Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V  < 1 2  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Lupiner - ogräs eller ..., Jag vill ha MASSOR med lupiner
          GrönAnna
          Inlägg 17-05-2005, 20:14
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 174
          Medlem nr: 2 778

Jag älskar mitt lupinhav! Det har fått sköta sig själv, för det är alldeles för många frökapslar att klippa av... Jag har fått rådet att slå det med lie när det blommat över, men eftersom jag ännu inte lärt mig denna sköna konst, så blev det inte av i höstas. Och precis som Oldwolfie skrev blev det ett fasligt knäppande när frökapslarna sprack upp! Nu är årets hav på väg upp, och det ser ut att vara lika mycket som förra året - minst!

--------------------
          Målet är ingenting, vägen är allt.
          GrönAnna

Citera
          Magdis
          Inlägg 17-05-2005, 21:42
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 8 694
          Medlem nr: 4 012

Så otroligt läckert med ett lupinhav! Ett sånt bara måste jag ha på baksidan neråt skogen. Tur att jag både förkultiverat och direktsått lupiner nu och i sommar ska de få sprätta iväg sina frön hur mycket de vill! hoppas att de gillar jorden också, den kanske är lite väl lerig. Vad gillar de för typ av jord, nån som har en aning?

Citera
          yla
          Inlägg 17-05-2005, 22:13
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 5 649
          Medlem nr: 208

förr slog jag alltid mitt lupin hav me lie o krattade
          men numera går jag på vintern o våren o tar av de torra stänglarna man orkar juinte lika mycke ju
          men de blir fint iallafall naturen kan själv

oså tror jag att dom e fleråriga för dom kommer tebax de finns ju vissa man gillar extra mycke o som man låter stå på speciella ställen o dom komme r lika troget som pioner o andra perenner

--------------------
          lev idag imorrn kan de vara försent
          min hemsida
          yla oldwolfie

Citera
          GrönAnna
          Inlägg 17-05-2005, 22:23
          Länk hit: #24

Medlem
          Antal inlägg: 174
          Medlem nr: 2 778

Det funkar säkert Norrbottens-Magdis! Hos mig är det tung lerjord, och det verkar de ju trivas i. Men jag undrar om lupinerna verkligen är särskilt kräsna? Man ser dem ju lite varstans, utmed vägrenarna brukar de ju vara fantastiska, fast miljön ser torr och mager ut. Det kanske är det där med bakteriefloran, som Diabolique skrev om?

--------------------
          Målet är ingenting, vägen är allt.
          GrönAnna

Citera
          Magnolia
          Inlägg 18-05-2005, 08:17
          Länk hit: #25

Medlem
          Antal inlägg: 220
          Medlem nr: 3 743

På min mammas sida är alla extremt ointresserade av trädgård. En enda lärdom om trädgårdsarbete har jag fått med mig därifrån: om du ser en lupin eller björnloka ska du göra vad du kan för att utrota den.

Det sitter fortfarande djupt rotat, men jag börjar vekna vad det gäller lupiner. Nu ryser jag inte bara av obehag när jag ser dem, utan tycker också att de är vackra. Det är ett framsteg för mig!

--------------------
          En trädgård! Lycka!

Citera
          anna.
          Inlägg 18-05-2005, 12:06
          Länk hit: #26

Medlem
          Antal inlägg: 241
          Medlem nr: 3 321

jag ska plantera lupiner snart... men jag har en pytteliten trädgård, är tricket för att förhindra översvämning att knipsa bort frökapslarna? unsure.gif

--------------------
          www.uglyelephant.se

Citera
          Irene_L
          Inlägg 18-05-2005, 13:07
          Länk hit: #27

Medlem
          Antal inlägg: 4 111
          Medlem nr: 5 006

Ibland kan det vara svårt att få lupiner att börja gro speciellt om man vill ha dom på ett speciellt ställe. Jag lägger då fröna i vatten ett dygn . Då brukar dom gro så snällt. tongue.gif
          Kommer det plantor på "fel" ställe tycker jag att det går lätt att ta bort dom, Jag tar också bort fröställningen innan den släpper iväg sina frön om jag inte vill att den ska sprida sig just där.
          mvh
          Irene

--------------------
          Irene sår och odlar i zon 3

Citera
          HildeQ
          Inlägg 20-05-2005, 11:42
          Länk hit: #28

Medlem
          Antal inlägg: 9
          Medlem nr: 5 828

Vi här mängder av vilda lupiner, blåa och rosa. Det är ju skillnad mellan blå och blå och rosa och rosa! Eftersom de blåa dominerar och gör att de rosa ser smutsiga ut, gräver jag upp alla rosa och flyttar dem.

Ifjor köpte jag 2 portioner trädgårdslupiner, sådde dem (efter blötläggning) och har nu ca 30 nya lupinplantor som snart kommer att bekänna färg. biggrin.gif

Hoppas på många ljusa och vita som jag tänkte plantera utmed husväggen; passar fint till falurött. Under takskägget kan det vara riktigt torrt men det klarar de tydligen galant (tjocka rötter).

Jag kan även tänka mig plantera några illröda bland de blåa. Eller några vita bland de rosa. Och så tänkte jag föröka dem jag gillar bäst med rotbitar. Tror ni det funkar? unsure.gif

]-[ildeQ

--------------------
          ]-[ildeQ

Citera
          yla
          Inlägg 20-05-2005, 13:48
          Länk hit: #29

Medlem
          Antal inlägg: 5 649
          Medlem nr: 208

lupiner ska gilla mager mark o vill inte ha för mycket näring därför är dom jordförbättare
          o mina lupiner kryper så sakta neråt hagen fö r jorden kanske blivit för bra uppe på toppen
          undrar vart dom ska ta vägen för i hagen gödslas de friskt av hästarna så dom kanske håller sej på slänten eller så kommer dom upp igen om ett tag rolleyes.gif

--------------------
          lev idag imorrn kan de vara försent
          min hemsida
          yla oldwolfie

Citera

2 sidor V  < 1 2
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 05-08-2025, 04:41

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon