Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V  < 1 2  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Måste phaleanopsisar stå i sol?
          Orchid
          Inlägg 11-08-2004, 20:11
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 490
          Medlem nr: 3 919

Vilket fönster är det lämpligaste fönstret för en phaleanopsis att stå i?

--------------------

"Be the difference that makes the difference, you are the difference"

Citera
          Nymphaea
          Inlägg 12-08-2004, 07:41
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 98
          Medlem nr: 2 650

Det beror på årstid, var man befinner sig och hur ljuset utifrån når fönstret (+ hur väl man har putsat föntstret rolleyes.gif ).

Östfönster brukar alltid fungera om det inte står ett stort dräd precis utanför (eller liknande).

Norrfönster kan mycket väl fungera bra under sommaren, då ljuset är starkt i intensitet.

Jag har många av mina orkidéer (något mer än hälften) stående i söderfönster eller en bit in i rummet i fönster åt söder (lite olika ljuskrav/ljuskänslighet).

Söderfönster är bra på vinterhalvåret. Det är mörkt i Sverige då och solen är inte så stark mot växterna.
          Jag brukar klanta mig och alltid råka bränna en phal. eller liknande vid vårkanten, då ljuset blir starkare igen (och bränns!).

Befarar man att ljuset blir för starkt kan man sätta något slags solskydd för bladverket.

--------------------
          Markus från Norrköping.
          Orkidésidan!

Citera
          *Erika*
          Inlägg 12-08-2004, 11:00
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 36
          Medlem nr: 2 924

Hmm... Tror inte jag har några orkidéfingrar... sad.gif Ett par knoppar har slagit ut på phaleanopsisarna, men en 3-4 st har torkat ihop och ramlat av... Jag har vattnat efter konstens alla regler och den som stod lite mörkt gjorde jag plats för i ett österfönster efter någon dag. Igår upptäckte jag att några av kronbladen på den flyttade orkidéen lixom krullar ihop sig på högkant... huh.gif

Dör de ifrån mig redan, efter bara en vecka, eller är det sviter av att fått flytta från det lugna livet i blomsteraffärens höga luftfuktighet till den lite torrare tillvaron hemma hos mig?

Bladen är spänstiga och efter vad jag kan se genom krukan är rötterna gröna och fina...

// Erika

Citera
          kristerh
          Inlägg 12-08-2004, 11:15
          Länk hit: #24

Medlem
          Antal inlägg: 6 646
          Medlem nr: 3 128

CITAT (*Erika* @ 12-08-2004, 12:00)
          Hmm... Tror inte jag har några orkidéfingrar... sad.gif Ett par knoppar har slagit ut på phaleanopsisarna, men en 3-4 st har torkat ihop och ramlat av... Jag har vattnat efter konstens alla regler och den som stod lite mörkt gjorde jag plats för i ett österfönster efter någon dag. Igår upptäckte jag att några av kronbladen på den flyttade orkidéen lixom krullar ihop sig på högkant... huh.gif

Dör de ifrån mig redan, efter bara en vecka, eller är det sviter av att fått flytta från det lugna livet i blomsteraffärens höga luftfuktighet till den lite torrare tillvaron hemma hos mig?

Bladen är spänstiga och efter vad jag kan se genom krukan är rötterna gröna och fina...

// Erika

Ibland kan de protestera om man flyttar dem när de blommaroch då fälla knoppar, de kommer nog igen.
          krister

--------------------
          kristerh zon 2-3

Citera
          GoSatta
          Inlägg 12-08-2004, 11:50
          Länk hit: #25

Medlem
          Antal inlägg: 750
          Medlem nr: 3 737

oj

--------------------

Citera
          Orchid
          Inlägg 22-08-2004, 17:19
          Länk hit: #26

Medlem

Okay, nu har jag haft min lilla phaleanopsis ett tag... knopparna blommar ut för fullt. Men, nu har jag upptäckt att två av de understa bladen har sloknat.... sad.gif
          Varför händer det? E det normalt?

--------------------

Citera
          Orchid
          Inlägg 24-08-2004, 20:32
          Länk hit: #27

Medlem

Ännu en fråga; varför kan man inte vattna phaleanopsis uppifrån som med vanliga blommor? Är det för att bladen ruttnar?

--------------------

Citera
          Annlo
          Inlägg 24-08-2004, 20:48
          Länk hit: #28

Medlem
          Antal inlägg: 1 244
          Medlem nr: 2 003

Jag vattnar mina så här: Jag har en stor ytterkruka som jag ställer ner orkidéen i och sedan vattnar jag uppifrån, på KOMPOSTEN EJ PÅ BLADEN!!! Jag häller sakta på vatten tills det är nästan upp till innerkrukans övre kant. Då tar jag upp dem efter ca en halv minut och sedan är det samma procedur med nästa och nästa... rolleyes.gif
          Jag vet att alla vattnar olika men denna metod gillas av mina nio välmående orkidéer wub.gif

Svaret på Din fråga om bladen som skrumpnar tror jag är att de bara brukar ha ca 6 stycken blad på tillväxt eller vad man ska kalla det... de äldsta faller alltså bort så småningom i samband med att nya växer ut. Så har i alla fall jag fattat det...
          Lycka till!!
          Annlouice

Citera

2 sidor V  < 1 2
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 17-11-2025, 23:31

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon