Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V  < 1 2  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Hemma!, igen
          andreas i uppsal...
          Inlägg 16-07-2004, 10:03
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 1 664
          Medlem nr: 1 962

chicago hardy är jag inte ute efter längre. Den svenska tullen,friskförklaringsbevisen etc kostar för mycket. Jag ska få rotade sticklingar från ö-vik. Det lär jag klara mig bra på.

Ok, så vingården är alltså nystartad. De lär trivas väldigt bra där. Sol,värme och kalhaltig och riktigt fattig jord.Glöm inte att ta bilder.Jag älskar Öland

Citera
          alex
          Inlägg 16-07-2004, 16:42
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 298
          Medlem nr: 508

Fördelen med chicago hardy är det att en är troligen ungefär lika härdig som örnsköldsviksfikonen, samtidigt kan de ge massor mer av frukt, även ganska små plantor kan ge upp till 100 fikon, sedan om de är stora kan de ge mycket mer.

Och ja, jag skall inte glömma att ta bilder, får se om man kan komma över några roliga växter(gärna exoter) förutom vindruvor som jag har tänkt att ta massor av sticklingar av. De sorter jag har nu är: Zilga, Spulga, Sukribe, Dr schmiddtmanns sockerdruva, Blå Burgunder, Leon Millot, Frankenthaler, Himrod och Vanessa. Jag kommer i november att få 11 sorter till, nu är vi uppe i 20, och jag kan nu kanske ta massor av sticklingar av druvor så... kanske 22 druvsorter tills nästa vår, om de sticklingarna som jag tar tar sig. Jag kommer, som jag i tidigare inlägg har skrivit, att få bl.a. merlot i november, så jag kanske kan få ett antal plantor av den inom några år...
          Jag tog några sticklingar av Leon Millot förra året, en av dessa tog jag sticklingar av i år, och av den enda plantan fick jag 6 st sticklingar, som mår bra och om jag fortsätter så så kommer jag att ha massor av plantor snart...(6 upphöjt med t.ex 5=6*6*6*6*6=hm... ja ca 7000 plantor tror jag att det blir... så...

Tänk dig den föröknings takten!!

--------------------
          Mvh Alexander i Töreboda

Citera
          alex
          Inlägg 16-07-2004, 16:50
          Länk hit: #23

Medlem

Jag kanske inte kommer att få möjligheten att skriva mer nu förrän torsdag nästa vecka i värsta fall, nu ska jag nämligen åka till min sommarstuga och sen vet jag inte hur länge jag kommer vara där men åtminstone tills i morgon, och på söndag åker jag, kommer hem antingen på onsdag kväll(kanske till och med natt) från öland så jag kanske inte kan prata med er alla förrän dess, sköt om er!

--------------------
          Mvh Alexander i Töreboda

Citera
          andreas i uppsal...
          Inlägg 16-07-2004, 16:53
          Länk hit: #24

Medlem
          Antal inlägg: 1 664
          Medlem nr: 1 962

Ö.vik fikonen kommer från balkans höga berg där sommaren är väldigt lik våran. Chicago hardy behöver långa varma somrar, något som vi knappt kan ge dem. Därför är balkan fikonen bättre lämpade för oss.

Det ser ut att bli en stor vingård i din trädgård om några år. Kanske kommer vi sitta där framför bordet en kall vinterkväll och smutta på lite västgötavin samtidigt som man tänker på att den rekordvarma sommaren 2006 verkligen satt sina spår på vinet. tongue.gif

Citera
          alex
          Inlägg 17-07-2004, 20:30
          Länk hit: #25

Medlem

biggrin.gif Jo, det stämmer att fikonet chicago hardy normalt växer på platser med varmare somrar än oss, men om man har det mot en sydvägg kanske det får massor av fina fikon ändå... Ö-viks fikonen kommer som du säger från balkans bergtrakter, där sommarklimatet är mer likt vårat gämfört med USA där man odlar Chicago Hardy.

Kan jag få, byta till mig eller köpa sticklingar av dina Ö-viks fikon, när de har blivit lite större?

Jag har "bara" ca 20 plantor totalt, om man räknar med alla stcklingar jag har tagit som har tagit sig, jag kanske skulle kunna byta till mig Ö-viksfikonsticklingar mot någon liten vinplanta biggrin.gif ?

Om det går med alla mina druvplantor som jag har tänkt mig så kanske du faktiskt kan få västgötavin på bordet om några år, det enda problemet för mig är det att jag inte har mark, förutom tomtmark, som snart är full av vinplantor om jag får plantera för mina föräldrar var jag vill. Den tomtmarken jag har tror jag att jag får plats med ca 40 plantor på platser med bra odlingsförutsättningar. Men som jag har sagt i tidigare inlägg, så kan jag kanske plantera på släktingars och bekantas mark. (jag känner någgra som har några hektar biggrin.gif ...) Gärna vill jag plantera vid sjön som min sommarstuga ligger vid, därför att det i princip aldrig kommer frost mellan slutet i april till mitten av oktober, vilket ger vindruvor bra förutsättningar.

Funderar på att testa både Ö-viks fikon och chicago hardy, jag har nu brown turky(brun turkisk) och får nu se om den klarar av vintern, om inte kan jag kanske förvänta mig skott från marken nästa vår.

Förresten "vi" menar du oss eller satt din pappa och läste mitt inlägg då du skrev det biggrin.gif ...?

Från ett idag ganska varmt töreboda, med strålande solsken och 23grader varmt kl 18.30 på kvällen,

--------------------
          Mvh Alexander i Töreboda

Citera

2 sidor V  < 1 2
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 04-09-2025, 07:26

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon