filiokus
Jag är total nybörjare på trädgårdsfronten, och entusiastiskt kastar jag mig över alla spännande saker som finns i trädgårdshandeln. Ett tiopack sockermajsplantor till exempel. Det kan ju vara lite kul, tänkte jag, och satte de vid vår soligaste vägg. Jodå, nog ser det kul ut allt. Mitt i rabatten sticker dessa jättelika majskvastar upp... Håhå, nästa år skippar jag nog majsen. :-)

Det ser iallafall ut som om det blir rejäla kolvar på dem (lite tröst för den esteten i mig som lider vid åsynen av de stora majsplantorna).
Frågan är när de är klara för skörd? Jag har försökt läsa mig till det i böcker och på nätet. På vissa ställen står att de ska skördas när borsten ramlar av, på andra när innehållet i ett majskorn är gräddlikt. Hjälp?

Två bilder finns i albumet (de vita fläckarna på majskolven är lösa färgflagor - jag skrapade rutor igår).
Maria i Helsingborg
Vi odlar också majs för första gången och de verkar bli finfina! smile.gif

Vad jag vet (från självplockning för många år sedan) så tog vi majs som hade brun/svarta borst och som man kände hade vuxit sig fylliga ända upp i toppen......

Andra som vet bättre?
Tesa
När "borsten" börjar att bli svart och torrt så brukar kolven snart vara färdig..vill man vara säker så kan man öppna försiktigt och titta.....och kläm på ett majskorn så skall det vara som grädde ungefär ...så det stämmer allt, det du redan visste....
..och om man inte kan äta upp allt på en gång så förväller man dom (så snart efter skörd som möjligt) och fryser in kolvarna..
Trottoarbonden
Hej!