Jag vill klippa ner min Rosenhallonbuske som antagligen inte blivit klippt nånsin. Vi har flyttat den från den plats där den stod när vi köpte huset, den stod mellan täta pilbuskar och hade inte vuxit speciellt mycket och ej heller blommat på minst två år. Man ska ju skära av de grenar som är äldre än två år som jag har fattat det och det måste ju innebära alla grenarna på denna buske? Kan man skära av alla grenarna på en gång? Tror ni den tar sig nästa sommar i så fall? Den kommer ju inte att blomma nästa sommar då men det skulle den kanske inte ha gjort ändå. ska man skära av grenarna ända nere vid marken?
Sen undrar jag över vinbärsbuskar. Jag har två svarta vinbärsbuskar och en röd. Alla ser lika risiga och vildvuxna ut, antagligen ej gallrade på länge. Många många grenar ser helt döda ut och har inga bär. Kan jag kapa de grenarna redan nu istället för efter lövfällningen, det är ju mycket lättare nu att se vilka som inte bär frukt? Gäller det även där att man alltid ska kapa grenarna så nära marken som möjligt? Vissa grenar skulle man ju vilja korta in lite grann för att de ser ut som metspön, kan man göra det?
kerstin z5-6
19-08-2004, 19:00
jag har vinbär röda som bakgrund i rabatt -de stod där -varit kvar sen Adams tid på gammal gård...
jag klipper i dem när jag behagar -stammat upp ett av dem -den här tiden -inget biter på dem de lever vidare
Rosenhallon kommer upp ända från marken med blom och bär på årsskott så de kan du klippa så mycket du vill.
För att få bäst nytillväxt på vinbär beskär du dem på våren, men helt döda grenar kan du ta när som helst. Grenar kan vara gamla och knotiga och få bär ändå och ibland är de mindre knotiga och får små eller inga bär. Principen är att man gallrar bort de som får dåligt med bär.
Det som du beskriver som metspön kan vara årsskott. de växer rätt upp och är ljusare än de andra. Behåll dem, de förgrenar sig och får bär av sig själva. Det är sådana man vill locka fram med att ta bort de gamla, dåligt bärande grenarna.
Röda och vita vinbär: Börjar få bär på 3-5åriga grenar. Gallra endast bort grenar som får dåligt med bär, eller ta en eller ett par gamla grenar per år.
Svarta vinbär: Börjar få bär på 2-3 åriga grenar, vilket innebär att man kan gallra ur lite mer om den inte föryngrar sig själv med årsskott.
Grenarna tar man ända ned till marken för att undvika sjukdomar. Någon gång kan man skära i grenklyka också om en del av en gren tar sig illa.
Normalt sett klarar Rosenhallon att bli jämnade längst med marken. Har busken klarat flytten och acklimatiserat sig ordentligt, så skulle jag satsa på nedskärning. Jag brukar lämna runt 15 cm, som jag klipper bort till sommaren om det inte skjuter skott från dem (vilket det oftast gör).
Mvh
Fenja
Åsa, mälardalen zon 2
21-08-2004, 09:31
Angående döda vinbärsgrenar, döda grenar kan man ALLTID ta bort på alla växter.
Kolla också om det är något gnaghål in i dessa grenar det finns skadegörare som tar död på vinbärsgrenar genom att gnaga invärtes. Själv hade jag problem med vinbärsglasvinge ett tag, grenarna på buskarna bara vissnade (och mina buskar var inte jättegamla) men när jag hittade ingångshål på grenarna så började jag undersöka och jag hittade feta larver i mitten av grenarna så jag klippte bort alla vissna grenar med ingångshål och det verkade som om jag fick med alla odjuren.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.