Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V  < 1 2  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Lera att blanda i sandjord, Kan ni tipsa?
          andreas i uppsal...
          Inlägg 13-06-2004, 23:45
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 1 664
          Medlem nr: 1 962

Nu har jag fixat lerjorden tongue.gif idag plantera jag 4 växter.De fick dela på 150 liter torvmull och 20-25 kilo stinkande planteringsjord(vanlig säck). Näsyta gång något åker i jorden blir det ytterligare 150 liter torvmull. Nu ska jag nästan enbart använfda det. sand,trovmull, skånsk mylla ska det va biggrin.gif

Citera
          Malin Turinna
          Inlägg 16-06-2004, 09:29
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 69
          Medlem nr: 3 415

CITAT (Hannele @ 10-06-2004, 15:33)
          CITAT (Malin Turinna @ 10-06-2004, 15:24)
          Jag försöker men kan inte hitta artikeln på Äntligen trädgård. Har läst massor om växttak, men vill gärna läsa mer! Skulle du inte vilja maila länken till just den sidan?

Jag minns bara att jag såg, när Erik Blomqvist lyfte på sedum-mattan,
          för att visa den fuktighetshållande mattan under.
          Bra med Äntligen Trädgård är, att de visar massa nya fiffiga produkter, som man inte hört talas om.

Kolla länken jag gav, dom som säljer sedum-mattor.
          Den unika dränerings- och fukthållande matta heter FlorDepot.

Olika sedum-tak: http://www.terratec.se/minwebbplats/Uppbyggnad.pdf
          Detaljer: http://www.terratec.se/minwebbplats/Sedumtak.pdf

hmm... floor depot... ser riktigt bra ut, måste kolla in! Det är bara det att jag redan betalat ca 5.000:- för Grodan (stenullsmattan) men jag är inte alls nöjd, den dränerar och håller inte alls fukten så bra som jag hoppats.

Vem är Erik Blomqvist?

Undrar Malin som är SÅ tacksam för att ni verkar ha kunskaper och tips i detta lite udda ämne.

--------------------
          Malin i Stockholm

Citera
          Malin Turinna
          Inlägg 16-06-2004, 09:41
          Länk hit: #23

Medlem

CITAT (andreas i uppsala @ 14-06-2004, 00:45)
          Nu har jag fixat lerjorden tongue.gif idag plantera jag 4 växter.De fick dela på 150 liter torvmull och 20-25 kilo stinkande planteringsjord(vanlig säck). Näsyta gång något åker i jorden blir det ytterligare 150 liter torvmull. Nu ska jag nästan enbart använfda det. sand,trovmull, skånsk mylla ska det va biggrin.gif

Du, jag tänkte att ännu ett bra alternativ kunde vara att göra upphöjda trädgårdsland så att du inte behöver gräva ned den fina dyra jorden så djupt i äckel-leran. Då kan växterna få en bra bit finare jord innan de tar sig ned till leran med de djupaste rötterna.
          Djupgräv leran ORDENTLIGT på hösten, lägg gärna över all blast och sådant du får i form av gröngödsling i trädgården. Låt de stora lerkockorna ligga för att frysa sönder under vintern så har du en mer lucker grund till våren. Blanda ut bara lite med finjord och sedan på våren anlägg landet ovanpå till våren.

Kan det vara något?

--------------------
          Malin i Stockholm

Citera
          Malin Turinna
          Inlägg 16-06-2004, 09:50
          Länk hit: #24

Medlem

CITAT (Cilla @ 14-06-2004, 00:38)
          Kul med era växttak! Jag har lagt ett på lillstugan och hoppas att hinna lägga ett på storstugan i sensommar.

Jag har använt torv som fuktighetshållare och det har fungerat bra. VegTech har du säkert varit i kontakt med - de ligger i Småland men skickar gröntak och utrustning överallt i landet. De sår sina sedummattor, ängspartier mm i kokosmatta. För att lösa problemet med att mattorna glider ned vid större lutningar använder de en ståltrådsförsedd fibermatta.

På lillstugan med ca 25 graders lutning använde jag växter jag redan hade i marken och "sydde" fast dem i torvsäckarnas rutnät med hampasnöre. Billigare, mer arbetskrävande men lika effektivt.

Av deras sedumarter har två överlevt där jag testat att lägga dem på riktigt heta, torra ställen på marken. Om några dör ut kan man fröså i nya - eller helt fräckt lägga ut bitar av en matta ovanpå det som dött. På så sätt får man lite tjockare underlag också...

Ja Veg Tec känner mej vid det här laget, så även Garden Acquatica som säljer deras produkter i V-haninge.

Kokosmatta visste jag inte, det var ju en superidé. Nylonfibernät är det som de använder som armering. Det går att köpa en liknande (Vec Tec säljer inte sin) på Grdn. Aquatica, men den är fasligt dyr, 90:-m2 vilket skulle bli nästan 6.000:- för mitt lilla tak.

Jag är oroad för att sedummattan skall glida ner så jag har försökt att hitta olika lösningar för att armera den. Ännu är den armerad av gräsrötterna, för jag har sått sedumet på uppochnervända färdiga gräsmattor, men när gräsrötterna ger vika...? Ett litet hopp är att sedumrötterna växer ned i stenullsmattan och därmed armerar sig själva, men jag tror inte att dessa de minsta av sedumsorterna har såpass kraftiga rötter.

Har man inte nog att oroa sig för så kan man lätt skaffa sig...

--------------------
          Malin i Stockholm

Citera
          Malin Turinna
          Inlägg 16-06-2004, 10:07
          Länk hit: #25

Medlem

CITAT (Hannele @ 10-06-2004, 15:33)
          CITAT (Malin Turinna @ 10-06-2004, 15:24)
          Jag försöker men kan inte hitta artikeln på Äntligen trädgård. Har läst massor om växttak, men vill gärna läsa mer! Skulle du inte vilja maila länken till just den sidan?

Jag minns bara att jag såg, när Erik Blomqvist lyfte på sedum-mattan,
          för att visa den fuktighetshållande mattan under.
          Bra med Äntligen Trädgård är, att de visar massa nya fiffiga produkter, som man inte hört talas om.

Kolla länken jag gav, dom som säljer sedum-mattor.
          Den unika dränerings- och fukthållande matta heter FlorDepot.

Olika sedum-tak: http://www.terratec.se/minwebbplats/Uppbyggnad.pdf
          Detaljer: http://www.terratec.se/minwebbplats/Sedumtak.pdf

TERRA TEC!!! Varför har jag inte pratat med dej förut??? Dom hade ju allt jag precis behöver!!! Jag har bara pratat med Veg Tech och de har inte all så mycket bra lösningar, framförallt INGEN lösning som fungerar på taklutning över 25 grader.
          Hmm.. måste jag börja om nu tro?

Jäklars! (betyder typ: Tack för tipset!)

--------------------
          Malin i Stockholm

Citera
          Tirre
          Inlägg 16-06-2004, 10:38
          Länk hit: #26

Medlem
          Antal inlägg: 225
          Medlem nr: 2 556

Erik Blomqvist är trädgårdsmästaren som planerar och gör "förvandlingsnumren" i "Äntligen trädgård".
          Den fukthållande mattan kommer mycket riktigt från TerraTec - förstahandsinfo från programmets producent...

Om man vill veta mer om just det som användes i programmet kan man maila till den här adressen:

torgny.terratec@telia.com

Lycka till med taket!

--------------------
          Tirre, zon 4

Citera
          Malin Turinna
          Inlägg 16-06-2004, 10:53
          Länk hit: #27

Medlem

CITAT (Tirre @ 16-06-2004, 11:38)
          Erik Blomqvist är trädgårdsmästaren som planerar och gör "förvandlingsnumren" i "Äntligen trädgård".
          Den fukthållande mattan kommer mycket riktigt från TerraTec - förstahandsinfo från programmets producent...

Om man vill veta mer om just det som användes i programmet kan man maila till den här adressen:

torgny.terratec@telia.com

Lycka till med taket!

...och jag som skrutit så med hur bra det är att vara utan TV (den gick sönder i våras och inte ersatts för det var så skönt utan, speciellt när man vill pyssla med annat) men åh vad jag är ledsen för att jag missat detta avsnitt av Äntligen trädgård och andra trädgårdsprogram.

Så du känner producenten... har han en video av sitt programavsnitt tro?

--------------------
          Malin i Stockholm

Citera
          MimE
          Inlägg 16-06-2004, 11:11
          Länk hit: #28

Medlem
          Antal inlägg: 426
          Medlem nr: 2 502

Andreas,
          Slipper du inte lerjorden i din nya trädgård? Den som låter så fin...

Malin (och ni andra),
          Vad är minsta lutningen man bör ha för att plantera på ett tak?
          Vi har ett gammalt förråd/uthus som vi måste göra om taket på och nu när ni pratar om era tak så blir jag så sugen.

/Mimmi

Citera
          Malin Turinna
          Inlägg 16-06-2004, 11:21
          Länk hit: #29

Medlem

CITAT (MimE @ 16-06-2004, 12:11)
          Andreas,
          Slipper du inte lerjorden i din nya trädgård? Den som låter så fin...

Malin (och ni andra),
          Vad är minsta lutningen man bör ha för att plantera på ett tak?
          Vi har ett gammalt förråd/uthus som vi måste göra om taket på och nu när ni pratar om era tak så blir jag så sugen.

/Mimmi

Åh, det går att ha ett alldeles platt tak! Men då måste du använda dig av ett annat underlag, ett som är superränerande. Gå in på www.vegtech.se
          Du ska ha "Nophadrain"

Om stommen på ditt förråd är någorlunda kraftigt kan du även anlägga ett Sedum-ört-matta eller ett sedum-ört-gräs-matta, de är ljuvliga, men tyngre!

Nu är du fast i takvegetationsträsket, jag lovar.

--------------------
          Malin i Stockholm

Citera
          Tirre
          Inlägg 16-06-2004, 12:02
          Länk hit: #30

Medlem

CITAT (Malin Turinna @ 16-06-2004, 11:53)

Nja, känner och känner... Har kontakt med honom i mitt jobb, så jag ringde helt enkelt och frågade.
          (Programmet har ju ingen egen hemsida på tv4.se - vilket är helt obegripligt! - så infon fanns inte där, såg jag när jag gick in för att kolla.)

Videokopior lämnar TV-kanaler inte ifrån sig utan att ta betalt. Rätt mycket betalt, dessutom.

--------------------
          Tirre, zon 4

Citera
          Tirre
          Inlägg 16-06-2004, 12:06
          Länk hit: #31

Medlem

CITAT (Malin Turinna @ 16-06-2004, 11:53)

Nja, känner och känner... Har kontakt med honom i mitt jobb, så jag ringde helt enkelt och frågade.
          (Programmet har ju ingen egen hemsida på tv4.se - vilket är helt obegripligt! - så infon fanns inte där, såg jag när jag gick in för att kolla.)

Videokopior lämnar TV-kanaler inte ifrån sig utan att ta betalt. Rätt mycket betalt, dessutom.

--------------------
          Tirre, zon 4

Citera

2 sidor V  < 1 2
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 05-10-2026, 14:05

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon