filiokus
Jag är total nybörjare på trädgårdsfronten, och entusiastiskt kastar jag mig över alla spännande saker som finns i trädgårdshandeln. Ett tiopack sockermajsplantor till exempel. Det kan ju vara lite kul, tänkte jag, och satte de vid vår soligaste vägg. Jodå, nog ser det kul ut allt. Mitt i rabatten sticker dessa jättelika majskvastar upp... Håhå, nästa år skippar jag nog majsen. :-)

Det ser iallafall ut som om det blir rejäla kolvar på dem (lite tröst för den esteten i mig som lider vid åsynen av de stora majsplantorna).
Frågan är när de är klara för skörd? Jag har försökt läsa mig till det i böcker och på nätet. På vissa ställen står att de ska skördas när borsten ramlar av, på andra när innehållet i ett majskorn är gräddlikt. Hjälp?

Två bilder finns i albumet (de vita fläckarna på majskolven är lösa färgflagor - jag skrapade rutor igår).
Maria i Helsingborg
Vi odlar också majs för första gången och de verkar bli finfina! smile.gif

Vad jag vet (från självplockning för många år sedan) så tog vi majs som hade brun/svarta borst och som man kände hade vuxit sig fylliga ända upp i toppen......

Andra som vet bättre?
Tesa
När "borsten" börjar att bli svart och torrt så brukar kolven snart vara färdig..vill man vara säker så kan man öppna försiktigt och titta.....och kläm på ett majskorn så skall det vara som grädde ungefär ...så det stämmer allt, det du redan visste....
..och om man inte kan äta upp allt på en gång så förväller man dom (så snart efter skörd som möjligt) och fryser in kolvarna..
Trottoarbonden
Hej!

Jag är också entusiastisk förstagångsodlare av majs. Men jag skäms minsann inte för plantorna, det är min stolthet där det står och vajjar i tolv tioliters hinkar. Mitt egna majsfält!! Jag kan verkligen rekommendera dem som start-projekt, de gror lätt och blir stora och fina. Men jag är lite konfunderad på hur de fungerar egentligen.... uppe i toppen är ju något som liknar blommor men frukterna kommer i bladvecken. Efter vad jag lärt mig om växter så blir det frukt där blomman varit... *kliar sig i huvudet*

/Johanna
Tesa
Det som vajar i toppen är hanblommorna.....för att hjälpa till med pollinerigen så kan man bryta av en sån och vifta med på honblommorna som kommer i bladvecken...
Trottoarbonden
Aha! Tack!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon