CITAT (anncharlotte @ 24-06-2004, 02:19)
Jag skulle tro att anledningen till att dom allra flesta inte låter sin hund springa vind för våg men gladeligen låter katten göra det är att hunden anses ha ett högre "värde" !
Så se till att höj katternas "status"ha din katt under uppsikt, för kattens skull !
Inser att detta kan vara svårt om man har en vuxen katt som i alla år fått gå fritt ute. att stänga in den är väl på gränsen till djurplågeri, men en kattunge som från början lärs att vara innekatt och gå ut i koppel eller inhägnad lider inte av det utan är just den lyckliga katt man vill ha. Och förhoppningsvis får man behålla sin katt oskadd under många år.
jag tror inte det har med "värde" att göra, snarare att en hund inte direkt är människoskygg (vilket katter är) och för att de väger ca 40kg mer+de skäller och är allmänt jobbiga.
alla innekatter jag har mött är elt knäppa i huvudet, inte riktigt normala enligt min åsikt. Kanske inte så konstigt eftersom de inte lever ett naturligt liv.
min katt var tvungen att vara inne i två veckor för några år sedan (skada) och de två veckorna var de jobbigaste i mitt liv (mjau mjau). innan tiden var slut ade han förresten lyckats öppna ett stängt fönster och ta sig ut

.
Jag personligen skulle aldrig kunna ha en innekatt för att jag tycker det är fel mot katten.