Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Hur vet jag om sockermajsen är färdig för skörd?, Kan jag skörda nu, och hur förvarar jag
          filiokus
          Inlägg 12-08-2004, 09:37
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 9
          Medlem nr: 3 699

Jag är total nybörjare på trädgårdsfronten, och entusiastiskt kastar jag mig över alla spännande saker som finns i trädgårdshandeln. Ett tiopack sockermajsplantor till exempel. Det kan ju vara lite kul, tänkte jag, och satte de vid vår soligaste vägg. Jodå, nog ser det kul ut allt. Mitt i rabatten sticker dessa jättelika majskvastar upp... Håhå, nästa år skippar jag nog majsen. :-)

Det ser iallafall ut som om det blir rejäla kolvar på dem (lite tröst för den esteten i mig som lider vid åsynen av de stora majsplantorna).
          Frågan är när de är klara för skörd? Jag har försökt läsa mig till det i böcker och på nätet. På vissa ställen står att de ska skördas när borsten ramlar av, på andra när innehållet i ett majskorn är gräddlikt. Hjälp?

Två bilder finns i albumet (de vita fläckarna på majskolven är lösa färgflagor - jag skrapade rutor igår).

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 04-08-2025, 05:32

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon