Igår började min karriär som gjutare... och resultatet blev lite halvdant, men inte alls misslyckat. Hatten lev väldigt bra, jag använde en djup tallrik som jag klädde med tidningspapper för att cementen skulle lossna lättare.
Den lilla toppen på hatten gjorde jag av en äggkopp. TYvärr var denna för liten för att klä med tidningspapper eller annat, så det blev till att slå sönder koppen för att få ut knoppen, som blev perfekt!
Det som jag misslyckades med var lykthuset. När det hade torkat var det omöjligt att få ut de tvärsgående rören (klädda med tidningspapper) vilket naturligtvis gjorde att jag tog sönder gjutningen

Dessutom tycker jag att lykthuset blir för litet med en mjölkkartong, nån som har nåt förslag på andra behållare man kan använda (som är lätta att jobba med). Helst ska huset vara fyrkantigt för jag tycker det blir en fin kontrast mot det runda taket.
Problemet med det jag gjöt var att det blev lite ojämnheter och håligheter. Kan jag göra en ny blandning cement + stenmjöl och "klä in" delarna med?
Och kan nån rekommendera ett bra verktig för efterbehandling av delarna, jag vill exempelvis runda till kanterna på knoppen. Sandpapper funkade inte så bra... en rasp kanske?
/Henrik