|
fiffigafrun
06-02-2003, 22:39
I senaste Allt om Trädgård fanns det bilder från en trädgård i Småland (z5)som var helt oootroligt fin. Såg mycket naturligt "romantisk" ut. Lite törnros-stuk. Mycket rosa, pastellfärgade blommor (som jag har haft lite skräck för tidigare). Bl a Digitalis, Clematis, Temynta, Vallmo, Röd solhatt m m.
Kan någon ge mig tips hur jag ska kunna få en liknande variant fast bara i en enda rabatt (visst blir inte samma sak men vill försöka). Ska köra rosa-vit-pastell skalan men är så rädd att det blir för "prudentligt" och "tantvarning", för det är inte jag... Hur ska jag t ex plantera, i stora fält eller mera utspritt och återkommande? Vill gärna ha högväxande sorter och gärna någon buske alt mindre träd för att få lite höjd? Förslag?
Bor i zon 6 o rabatten är i vinkel ca 6 meter åt vardera hållen. Växterna jag hade tänkt mig är nedanstående, men nu vill jag gärna ha tips på fler av er (även buskar o mindre träd)!:
- Myskmalva - Temynta - Rosenflockel - Vallmo rosa o vit - Kärleksört rödbladig o "vanlig" - Röd solhatt - Isop rosa o vit - Lupiner rosa o vita - Rosenvial - Krollilja - Akleja rosa/vit - Tobak vit o rosa (låg o hög) - Löjtnants alt fänrikshjärta rosa o vit - Spansk näva ljusrosa
Vilka av ovanstående perenna är lätta att dra upp själv? Blir så dyyyrt annars...
Tacksam för tips!
/Karin i Sunderbyn
Myskmalva, vallmo, lupiner, akleja och tobak är lätta att fröså. Temynta kan man köpa ett par plantor av på våren, sedan sprider de sig så det räcker och samma sak gäller spanknävan!! Resten kan man köpa ett par plantor och dela sedan. Krollilja brukar fröså sig själv om den trivs, men det tar några år innan fröplantorna blommar. Hur vore det med några mormors-buskrosor också, t.ex. i ändarna? Och tänk också på höstfägring och sätt dit något höstblommande, t.ex höstflox och dito aster.
fiffigafrun
07-02-2003, 09:06
Var kan man hitta plantor av vita krolliljor eftersom det tar så lång tid innan blommning vid frösådd? Tänke i o f s även ha de rosa/rostfärgade också...
Har du några tips på buskrosor?
Flox är inte de lite "badmösse-stuk" på dem, vill gärna ha lite mer "romantiskt" formade blommor? Finns det flera sorter kanske? Är de lätta att fröså?
Aster, kanske blommar för sent för z6?
Anders zon III
07-02-2003, 12:10
Låter som om det blir en vacker rabatt som kommer ta några år att finna sin blandning och form. Speciellt eftersom du är inställd på att så en hel del i stället för att köpa färdiga plantor.
Du kanske kan ta de snabba och lätta först för att ersätta vartefter med långsammare perenner så det inte blir glest i väntan på de andra. Dvs många tobaksplantor, vallmo och andra ettåringar i sommar, många aklejor och lupiner som blommar sommaren därpå osv.
Det är en trevlig sysselsättning att planera, utnyttja artiklar med bilder här på odla.nu och AoT och bildsökningen på google var det rätt nyligen jag började använda.
Förresten..."tantvarning", var det inte lite fräckt? :-) Smaken är VÄLDIGT olika, OM något är "tant" så är det väl klatschiga frodiga färger, á la Ulla Hasselmark, med orange, lila, rött och signalblått! OBS! Jag gillar henne och vad hon gör, men vi har olika behov!
Tycker däremot att din rabattidé låter finstämd, skir och poetisk!
Hej! På http://www.lillafiskaregatanstradgardsbuti...upp4/lilium.htm kan du hitta lökar av Vit krollilja. Höstaster blommar från september tills frosten kommer. Jag bor åxå i zon 6 och hos mej funkar den! Om du kollar på http://www.melandersblommor.se/Blommor/Hostflox.htm så får du se en, i mina ögon romantiskt rosa höstflox! Och de är dessutom lätta att fröså.
kerstin z5-6
07-02-2003, 13:56
 Alcea-Stockros Peaches and dreams,Digitalis-bägge romantiska och rosa -två åringar ,självsår sig K
Anders zon III
07-02-2003, 14:36
Oj, är det äkta blommor eller är de av silikon? (Förstår nu din klubb ´Schyssta lökar´...) Alcea-Stockros Peaches and dreams - inte romantiska tycker jag, däremot blomporriga!
kerstin z5-6
07-02-2003, 15:30
Anders zon III
07-02-2003, 16:24
Tänk så olika vi tycker... Den ser ju snarare rätt späd ut, lite poetisk liksom. Möjligen lite påminnande om sex om man nu går i såna tankar - men INTE porrig.
fiffigafrun
07-02-2003, 19:24
Tack för tipset om floxen, helt i min smak. Inte som de flox jag sett tidigare. Var hittar man fröer till denna mån tro?
Ang stil o smak så vill jag inte ha för "pråliga" blommor, mer skira o naturliga om ni förstår, inte överförädlade liksom.
Smaken är ju som baken och jag kanske inte ska bruka ordet "tantvarning" om vissa blommor, ursäktar mig där...
Eva i Skåne
07-02-2003, 22:09
Fänrikshjärtan är fantastiska till att bre ut sig. Kanske du kan få av någon bekant? Annars blir en liten planta en stor tuva snabbt. Blommorna är visserligen ganska oansenliga, men den blommar hela sommaren till skillnad från löjtnantshjärtan. Den trivs bäst halvskuggigt.
CITAT (fiffigafrun @ 07-02-2003, 19:24) Tack för tipset om floxen, helt i min smak. Inte som de flox jag sett tidigare. Var hittar man fröer till denna mån tro? Impecta säljer en fröblandning i nyansrik färgskala som de kallar "New Hybrids". 30 frön för 16:20. Den skulle jag testa om jag var som du! Eller "Century Hybrids" i de nyaste färgerna, från Rockdala, 35 frön för 25:-
fiffigafrun
08-02-2003, 12:50
Betty! Var in på Rockdalas hemsida men de hade ju ingen frökatalog på nätet tyvärr... Har surfat runt överallt för att hitta fröer till höstflox Phlox Paniculata "Bright Eyes" o prickflox Phlox Maculata "Alpha". Vill inte ha dessa floxsorter som ser ut som badmössor utan de mer skirare varianterna...
Däremot hade Zetas i Sthlm dessa i sin plantkatalog men då måste man ju köpa färdiga plantor. Även vit krollilja hade de, men hur sjutton får man tag i dessa plantor när man inte bor i Stockholm?
Rosenvial & temynta har jag frösått, med MKT gott resultat! Massa trevliga plantor, varav en hel del i oväntade färger... *fånler*Bland annat så fick jag en rosenvial i äppelblomsfärg: helt underbar!!! De allmänna fröfirmorna har fröer! Kärleksört behövs det inte många plantor av, för att snabbt få ett bestånd, de svarar utomordentligt gott på delning, fast nog tycker jag att den röda sorten växer långsammare än den gamla hederliga gröna! Astillbe finnes oxå i många sköna rosa nyanser, den borde oxå platsa i en rosa rabatt, tycker du inte... *le* Frisk planta.
Mariann
10-02-2003, 08:11
Mynta. Tog det så lång tid som 40 dagar för de att gro? Hur gjorde Du? Blötlade i hur länge? Mina har bara dragit övernatt, kan undra om de var för lite.
Näe... DE första grodde efter redan ngn vecka, kanske lite längre. Jag hade oxå mina blötlagda över natten. Mina fröer kom från weibulls & jag fick fler plantor än vad påsen utlovade!  När sådde du dina?
Mariann
12-02-2003, 07:29
Nyss, det kan väl vara 4-5 dagar sedan. Jag köpte mina från Plant of distinction, dessa ska vara rosa aktiga, shell nått hette dom. Jag har en påsa blandade färger som ska komma. Vill gärna få fatt på splendens/röd och vita till min vitarabatt. Hoppas den påsen lyckas.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|