förra året och nu? Hur såg jordstrukturen och livet i jorden ut förra året och nu?
Jan af Lisö
Cuilla, jag har planterat gröngödslingsväxterna för ca 5 veckor sedan och de har knappt kommit upp, ännu. Så det är för tidigt att avlägga någon rapport. Hoppas se någon förbättring inför nästa år.

Jag måste erkänna att jag har inte tittat så noga på jordstrukturen, mm. Jag skriver upp hur mycket träder växer per år och om det ser bra ut, ev insektsangrepp, etc. Men som sagt, det kommer att ta mig några år innan jag kan dra några vettiga slutsatser.

Skulle jag kunna ersätta blåkorn med gröngöslingsväxterna vore det ett klart plus.
Cilla
OK, men då har du redan ett tecken. Om gröngödslingsväxterna torkar ut, inte blir högre än någon decimeter eller inte kommer upp alls
- har du för torrt och/eller magert för trädet, antagligen pga för lite mull i jorden. Mylla ned ett par säckar brunnen häst- eller kogödsel och så igen (man kan så gröngödsling i juli också)
- har du för sammanpackad jord. Räfsa och lufta och så i gröngödsling igen.
MRLINDELL
Det finns Lindar här som man gött och de spricker. Blir det inte lika dant med vilket träd som helst om man driver dem för hårt?

Är det inte viktigare att gräva och dränera rätt, ge rätt sorts jordblandning och gräva ett betydligt större hål än vad som rekommenderas som minimum.

Att gräva ett hål dubbelt så stort som rotklumpen räcker inte. Jag gräver 1m djupt och ca 80 cm i diamater. Lägger sedan en halv kärra sand/grus i botten innan jag börjar lägga jord/torv. Mina träd växer nästan för fort utan gödning. Ingen gödning i världen kan rädda en mindre bra plantering.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon