Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Om gurka och tomat tillsammans, Min teori om hur det kan gå...
          LottaNo
          Inlägg 27-08-2004, 16:52
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 1
          Medlem nr: 4 378

Mina gurk- och tomatplantor trivs tillsammans i mitt 5,4 kvm växthur och det utan skiljevägg. Min pappa har skiljevägg och det går inte i alla fall. Han skyllde först på växthuset, men sedan vi bytt fastigheter med varandra och följaktligen även växthus, trivs fortfarande inte hans plantor medan mina stormtrivs.
          Här kommer min teori (inte vetenskapligen undersökt - endast iakttagen under 12 år): Jag är väldigt noga med att inte "smitta" gurkan med något från tomaterna och har särskilda knivar och annat för vardera sorten. Gurkan behandlas/undersöks/skördas alltid först och sedan blir det tomaternas tur. Det står även på verktygen till vilken sort dessa används. Min pappa bryr sig inte om sådant alls. Mina gurkplantor lever och frodas medan hans dör. Kan jag ha rätt? Jag är medveten om att det nog inte är hela sanningen, men om gurka inte tycker om eller tål tomater, vill gurkan säkert heller inte ha "tomatbaciller" på sig och då kan det ju vara bra att ha god handhygien och att "tänka septiskt"...

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 28-07-2025, 02:23

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon