Annie2
Hejsan, min balkong ser lite bedövlig ut efter förra årets mindre katastrof med kryddväxter som aldrig riktigt tog sig. Vad ska vi hitta på iår?

Min balkong har ganska hysteriskt söderläge, så det får vara växters om tål både värme och torka, om det blir en fin sommar tongue.gif . Har börjat kika på fröhyllan i min affär, men vet inte vad jag ska välja.

Vad ska ni ha på era balkonger i sommar, vad har ni för läge?

Annie
Åsa, mälardalen zon 2
Odlar inte på balkong, men på en otroligt varm, vindstilla och solig altan. Själv tycker jag det mesta går att odla, det som är viktigast är att man har rejäla odlingskärl som inte torkar ut för snabbt. Det finns även rejäla odlingskärl med vattenreservoar ifall man vill kunna åka bort ett par dagar utan att behöva någon som vattnar.

Växter som brukar fungera i soligt läge är kryddor som: Timjan, isop, lavendel, dragon, curryört, myntor. Kan du skugga lite med ex. en väv så borde också basilika gå bra, de gillar värme, men mina plantor har blivit finast om de inte suttit i gassande sol. (OBS! Basilika är oerhört köldkänsliga så ställ inte ut dem för tidigt på säsongen)
Pelargoner, silvriga och ludna utplanteringsväxter som ex. rabatteternell, petunia.
Grönsaker som ex. tomater, paprika, chilipeppar brukar gå utmärkt, måste dock ha stora odlingskärl. Tomatplantorna bör sättas i kärl på ca 15-20 liter. Troligtvis kan det även gå bra att odla störbönor, blomsterbönor om man har rejäla kärl som håller jämn fuktighet.
Sedan finns även patioväxter som ex. änglatrumpet (måste ha mycket stor kruka med tiden), nerium, olivträd problemet med dessa i lägenhet är att de bör övervintras svalt och ljust.

I en stor kruka kan nog även känguruäpple gå bra, den går bra att så och den kan bli en jättestor planta bara över sommaren.

Bild känguruäpple från Impectas hemsida (OBS! Känguruäpple är giftig, mycket väl mogna frukter ska dock inte vara giftiga men efter vad jag läst ska de inte vara speciellt goda)
habanero
Hej!

Vi har syd/öst-läge på vår balkong. På sommaren har vi sol fram till två ungefär.

Hos oss odlas bara chilipeppar. Med undantag för en liten kruka med jordgubbar och smultron.

En länk till vår hemsida

Hälsningar
Mats
abborrmaster
tomater i mängder såklart rolleyes.gif

/Simon
Sylvia
Om du går o kikar på fröhyllan så kika efter murbinka, silvernjurvinda, doroteablomma, praktportlakka, solvisare, pysslingskrage och andra soltåliga växter. Alla fröna finns visst att köpa hos Weibulls t.ex.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon