Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > Pionrost/filtrost, Bara att gilla läget eller?
          carren
          Inlägg 29-08-2004, 19:43
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 241
          Medlem nr: 3 860

Första säsongen i trädgården och nu har jag kommit på varför de ståtliga gamla pionerna var nerklippta i höstas trots att inga andra perenner var det: Någon typ av bruna fläckar på bladen och ludd på undersidan. Troligtvis piorost/filtrost om jag förstått böckerna rätt. Frågan är vad man gör? Går det att råda bot på pionrost eller är den rosten lika otrevligt envis som tex stockrosrost? I den bok jag läst står bara att man ska ta bort de angripna bladen. Finns det något mer man kan göra för att begränsa framfarten , typ täcka marken eller liknande?

Citera
          BjursBerit
          Inlägg 29-08-2004, 21:48
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 186
          Medlem nr: 4 269

Detta svar skrev UllaH på Aot.s forum:
          Jag har fått tips från Guldsmedsgården att det är en svampsjukdom och att man kan lägga halm eller ett ca 2cm djupt barktäcke runt pionerna. Svampsporerna lever i jorden och förökar sig och går upp på pionerna när det regnar. Ska själv testa om detta tips funkar efter att jag klippt ned dem i höst. De sa även att då man klipper ned pionerna så ska man inte lämna några blad kvar därför att det finns kvar smitta i bladen. De tyckte dock att jag skulle vänta ett tag med att klippa ned dem.
          Hoppas att du blev lite klokare!!JAg har samma problem på 1 pion så jag har tänkt testa detta.
          Berit

--------------------

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 23-07-2025, 09:29

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon