Bettson
Jag är bara tvungen att dela med mig av lite fnitter!

Min lilla pålle har gjort sig illa. Inte är det kul när man längtat så länge efter att få börja rida igen. Precis som alla djurägare blir man lite orolig också att inte allt skall läka som det ska.

Ändå kan jag inte låte bli att skratta åt följande telefonsamtal med min bror.

Mitt i samtalet frågar han artigt hur det är med hästen. Jotack svarar jag. Den är lite justerad för tillfället för den har råkat ut för ett ball-tramp.

Kära bror ojar sig till min förvåning över att det var så smärtsamt för hästen. Lite förvånad blev jag allt eftersom min kära bror inte är vidare förtjust i hästar. Tänk att han kunde visa sådan sympati med min skadade häst.

Samtalet fortskrider och helt plötsligt frågar bror om det inte var ett sto jag hade. Jo svarar jag. Så tar det fem sekunder innan jag förstår vad han tänker på. Brorsan, hästen har gjort illa foten.

Efter ett par sekunder andas brodern ut. Sedan kommer frågan hur i h-e man kan döpa en kroppsdel som sitter på foten till balle. Ingen aning svarar jag. Dagens garv var det i alla fall.

Är det någon språkbegåvad som vet varför en del av hästens fot fått denna benämning?

laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Fenja
Sådant där är riktigt roligt när det händer!! biggrin.gif
Mvh
Fenja
gammelnalle
biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif

jag ballar ur av skratt !!!!! smile.gif smile.gif
yla
tongue.gif laugh.gif biggrin.gif hihihi
Gossen Ruda
Om jag fattat rätt så är ballen på hästen en avrundad köttig sak som kanske kan ge vissa associationer. Titta in på nedanstående sida, sök på "ball" under "uppslagsord".
svenska akademien
Annelie
Det var som när jag berättade för min manliga "stockholmske" vän att jag, efter ett hårt träningspass, hade en fruktansvärd träningsvärk i mina ballar... han tittade oförstående på mig och undrade om han kanske hade gått miste om något väsentligt när det gällde mitt "tillstånd" biggrin.gif

Som tvättäkta skåning tänker man inte alltid på att balle inte alltid betyder balle blink.gif rolleyes.gif tongue.gif
gammelnalle
CITAT (Annelie @ 28-06-2004, 22:06)
Det var som när jag berättade för min manliga "stockholmske" vän att jag, efter ett hårt träningspass, hade en fruktansvärd träningsvärk i mina ballar... han tittade oförstående på mig och undrade om han kanske hade gått miste om något väsentligt när det gällde mitt "tillstånd"  :D

Som tvättäkta skåning tänker man inte alltid på att balle inte alltid betyder balle   blink.gif  :rolleyes:  :P

förvisso haver jag bott några år i detta vårt sydligaste av våra landskap... ett mycket vackert dessutom...
men vad betyder "ballar" på skånska??? Jag antar att det är de kroppsdelar som man normalt sitter uppå??
wacko.gif blink.gif wink.gif sleep.gif biggrin.gif laugh.gif rolleyes.gif
yla
då jag är i skåne får jag inte säga pirra
wub.gif

så det aktar jag mej för rolleyes.gif
Annelie
CITAT (gammelnalle @ 28-06-2004, 22:18)
CITAT (Annelie @ 28-06-2004, 22:06)
Det var som när jag berättade för min manliga "stockholmske" vän att jag, efter ett hårt träningspass, hade en fruktansvärd träningsvärk i mina ballar... han tittade oförstående på mig och undrade om han kanske hade gått miste om något väsentligt när det gällde mitt "tillstånd"  biggrin.gif

Som tvättäkta skåning tänker man inte alltid på att balle inte alltid betyder balle   blink.gif  rolleyes.gif  tongue.gif

förvisso haver jag bott några år i detta vårt sydligaste av våra landskap... ett mycket vackert dessutom...
men vad betyder "ballar" på skånska??? Jag antar att det är de kroppsdelar som man normalt sitter uppå??
wacko.gif blink.gif wink.gif sleep.gif biggrin.gif laugh.gif rolleyes.gif

Så rätt så! Ett annat kärt namn är rumpan.. men det sägs ju i och för sig i singular - än så länge har jag bara en i alla fall även om den ibland känns som en hel ladugårdsdörr... Men den är i alla fall tudelad och således har jag två ballar tongue.gif

Och Wolfie.. jag lovar dig att du får pirra i Skåne med... rolleyes.gif
magiana
Här kommer ett till ord ur hästvärden.

En vit prick på hästens mule kallas för "snopp". Varför det heter så har jag ingen aning om. blink.gif
Bettson
Kära bror som inte gillar hästar har haft en ex-fru som fött upp hästar. Kanhända har detta något samband jag vet inte så noga.

I alla fall hade exets sto fått ett föl. Man skall ju typa in en häst i pappren och det kommer ut en besiktningsman som skriver upp alla färger och tecken på det lilla fölet.

Så anlände besiktingsmannen för att ta en titt på den lilla nyfödda. Bror möter honom på gårdsplanen och visar vägen till hagen. Han yttrycker sin upphetsning över att de fått ett stoföl med snopp. Det hade de verkligen inte väntat sig. Kan man registrera ett sådant?

Besiktingsmannen får stora ögon och förväntar sig förmodligen en medecinsk sensation. Hans förbluffade min när han påträffar ett alldeles välskapt stoföl med en liten vit fläck på nosen var obetalbar.

Den benämningen hade min lurige bror koll på i alla fall.
tongue.gif
yla
CITAT (Annelie @ 28-06-2004, 22:24)
Och Wolfie.. jag lovar dig att du får pirra i Skåne med... rolleyes.gif

wub.gif
thihihi
bra rolleyes.gif
mycket bra tongue.gif
MimE
CITAT (Bettson @ 28-06-2004, 21:49)
... Är det någon språkbegåvad som vet varför en del av hästens fot fått denna benämning?

laugh.gif laugh.gif laugh.gif

Jag kan nog ana en viss fysisk likhet...

Men är inte balle av samma ursprung som boll? Vilket skulle förklara en del.

Samtalet med bror din måste vara obetalbart. laugh.gif

/Mimmi
Fenja
Jag måste bara berätta, jag skickade en massa jordgubbsrevor till en av tjejerna här på Odla i våras. De packades i plastpåsar och fuktades en del... När hon skulle hämta ut paketet på posten så hade det givetvis läckt och allt var ganska blött och bedrövligt. Kassörskan räcker fram paketet med en min av avsmak och min odlavän säger glatt: Åh, ÄNTLIGEN, mina guldfiskar!!
Jag skulle bra gärna ha velat se det, kassörskan min nåtte ha varit obetalbar.
Mvh
Fenja
gammelnalle
CITAT (Fenja @ 28-06-2004, 23:24)
Jag måste bara berätta, jag skickade en massa jordgubbsrevor till en av tjejerna här på Odla i våras. De packades i plastpåsar och fuktades en del... När hon skulle hämta ut paketet på posten så hade det givetvis läckt och allt var ganska blött och bedrövligt. Kassörskan räcker fram paketet med en min av avsmak och min odlavän säger glatt: Åh, ÄNTLIGEN, mina guldfiskar!!
Jag skulle bra gärna ha velat se det, kassörskan min nåtte ha varit obetalbar.
Mvh
Fenja

biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif

inte speciellt svårt att stiga upp 0400 när man börjar dagen med att läsa så här roliga "insändare"

björn
Annelie
CITAT (Fenja @ 28-06-2004, 23:24)
Åh, ÄNTLIGEN, mina guldfiskar!!

biggrin.gif

Hihihihihiii
yla
kul me fiskarna hihi
lynx
Thihi

Härliga historier som lockar till skratt biggrin.gif

Bettson: Hoppas att ballen läker som den ska...?! unsure.gif

Jag har full förståelse för ridsuget och oron!

Lynxan
Ullet
biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif laugh.gif laugh.gif

Vilket skratt! Kul att hon fann sig hon med guldfiskarna. *fnissar* sedan detta med hästar..Själv sysslade jag i min ungdom med dessa underbara djur, medan intresset för killar kom så smått på sidan om. Min moster berättar att mina berättelser om hästar ibland tolkades som om det var manliga företräden som det gällde. När man diskuterade muskulösa bakdelar var hon inte alltid säker på om det gällde en man eller en häst. biggrin.gif
amaira
Tack för några härliga skratt laugh.gif

Bidrar med en gammal historia, om tjuren Hanniball som ville in till sin hjärtans-ko och tog sats och hoppade över taggtrådsstängslet.

Det gick inte så bra, utan han fastnade i staketet, och när han äntligen kom fram till kossan, hette han bara "Hanni", för resten satt på staketet...
Bettson
CITAT (Ullet @ 29-06-2004, 10:54)
biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif laugh.gif laugh.gif

Vilket skratt! Kul att hon fann sig hon med guldfiskarna. *fnissar* sedan detta med hästar..Själv sysslade jag i min ungdom med dessa underbara djur, medan intresset för killar kom så smått på sidan om. Min moster berättar att mina berättelser om hästar ibland tolkades som om det var manliga företräden som det gällde. När man diskuterade muskulösa bakdelar var hon inte alltid säker på om det gällde en man eller en häst. biggrin.gif

Ja nog kan man undra ibland.

När jag var ung så hette hästarna Silver Moon, Blackie, Pmpazzo och liknande.

Idag heter hästarna Bertil, Kalle, Johan, Alexander osv. När det talas om hästarna har man många gånger svårt att hålla reda på om det är pojkvännen eller hästen det talas om. laugh.gif
Fisan
När vi pratar om hästar så... Jag bara MÅSTE få skryta lite! smile.gif Mitt kära sto har äntligen blivit dräktig!! biggrin.gif biggrin.gif "Äntligen" för att vi försökte förra året men fostret resorberades. sad.gif Men nu så!!!
Fenja
Grattis, vad roligt, Fisan!! Men jag hittar inga trevliga hästbilder i ditt album.......? Vad är det för pålle, eller pålla var det väl?
Mvh
Fenja
Fisan
Jag har ju ingen digitalkamera! sad.gif Men gissa om den står högt på önskelistan.. Skatteåterbäringen hägrar!!! biggrin.gif tongue.gif

Min pålla är en islänning, 9 år o urmysig tölthäst!
gammelnalle
CITAT (Fisan @ 29-06-2004, 21:22)
Jag har ju ingen digitalkamera! sad.gif Men gissa om den står högt på önskelistan.. Skatteåterbäringen hägrar!!! biggrin.gif tongue.gif

Min pålla är en islänning, 9 år o urmysig tölthäst!

Camping på Island: TÖLTPLATS????
biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif
Fisan
Skulle väl eg höra hemma på definitioner, va?! tongue.gif
gammelnalle
CITAT (Fisan @ 29-06-2004, 21:56)
Skulle väl eg höra hemma på definitioner, va?! tongue.gif

jo men jag kom just på den... och den passade ju in.... men visst... det är ju inte för sent ännu (klockan är ju bara 2200....)

Fisan
CITAT
det är ju inte för sent ännu (klockan är ju bara 2200....)

Visst bara barnet!!
Fenja
Åhhh, sådana lärde jag mig rida på, i mitten av de glada sextiotalet! På de första som fanns i sverige, i Sandika utanför Östhammar! Min kompis utanför Kramfors har turridning på sådana. Lyckliga dig, hoppas skatteåterbäringen dykt upp tills bäbben kommer!!!
Mvh
Fenja
Fisan
Det är min första egna o första islänning. Lärde mig rida traditionellt, men nu har en ny värld öppnats! smile.gif
gammelnalle
CITAT (Fenja @ 29-06-2004, 22:19)
Åhhh, sådana lärde jag mig rida på, i mitten av de glada sextiotalet! På de första som fanns i sverige, i Sandika utanför Östhammar! Min kompis utanför Kramfors har turridning på sådana. Lyckliga dig, hoppas skatteåterbäringen dykt upp tills bäbben kommer!!!
Mvh
Fenja

På en
TÖLTPLATS ?????

Fisan
biggrin.gif biggrin.gif laugh.gif laugh.gif
lynx
CITAT (Fisan @ 29-06-2004, 16:57)
Mitt kära sto har äntligen blivit dräktig!! biggrin.gif  :D   "Äntligen"  för att vi försökte förra året men  fostret resorberades. sad.gif  Men nu så!!!

Grattis, vad härligt!! tongue.gif

Sånt kan ju vara lite trixigt ibland...

Får jag nyfniket fråga med vilken hingst...? biggrin.gif ...så där lite vid sidan av trädgårdssnacket...

Lynxan
Lars-Olof Arvids
Nu har jag skrattat mig igenom den här balla tråden. Kan det bli roliga missuppfattningar mellan folk från olika landsdelar kan det förstås bli det när man möter folk från grannländerna också. En kompis från Köpenhamn berättade en gång att han hade varit i Uruguay med en grupp nordiska akvarister för att se vad det fanns för fiskar där. Vid en lägerplats hade de gått ut åt varsitt håll och skulle sedan berätta för varandra vad de hade sett. En svensk hade sett grodyngel och en norrman rumpetroll. Köpenhamnaren blev lite fundersam, för han hade ju bara sett haletudser. Så småningom kom de dock fram till att alla hade sett samma sak!

Vi kan också ta historien om några svenska ungdomar som skulle åka taxi i Köpenhamn. "Kör oss till ett roligt ställe!" sa de glatt till chauffören. "Et roligt sted..." tänkte chauffören, och körde sedan till en kyrkogård. "Rolig" betyder nämligen "lugn" på danska och norska, vilket är ganska logiskt när man tänker på "orolig" som har samma betydelse i de nordiska språken.

Ännu värre var det med den norska damen som hade brutit benet och hamnat på ett svenskt sjukhus. Hon leds genom korridoren av två sjuksköterskor. "Ni verkar lite yr?" säger en av dem - varpå damen blir helt förnärmad. "Yr" betyder nämligen "kåt" i Norge och är alltså inget man säger till vem som helst.

Olle
alex
biggrin.gif laugh.gif Ganska roliga (den svenska innebörden av ordet) sådana där.
cic
CITAT (Lars-Olof Arvids @ 30-06-2004, 12:59)
Ännu värre var det med den norska damen som hade brutit benet och hamnat på ett svenskt sjukhus. Hon leds genom korridoren av två sjuksköterskor. "Ni verkar lite yr?" säger en av dem - varpå damen blir helt förnärmad. "Yr" betyder nämligen "kåt" i Norge och är alltså inget man säger till vem som helst.

*fnissar* Blev ju såklart ett missförstånd, men, vem vet, det kanske var ovanligt söta sköterskor.. wub.gif
gammelnalle
CITAT (Lars-Olof Arvids @ 30-06-2004, 12:59)
Vi kan också ta historien om några svenska ungdomar som skulle åka taxi i Köpenhamn. "Kör oss till ett roligt ställe!" sa de glatt till chauffören. "Et roligt sted..." tänkte chauffören, och körde sedan till en kyrkogård. "Rolig" betyder nämligen "lugn" på danska och norska, vilket är ganska logiskt när man tänker på "orolig" som har samma betydelse i de nordiska språken.

Olle

Ta det med ro så ni inte blir yr i ballen... förlåt... i bollen skall det vara...

sleep.gif sleep.gif wacko.gif blink.gif wink.gif
magiana
Fisan
CITAT (lynx @ 30-06-2004, 11:49)
CITAT (Fisan @ 29-06-2004, 16:57)
Mitt kära sto har äntligen blivit dräktig!! biggrin.gif  :D   "Äntligen"  för att vi försökte förra året men  fostret resorberades. sad.gif  Men nu så!!!

Grattis, vad härligt!! tongue.gif

Sånt kan ju vara lite trixigt ibland...

Får jag nyfniket fråga med vilken hingst...? biggrin.gif ...så där lite vid sidan av trädgårdssnacket...

Lynxan

Hingsten är Veigar frá Hófi , uppfödd av Johann Fridgeirson .Veigar blev godkänd förra året med mkt bra exteriörpoäng. Tyvärr gav inte ridbedömningen lika högt så han kom "bara" in i andra klass. Men han är bara sååå snygg o får bra resultat på tävlingar...

Så vi hoppas o tror på en töltmaskin smile.gif
gammelnalle
Mina arbetskompisar bara mobbar mej.... dom säger att TÖLTA och passgång är samma sak !!! Är det så?? isåfall töltar en kamel väl?
(inte kamelonten. ..... )
Fisan
Det är INTE samma sak! Islandshästar har fyra eller fem gångarter. En del saknar passen, en del inte...

Kamelen passar... smile.gif
gammelnalle
CITAT (Fisan @ 30-06-2004, 22:40)
Det är INTE samma sak! Islandshästar har fyra eller fem gångarter. En del saknar passen, en del inte...

Kamelen passar... smile.gif

men vad är då töltet??? Pass trav, skritt galopp TROR jag att har en viss aning om men tältandet, förlåt töltandet...

jag har förstått att det är nåt speciellt och att man liksom glider fram över den isländska barmarken...
Fisan
Det finns inget kort svar på din fråga, men jag ska försöka förenkla det lite.

Tölten har den här fotförflyttningen: vänster bak - vänster fram - höger bak - höger fram. Tre ben i luften o ett i marken. Den är fyrtaktig alltså o man kan beskriva takten att den låter typ "blackodeckerblackodecker" Känslan är att man sitter i mitten på ett gungbräde. Det rör sig fram o bak, men ryggen är relativt stilla.

Hoppas du blivit lite klokare.
smile.gif
gammelnalle
CITAT (Fisan @ 30-06-2004, 22:56)
Det finns inget kort svar på din fråga, men jag ska försöka förenkla det lite.

Tölten har den här fotförflyttningen: vänster bak - vänster fram - höger bak - höger fram. Tre ben i luften o ett i marken. Den är fyrtaktig alltså o man kan beskriva takten att den låter typ "blackodeckerblackodecker" Känslan är att man sitter i mitten på ett gungbräde. Det rör sig fram o bak, men ryggen är relativt stilla.

Hoppas du blivit lite klokare.
smile.gif

KLOKARE ????
knappast men
blackodeckerblackodecker
triggar mitt musiköra.... och
ja kanske ändå??

klokare? iallafall lite mer upplyst... och en mycket bra "illustation" hoppas att jag kan få använda den ......
Fisan
Sno du! Om man kan sno ord så? tongue.gif
*Felix matte*
Här kan du läsa lite om Tölthästar laugh.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon