På min kolonilott finns ett par gamla buskar med röda vinbär. De är troligen ganska gamla, och inte i något vidare bra skick, även om de gav bra med bär i höstas. Föregående ägare verkar ha inriktat underhållet på att binda upp nedhängande grenar men inte beskurit särskilt mycket, varför det är fullt av gamla grenar. En av buskarna funderar jag nu på om det skulle gå att stamma upp. En gren är ca 5 cm tjock men är väldigt krokig, den är även bevuxen med lavar men har ett antal friska skott i toppen, en annan gren växer nästan rakt upp, ser frisk ut men är bara ca 2 cm tjock. Busken är ca en halvmeter bred vid basen (alltså där grenarna kommer upp ur marken), de högsta kvistarna når upp till ca 1,8 meters höjd.
Det enda jag (tror att jag) vet om uppstamning av vinbär är att de behöver stöd, hela livet. Det är ju en nackdel, förstås.
Har någon några goda råd om vad som kan vara bäst? Går det att stamma upp den eller är det bättre att behålla den som buske och satsa på att beskära och föryngra? Kanske är det bästa rent av att byta hela busken?
--------------------
Alla morgondagens blommor gömmer sig i de frön som sås idag. Kinesiskt ordspråk
|