LottaNo
Mina gurk- och tomatplantor trivs tillsammans i mitt 5,4 kvm växthur och det utan skiljevägg. Min pappa har skiljevägg och det går inte i alla fall. Han skyllde först på växthuset, men sedan vi bytt fastigheter med varandra och följaktligen även växthus, trivs fortfarande inte hans plantor medan mina stormtrivs.
Här kommer min teori (inte vetenskapligen undersökt - endast iakttagen under 12 år): Jag är väldigt noga med att inte "smitta" gurkan med något från tomaterna och har särskilda knivar och annat för vardera sorten. Gurkan behandlas/undersöks/skördas alltid först och sedan blir det tomaternas tur. Det står även på verktygen till vilken sort dessa används. Min pappa bryr sig inte om sådant alls. Mina gurkplantor lever och frodas medan hans dör. Kan jag ha rätt? Jag är medveten om att det nog inte är hela sanningen, men om gurka inte tycker om eller tål tomater, vill gurkan säkert heller inte ha "tomatbaciller" på sig och då kan det ju vara bra att ha god handhygien och att "tänka septiskt"...
Åsa, mälardalen zon 2
Att gurka och tomat inte kan växa ihop är en myt. Visst tomat och gurka vill ha lite olika luftfuktighetshållanden men det är få hobbyodlare som har klimatdatorer för att styra luftfuktigheten till det optimala ändå så det brukar inte vara optimalt varken för tomat eller gurka i hobbyväxthus. Gurka och tomat brukar inte få riktigt samma sjukdomar så man borde inte behöva desinficera supernoga mellan dessa men bra hygien kan nog vara orsaken till varför du lyckas och inte din pappa (+regelbundna inspektioner är mycket bra i kampen mot sjukdomar och skadedjur). Får man det minsta problem i växthus är det ofta hygien och det faktum att man ofta odlar samma gröda år ut och år in utan att byta jord som är orsaken.

Även melon och tomat sägs det ofta att man inte ska odla ihop men det fungerar faktiskt bra det med.

Bild från jobbet: Melon till vänster och tomat till höger

Ann-Christine
Jag brukar också odla tomat och gurka i samma växthus och det har aldrig varit något problem
uno
Melon, gurka, tomat och chile är vad jag har i mitt växthus. Allt växer och tror jag, mår bra. Vad jag har läst, är att man skall undvika att potatis och tomat kommer i kontakt med varandra. De är närbesläktade och ev. potatissjuka kan överföras till tomat.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon