Rätt ofta får jag mail där illustrationerna inte är medskickade, istället är det tomma ramar som väl ska fyllas med bilder från webben.
Jag brukar av princip aldrig direkt öppna reklam-mail som jag misstänker eller vet av erfarenhet innehåller länkade bilder. Och jag vet att det är en hel del andra personrer, som av sparsamhet endast snabbt laddar mer mailen och sedan genast kopplar ner.
Om man sedan öppnar, finner man t.ex. bl.a. texten:
CITAT
The following message is presented as a special offer to
123Greetings.com users.
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Dear 123Greetings.com user,
...och 8 tomma bildramar. Det känns inte alls som ett positivt "specialerbjudande", tvärtom.
Istället känns det som om de försöker "kapa" ens dator för att hämta stoff varifrån man inte alls är intresserad att surfa självmant.
Eller om man inte fattar vad som är "fel" så blir man bara irriterad över att de skickar ut mail som det väsentliga fattas i.
Det skulle också kunna tänkas att mottagarna får för sig att det rör sig om något konstigt virus-mail, när man ser den knasiga layouten och märker att datorn försöker koppla upp sig mot ens egen vilja.
Kallas tekniken med reklam-mail med inlänkade bilder för något särskilt?
Personligen tror jag att utskicken av den typen riskerar få effekt typ det gamla ordspråket "den som gapar över mycket, mister ofta hela stycket"....