På tal om tilltuffsade fågelungar, så har jag en liten berättelse som tilldrog sig för några år sedan.
Först var det en gråsparveunge (flygkunnig) som fastnat i ett nät jag hade över en kycklingbur (skydd mot skatorna). Den hade sprattlat och kämpat och såg livlös ut av utmattning.
La in den i en liten bur i mörkret i stallet men en skål med vatten och lite blött bröd, och så fick den vara ifred över natten.
Morgonen efter - jag trodde den skulle vara död - men den mådde prima! Släppte ut den, och den flög iväg mot stora lönnen.
Men innan den ens hunnit halvvägs upp i trädet, kom en vuxen sparv och mötte halvvägs, vände om i luften, och så flög de tillsammans sida vid sida upp i trädet!
Det gick på bara några sekunder, men var rörande att se!!!
I samma veva skulle jag se till grannens hästar när hon var bortrest. Utanför hennes stall skrek en eländig vilsegången kattunge, alldeles för liten för att vara ensam!
Visste inte vad jag skulle göra med den (kunde inte ta hem den av olika anledningar). Stängde också in den över natten, med mat och vatten, i en hästbox. Beredd att leta ägare eller polis eller vad som helst. I alla fall nån som kunde ta hand om den.
Nästa morgon när jag kom till stallet, stod Mamma Katt utanför stallet och väntade jamande. Det var bara släppa ut lilla rymligen och se dem försvinna hemåt.
De gick faktiskt hem! Ungen hade rymt och gått vilse (gått ganska långt faktiskt) när den lilla famlijen hade fått leka på gräsmattan för första gången. (vet att ägarna är bra djurmänniskor)
Känns lika skönt varje gång som jag kan lämna tillbaka ett djur till den som sköter om det bäst - djurmamman!
Alltid går det inte, med djurmamman menar jag.
En gång hade jag en höna som ruvade på ägg. Hon fick nog och gick, när det var en vecka kvar! Äggen var kalla när jag märkte det.
Hur som helst, jag la in äggen (tre st) i ugnen (!!!), satte bara på lampan (för lagom värme, som bör vara ca 40 grader). Det var högsommar och varmt i köket från början. En liten skål med vatten, för luftfuktighetens skull, och så lämnade jag det hela, med undantag för vänding av äggen två gånger om dagen.
En vecka senare, när jag kom hem från jobbet mitt i natten, PEP det ifrån ugnen!
Där fanns den allra sötaste nykläckta lilla svarta kyckling.
Det var första, men inte sista, gången som jag kläckt kyckligar i ugnen. Undra om jag är ensam om det...
--------------------
Zon 3, Mälaröarna utanför Stockholm. Fotoblog
|