I senaste Allt om Trädgård fanns det bilder från en trädgård i Småland (z5)som var helt oootroligt fin. Såg mycket naturligt "romantisk" ut. Lite törnros-stuk. Mycket rosa, pastellfärgade blommor (som jag har haft lite skräck för tidigare). Bl a Digitalis, Clematis, Temynta, Vallmo, Röd solhatt m m.
Kan någon ge mig tips hur jag ska kunna få en liknande variant fast bara i en enda rabatt (visst blir inte samma sak men vill försöka). Ska köra rosa-vit-pastell skalan men är så rädd att det blir för "prudentligt" och "tantvarning", för det är inte jag... Hur ska jag t ex plantera, i stora fält eller mera utspritt och återkommande? Vill gärna ha högväxande sorter och gärna någon buske alt mindre träd för att få lite höjd? Förslag?
Bor i zon 6 o rabatten är i vinkel ca 6 meter åt vardera hållen. Växterna jag hade tänkt mig är nedanstående, men nu vill jag gärna ha tips på fler av er (även buskar o mindre träd)!:
- Myskmalva - Temynta - Rosenflockel - Vallmo rosa o vit - Kärleksört rödbladig o "vanlig" - Röd solhatt - Isop rosa o vit - Lupiner rosa o vita - Rosenvial - Krollilja - Akleja rosa/vit - Tobak vit o rosa (låg o hög) - Löjtnants alt fänrikshjärta rosa o vit - Spansk näva ljusrosa
Vilka av ovanstående perenna är lätta att dra upp själv? Blir så dyyyrt annars...
Tacksam för tips!
/Karin i Sunderbyn
|