Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V  < 1 2  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Bilder, Könstigheter
          Fialotta
          Inlägg 13-02-2003, 21:30
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 3 731
          Medlem nr: 49

Nääää...Gunvor!
          Så menade jag inte alls...det va ju ett uttryck bara från min sida
          hur jag kände mig just då..........
          Du tolkade det tydligen på ditt sätt...det får stå för dig!

Här ute har vi alltid välkommnat stadsbor och kommer så göra!

--------------------
          *maudan*

Citera
          *Felix matte*
          Inlägg 13-02-2003, 21:33
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 14 005
          Medlem nr: 429

CITAT (Annki @ 13-02-2003, 21:24)
          . Det är extra intressant att spela "medelålders dam som aldrig rört vid en dator"

Men just så var det för mej år 1996.
          Hade inte en susning om hur såna här apparaturer funktionerade
          och än värre_ Visste inte vad en hårddisk var för nåt.
          Hade ju i min enfald trott att Dator det var skärm och tangentbord.
          Skrev faktiskt en krönika om just upplevelsen när apparaten kom till oss

Citera
          Gunvor Nilsson
          Inlägg 13-02-2003, 21:37
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 1 439
          Medlem nr: 19

Nej Maudan, jag skämtade förståsssss! Fattar du ingenting!!!! Det här uttrycket skulle jag tro är påhittat av en sommargäst! laugh.gif laugh.gif laugh.gif

--------------------
          user posted image

Citera
          Fialotta
          Inlägg 13-02-2003, 21:39
          Länk hit: #24

Medlem

Jag som trodde du blev sur ---fick för mig att du va en 08 som jag tampade på tån!
          Man vet aldrig...bäst att va försiktig här unsure.gif

--------------------
          *maudan*

Citera
          Gunvor Nilsson
          Inlägg 13-02-2003, 21:42
          Länk hit: #25

Medlem

Hahahahahaha!!!!!!! laugh.gif laugh.gif
          (skrattar så tårarna rann!!)

--------------------
          user posted image

Citera
          yla
          Inlägg 14-02-2003, 01:33
          Länk hit: #26

Medlem
          Antal inlägg: 5 649
          Medlem nr: 208

jag måste bara berätta hur de va ,när jag började knappa på datorer
          för den som vill läsa det klicka här o garva inte ihjäl er
          laugh.gif biggrin.gif tongue.gif laugh.gif
          jag säger som en del redan sagt testa testa testa
          det är så man lär sej
          o kom ihåg datorn går inte sönder
          det lättaste sättet är att trycka på den knappen o se vad som händer
          vart de bra gör om det så du kommer ihåg det

så har jag gjort
          nå läs nu hur korkad jag va ibörjan wub.gif laugh.gif biggrin.gif tongue.gif

--------------------
          lev idag imorrn kan de vara försent
          min hemsida
          yla oldwolfie

Citera
          *Felix matte*
          Inlägg 14-02-2003, 06:08
          Länk hit: #27

Medlem

Nybörjarminnena dyker upp när jag läser din berättelse biggrin.gif
          Men du vet, vi pantertanter ger oss inte i första taget
          biggrin.gif övning, övning och åter övning ger frukt. biggrin.gif

Citera
          Sassa
          Inlägg 14-02-2003, 06:12
          Länk hit: #28

Medlem
          Antal inlägg: 186
          Medlem nr: 117

CITAT (maudan @ 13-02-2003, 21:39)
          Jag som trodde du blev sur ---fick för mig att du va en 08 som jag tampade på tån!

Ja jag tycker i allfall att det är otrevligt när folk håller på att håna andra för att de är födda på viss plats på jorden, vare sig det är afrika kina grönland skåne norrland eskilstuna eller vad nivill.
          morrar Sassa

Citera
          Fialotta
          Inlägg 14-02-2003, 09:06
          Länk hit: #29

Medlem

CITAT (Sassa @ 14-02-2003, 06:12)
          CITAT (maudan @ 13-02-2003, 21:39)

Ja jag tycker i allfall att det är otrevligt när folk håller på att håna andra för att de är födda på viss plats på jorden, vare sig det är afrika kina grönland skåne norrland eskilstuna eller vad nivill.
          morrar Sassa

Men Sassa...
          nu morrar du i onödan...jag hånar inte någon och det har jag ju
          förklarat högre upp här... men vill du morra så okey för mig!

Alla hjäran på dig så kanske det går över!

--------------------
          *maudan*

Citera
          Adri-Anne
          Inlägg 14-02-2003, 09:51
          Länk hit: #30

Medlem
          Antal inlägg: 814
          Medlem nr: 700

Pix, pix på er!

Oldwolfie, du är en jäkel på att förklara saker, men det förstod jag inte förrän jag såg Annelie´s bild, där var dom ju korsstygnen, bara att ta fram nål och tråd och knata på tongue.gif tongue.gif Ja jag säger då det, ni är bara för härliga.
          Och till alla er andra. Vad ni kan, jag blir stum av beundran.
          Säger som Felix matte, tur att det finns så många kunniga som kan förklara.
          Kruxet är bara hur mottagligt ägget är. wacko.gif
          Nu har jag försökt och försökt tänka på pixlar, men hur tänker man pix blink.gif blink.gif
          Tänker på stickade vantar, sockor och tröjor till ungarna, näää det kommer inga pixar wacko.gif handmjölkade kor och getter, - - - , inte där heller, karda ull med grovkardorna, flottig fet ull, full med stickor och boss,
          skölja kläder i isvaken, liggande på knä på en jutesäck och frysa både knän, fingrar och arslet av mig, vässa liar på slipstenen så vattnet stänker, tänk, tänk, ja men hur, tydligen är det inte så man får fram dom förbaskade pixlarna. Jag tänker, vrider min skalle i förtvivlan, men näää
          inte en enda pix dyker upp mad.gif mad.gif
          Nähä gumskrälle, du måste tänka annorlunda, wink.gif hur annorlunda dåååå?
          Nu vet jag, i morgon, eller kanske i övermorgon då ska jag tänka annorlunda biggrin.gif biggrin.gif
          Nu ska jag rulla ut och pixa gubben. wub.gif ohmy.gif

Citera
          Annelie
          Inlägg 14-02-2003, 10:35
          Länk hit: #31

Medlem
          Antal inlägg: 463
          Medlem nr: 48

Adri-Ann...du är väl för go'! Som jag skrattat... biggrin.gif

Nu gör jag ett försök till att förklara hur saker och ting egentligen fungerar. Sedan ger jag upp wink.gif

Ett streck är egentligen inget streck. Inte när vi pratar om bilder och utskrifter i alla fall. Nej då. Ett streck är egentligen punkter som sitter så nära varandra att det liknar ett streck. För att skapa en bild placeras alltså dessa "punktlinjer" radvis ovanpå varandra precis som rutorna på ett schackbräde.

Sedan kommer det finurliga att alla dessa punkter i strecken kan ha olika färger. Beroende på vilken färg de har, och på hur många punkter som får plats på 1 streck avgörs sedan hur bilden återskapas. Ju fler punkter desto mer detaljerad bild. Jämför en streckgubbe med en Monet smile.gif

Men... ju fler punkter bilden innehåller desto mer minne krävs det eftersom det hanteras så mycket mer information. Därför är det viktigt när man publicerar bilder på nätet att man försöker hålla ner storleken på bilden - inte i cm utan vilken upplösning bilden har. Ska man däremot publicera en bild i tryckt format är det tvärtom. Då är det ganska viktigt att bilden har "många prickar på liten yta" = det som kallas dpi. För inte vill man väl titta på bilder som ser ut som kamouflerade schackbräden med stora tydliga prickar/rutor som följd?

Nej nu hoppas jag att jag inte tjatat ut er totalt. smile.gif Men jag känner lilla mamma vakna till liv i mig och jag vill så gärna förklara så att ni ska förstå. Inte för att livet blir så mycket roligare för det - men man slipper i alla fall att frysa arslet av sig och barnen tycker man är häftig som hänger med i utvecklingen laugh.gif

Nu ska jag arbeta lite! Trevlig helg!!

--------------------
          Hälsar Annelie - Next to nowhere, zon 1

Citera
          Frazze
          Inlägg 14-02-2003, 11:02
          Länk hit: #32

Medlem
          Antal inlägg: 4
          Medlem nr: 750

Trevligt 'bullfest-prat' om pixlar och allt... man lär så länge man lever.
          Alldeles rätt rörande korsstygn och pixlar.. å voxlar, fast det senare hoppas jag vi slipper till nästa liv eller generation att ha hand om.

En digital kamera på ca: 1 Mpx (Mega-pixlar, 1 miljon pixlar) får man helt enkelt genom att multiplicera en kvadrats antal pixlar ex. 1000 x 1000pixlar men också med den upplösning som kamerans ljuskänsliga lilla mini-platta kallad bildsensor som tar emot ljuset och färgerna.

Nästa sak som bildsensor-plattan hanterar är "Upplösning" dvs. hur mkt bildljus-information som klaras att hanteras per databit, den sekvens som sväljs per tugga i 'ettor-och-nollor' som är det som datornkameran läser.
          Upplysningar om ljus, kontrast, vilken färg osv ..allt kodat i 'ettor&nollor' digitalt. En 'etta' som står för -på eller strömmen på, En 'nolla' som menar -av eller strömmen avstängd...osv. Kombinationen kan ge flersiffriga kodbelopp som datorn begriper är t.ex en färg som 'Rött' eller 'Svart'.

Finns 8-bitars, 16-bitars, 24-bitars och nu också 32-bitars digitalkameror.
          Ju högre siffran är desto bättre kvalitet och fler detaljer synes.
          I dag är de flesta ganska dyra digitala kameror uppe i 24-bitars färgupplösning.

Alltså äter till matten, nu sätter vi in 1000x1000 pixlar x 24bitar, så får vi nu en summa av = 24 000 000 och då en enhet kallad BYTES (bitar, eller data-bitar).
          Detta är storleken på den bild man får om man knäpper av en bild.
          Väl avrundad 24 000 000 / 1 000 000 (miljonen) = 24.0 MBytes eller MB.

Av en 1 megapixel (1000 x1000 pixlar) så har vi fått en bild 24 MB stor tekniskt rakt av.

Det finns bilddatafiler som tar en sådan summa rakt av, men nuvarande digitala kameror är oftast försedda med bilddatafilen JPEG -förkortat i datorn .jpg i slutet av filens namn.
          Denna jpg-fil mosar ihop dessa enormt stora 24 MB till mycket mindre storlek på bekostnad av kvaliteter och detaljer, tyvärr..men för att man måste få plats helt enkelt med flera bilder..

Därav kan det bli ganska grynigt på bilderna och också vara lite svårt att med speciella databildredigerar-program förbättra skärpa och färger som också drabbas i mosningsförfarandet till mindre storlek. Kallas för 'Komprimering'.

I stort sett kan man säga att kvalitén blir ganska hyfsad att ses på en dator-skärm och här också i fall man vill så, men för pappersbilder är 1 Mega-pixel digital kamera inte mycket att hoppas på för det viktigaste detaljerna. kanske värst för färgerna och kontraster i bilder tagna mot solblanka ytor. Värst kanske mot snöytor där allt bara bleks bort och man blir bara besviken..
          Skulle nog själv börja med en digital kamera från minst 2 Mega-pixel.

Skulle man ta upp förmåga att göra pappersbilder av sin digitala bildskörd, så finns en generalregel nu utsatt:

"1000 pixlar = 10 cm papper av god kvalitet"

Vare sig det är utskrift på en duglig datorskrivare eller göra det hos en fotohandlare...

Visst blir det enklare, men det kräver en dator också...om man inte kan låna en hos vänner. Och minnen i minneskort som de heter i olika typer, måste också kunna läsas av. I och försig går det på billigaste väg via digitalkameran själv, ett bra sätt som kanske kostar lite extra i batteri-förbrukning.
          Batterier går det åt fasligt mycket av faktum sagt som varning, en eländig nackdel trots att man får både ljud o rörlig film i snutteform med digital kameror också.

Sant att man kan för 1600-2300 kr köpa sig en fotoscanner som enkelt tar och genomlyser både dia-bilder och avläser fasta pappersfoton snabbt och fint. Som sen kan redigeras lätt i medföljande bildredigeringsprogram.
          Det börman alltid eftersträva att göra åtminstone en 'skärpeinställning' och en 'kontrast, ljus' inställning innan man publicerar. Det ser alltid finare ut då.
          Även text och copyright-text bör man ha för vanan att sätta ut, sitt namn o nån kortadress.
          Rekommenderar en väldigt billig fotoscanner "Acerscan" 620ST som tar både dia och papper. Kanske inget proffs-maskiniskt, men den är billig om man får nån att installera det SCASI-kort som medföljer och som kan utnyttjas till andra datorprylar vid sidan av... men det är överkurs, se.

Allt har därmed blivit så mkt billigare faktum, man slipper mörkrum och tunga kameror numera... sådan är utvecklinga'.
          Jag hoppas att jag gjorde det ngt enkelt schemalagt...innan man står i butiken och funderar... duger den här kameran ens till nåt ?
          Billigaste alternativet nu krasst sett vore en kombinerad video+stillbildskamera att välja för flera år framöver. De ger båda sammanslagna stillbilder och den rörliga filmen med ljud, för ett vettigt bra pris av en digital stillbildskamera.

Ett tips som nyligt blivit allt trevligare utan att bli rånad, är ett koreanskt kameramärke "TRUST" som lanserar billiga digtalstillbildare för knappt 1500-2300 :- och som har mkt god kvalitet till 4 Megapixel.
          Därtill lanserar en videkamera som också tar stillbild 3,3 Megapixel för belopp som rör sig 4000-5000 kr.
          Det kan man återfinna via Internet-butiken http://www.komplett.se/

Man bör kunna ha mkt nöje med en något mindre dyr digital kamera, som inte kostar skjortan. Och sen ha några tunna väldigt små minneskort som man bör köpa åtminstone - 32 MB stora sådana och kolla att kameran också klarar av att hantera det.
          Utrustningen kan has på fickan för 3 kort som ger 400-talet bilder till förfogande att kvällen efter ses i en dator eller i kamerans lilla skärm direkt utan framkallningstid att väntas i månad.
          Men glöm inte att köpa med extra baterier, det går som sagt i varning åt mer av.

MvH.
          MultimediaTech-Kiruna.

Citera
          Berith
          Inlägg 14-02-2003, 11:12
          Länk hit: #33

Medlem
          Antal inlägg: 15 282
          Medlem nr: 18

Puuuh! ohmy.gif blink.gif wub.gif tongue.gif

(Glömde nästan att andas...)

--------------------
          ----<--<-@ Att dölja ett fel med en lögn är som att dölja en fläck med ett hål. @->-->----

Citera
          Gunvor Nilsson
          Inlägg 14-02-2003, 17:21
          Länk hit: #34

Medlem

Oj, det där var som en predikan i kyrkan - man kvickna till vid "amen"!
          När man inte kommit så långt i datautvecklingen så säjer inte den långa innehållsbeskrivningen så mycket, men den kan vara bra att komma tillbaka till vid senare tillfälle så den får hamna i Sparas! Så vi får tacka för artikeln!

Jag var med ett barnbarn på Cosmonova i dag och såg "Australien". Filmduken är 760 kvadratmeter stor - hur mycket pixlar går åt att visa en bild på den månntro?
          Efter det gick vi in på utställningen "De 100 bästa bilderna" - fotoutställning från National Geographic + bilder av fotografen Mattias Klum. Uummmmmm vilka bilder!! wub.gif (Gott om pixlar där också!).

--------------------
          user posted image

Citera
          Ralf
          Inlägg 14-02-2003, 21:31
          Länk hit: #35

Medlem
          Antal inlägg: 3 539
          Medlem nr: 36

CITAT (Gunvor Nilsson @ 14-02-2003, 17:21)
          Jag var med ett barnbarn på Cosmonova i dag och såg "Australien". Filmduken är 760 kvadratmeter stor - hur mycket pixlar går åt att visa en bild på den månntro?

Cosmonova är "vanlig" film, inga pixlar där inte.
          Det funkar ej på bio. Prövades för några år sedan.... Biografbranschen använder teknik som är drygt 90 år gammal. Och den kvaliten har igen klått ännu, bara förbättrat lite granna,

Dom analoga bilderna har en styrka fortfarande. Själv har jag satsat på bra kamera o scanner.

fd biografmaskinist

--------------------
          Enbart pengar gör ingen lycklig. Man måste också ha aktier, guld och fastigheter.
          Danny Kaye (1913-1987)

Mitt andra liv.

Citera
          *Felix matte*
          Inlägg 14-02-2003, 22:14
          Länk hit: #36

Medlem

CITAT (Ralf @ 14-02-2003, 21:31)
          Biografbranschen använder teknik som är drygt 90 år gammal. Och den kvaliten har igen klått ännu, bara förbättrat lite granna,

Men nu vinner ju den Digitala Bion marknader.
          Dyr att "göra" men billigare att visa och en stor fördel - Små orter kan ha Premiär samtidigt som Hufvudstaden.
          Vi har just haft Filmfestival. biggrin.gif

Citera
          Inga från Närke
          Inlägg 15-02-2003, 09:21
          Länk hit: #37

Medlem
          Antal inlägg: 3 807
          Medlem nr: 29

CITAT (Eva Swahn @ 13-02-2003, 12:52)
          kvinnor har en underbar pragmatisk syn på det här med teknik! Korsstygn! ja, bättre kunde det faktiskt inte sägas.

Hej på er. Var ett tag sedan jag skrev.

Ang. ditt inlägg om kvinnors syn på teknik.
          Hade en manlig arbetskamrat som för en praktikant förklarade hur man tillverkar en traktorhytt från början till slut genom att jämföra hur man syr en jacka. Men symaskin och allt ting. Det tyckte jag var bra och har använt mig av det när man skall förklara vad vi gör på min arbetsplats för de som inte är så insatta i verkstadsteknik.
          Men ibland kan det vara svårt att förklara med andra ord än de riktiga.
          Min sambo läste svenska för några år sedan och kom hem frågade "vad betyder det och det", det var rent ut sagt skitsvårt att förklara vissa ord som vi själva använder dagligen med något annan ord eller så. Bra då med liknelser som dessa 2 exempel.

--------------------
          skriver Inga från Närke i zon 3-4

Citera
          Annki
          Inlägg 15-02-2003, 11:10
          Länk hit: #38

Medlem
          Antal inlägg: 978
          Medlem nr: 40

Tack vare er på forumet kunde jag vara "tanten som fick pojken att rodna", för jag hade inte koll på pixlar innan ni lärde mig. Tack, tack!

Annars tycker jag att allt detta digitala är lite irriterande ibland. Både foto, film och musik. För ibland vill man inte ha det så himla perfekt. Om jag ska lyssna på en platta med Frank Sinatra så åker den gamla vinyl-LP:n på istället för CD:n. Visserligen är det underbart att titta på film på DVD - ögonen slipper allt irriterande flimmer. Och detsamma är det på bio. Men ibland vill jag ha lite streck, repor och knaster. Det skapar en återkoppling till den tid då filmen skapades. Skönt att vi kan välja! tongue.gif

--------------------
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd

Citera

2 sidor V  < 1 2
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 27-07-2026, 19:48

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon