Jag är bara tvungen att dela med mig av lite fnitter!
Min lilla pålle har gjort sig illa. Inte är det kul när man längtat så länge efter att få börja rida igen. Precis som alla djurägare blir man lite orolig också att inte allt skall läka som det ska.
Ändå kan jag inte låte bli att skratta åt följande telefonsamtal med min bror.
Mitt i samtalet frågar han artigt hur det är med hästen. Jotack svarar jag. Den är lite justerad för tillfället för den har råkat ut för ett ball-tramp.
Kära bror ojar sig till min förvåning över att det var så smärtsamt för hästen. Lite förvånad blev jag allt eftersom min kära bror inte är vidare förtjust i hästar. Tänk att han kunde visa sådan sympati med min skadade häst.
Samtalet fortskrider och helt plötsligt frågar bror om det inte var ett sto jag hade. Jo svarar jag. Så tar det fem sekunder innan jag förstår vad han tänker på. Brorsan, hästen har gjort illa foten.
Efter ett par sekunder andas brodern ut. Sedan kommer frågan hur i h-e man kan döpa en kroppsdel som sitter på foten till balle. Ingen aning svarar jag. Dagens garv var det i alla fall.
Är det någon språkbegåvad som vet varför en del av hästens fot fått denna benämning?