Odlar inte på balkong, men på en otroligt varm, vindstilla och solig altan. Själv tycker jag det mesta går att odla, det som är viktigast är att man har rejäla odlingskärl som inte torkar ut för snabbt. Det finns även rejäla odlingskärl med vattenreservoar ifall man vill kunna åka bort ett par dagar utan att behöva någon som vattnar.
Växter som brukar fungera i soligt läge är kryddor som: Timjan, isop, lavendel, dragon, curryört, myntor. Kan du skugga lite med ex. en väv så borde också basilika gå bra, de gillar värme, men mina plantor har blivit finast om de inte suttit i gassande sol. (OBS! Basilika är oerhört köldkänsliga så ställ inte ut dem för tidigt på säsongen)
Pelargoner, silvriga och ludna utplanteringsväxter som ex. rabatteternell, petunia.
Grönsaker som ex. tomater, paprika, chilipeppar brukar gå utmärkt, måste dock ha stora odlingskärl. Tomatplantorna bör sättas i kärl på ca 15-20 liter. Troligtvis kan det även gå bra att odla störbönor, blomsterbönor om man har rejäla kärl som håller jämn fuktighet.
Sedan finns även patioväxter som ex. änglatrumpet (måste ha mycket stor kruka med tiden), nerium, olivträd problemet med dessa i lägenhet är att de bör övervintras svalt och ljust.
I en stor kruka kan nog även känguruäpple gå bra, den går bra att så och den kan bli en jättestor planta bara över sommaren.
Bild känguruäpple från Impectas hemsida (OBS! Känguruäpple är giftig, mycket väl mogna frukter ska dock inte vara giftiga men efter vad jag läst ska de inte vara speciellt goda)