Jag vill klippa ner min Rosenhallonbuske som antagligen inte blivit klippt nånsin. Vi har flyttat den från den plats där den stod när vi köpte huset, den stod mellan täta pilbuskar och hade inte vuxit speciellt mycket och ej heller blommat på minst två år. Man ska ju skära av de grenar som är äldre än två år som jag har fattat det och det måste ju innebära alla grenarna på denna buske? Kan man skära av alla grenarna på en gång? Tror ni den tar sig nästa sommar i så fall? Den kommer ju inte att blomma nästa sommar då men det skulle den kanske inte ha gjort ändå. ska man skära av grenarna ända nere vid marken?
Sen undrar jag över vinbärsbuskar. Jag har två svarta vinbärsbuskar och en röd. Alla ser lika risiga och vildvuxna ut, antagligen ej gallrade på länge. Många många grenar ser helt döda ut och har inga bär. Kan jag kapa de grenarna redan nu istället för efter lövfällningen, det är ju mycket lättare nu att se vilka som inte bär frukt? Gäller det även där att man alltid ska kapa grenarna så nära marken som möjligt? Vissa grenar skulle man ju vilja korta in lite grann för att de ser ut som metspön, kan man göra det?
|