På www.livsmedelssverige.org finns att läsa följande om clementiner:
""Den grupp av frukter som ofta kallas "småcitrus" omfattar en hel rad apelsinliknande produkter varav den mest vanliga i Sverige är clementinen. Frukterna omfattar olika varianter av mandariner eller korsningar mellan mandariner och andra citrusarter.
Stamformen av mandarinen kommer från ön Mauritius. Dessutom är två andra varianter kända, tangerinen, som härstammar från Nordafrika och uppkallats efter urskeppningshamnen Tanger, och satsuma, som härstammar från den japanska ön Kiushu. Dessutom finns ett stort antal korsningar mellan mandariner och andra citrusarter. Frukterna är mindre, sötare och mer aromatiska än apelsiner. Skalen är tunna och lätta att skala av. ""
Är det nån mer än mig som stör sig på alla dessa hybrider? Syftet med dom måste ju enbart vara för lönsamhetens skull. Sen att smaken och perfektionismen går förlorad, det struntar producenterna i.
Jag kan till viss del förstå varför man tar fram hybrider, t ex för att dom ska tåla längre transportsträckor osv men det får inte gå till överdrift.
Men det finns ju mängder av hybrider i växtvärlden så det kanske inte är något nytt men det tål att tänkas på tycker jag iaf .
--------------------
Zon II
|